'Aantal demo-aanvragen voor Knikmops rijst de pan uit' |
|
|
|
donderdag 22 augustus 2019 |
|
| 212 sec |
De Schans BV toont op beurs GTH zijn minishovel met 350/400 V automotive lithiumionaccu
De Knikmops van knik- en telescoopladerleverancier De Schans BV in Hedel is welbekend. Na de klassieke Knikmops 90 zijn er dertien Knikmops-modellen ontwikkeld. De laatste doorontwikkeling is elektrisch en zal getoond worden op de beurs GTH in Biddinghuizen. Jan-Willem Slegh, manager sales en export bij De Schans: 'Deze accumachine is al in de media verschenen, maar dit is de eerste kans voor geïnteresseerden om erop te rijden en hem uit te proberen.'
De KM130E is niet kanariegeel, zoals zijn dieselbroertje, maar blauw. |
De KM130, een minishovel met vierwielaandrijving, gaat sinds 2018 als warme broodjes over de toonbank bij leverancier De Schans. Traditioneel zijn stratenmakers en wegenbouwers de doelgroep, maar de fabriek in Hoogstraten moet opschalen om de verkoop bij te houden. Daarna wil De Schans zijn pijlen richten op sectoren die nog niet of weinig ontgonnen zijn, maar waar wél vraag is naar een compacte shovel die makkelijk op de aanhanger kan worden vervoerd. Denk aan de agrarische, aannemers- en hovenierssector.
Blauw: schonere lucht
De van oorsprong diesel- en hydrauliekspecialist demonstreert in Biddinghuizen zijn allernieuwste machine: de elektrische Knikmops-variant KM130E. De eerste twaalf exemplaren zijn al van de band gerold. Zes ervan zijn verkocht, vier exemplaren worden demomachines en twee worden door De Schans BV verhuurd. De KM130E is niet kanariegeel, zoals de dieselvariant KM 130, maar blauw: net als in de autowereld staat blue motion voor modellen met minder uitstoot en dus een schonere, c.q. blauwere lucht.
De KM250 zal ook worden omgebouwd naar elektrisch. 'Dat model is nu in ontwikkeling en gaat volgend jaar in productie', verklaart Jan-Willem Slegh, verantwoordelijk voor sales en export bij De Schans.
Tweesporenbeleid
Slegh legt uit: 'Wij kregen de vraag naar zes elektrische Knikmopsen van een grote klant van ons, verhuurbedrijf Loxam. Omdat we ons marktaandeel niet alleen willen behouden, maar ook uitbreiden, kiezen we voor een tweesporenbeleid: diesel én elektrisch. We hebben enkele jaren bestudeerd in hoeverre er door componentenbouwers en de markt werd gekozen voor de opties elektrisch en waterstof. We zagen dat de vraag naar elektrisch een hoge vlucht nam. Menige stad in Nederland heeft diesel in de binnenstad verboden. Daardoor is Nederland samen met Scandinavië zelfs koploper als het gaat om de vraag naar elektrisch. Daarna hebben we onze kennis op het gebied van elektrisch geoptimaliseerd en begonnen we met de ontwikkeling van de KM130E. Op den duur worden alle andere Knikmops-modellen met een gasmotor geleverd, want voor diesel ziet de toekomst er niet goed uit.'
|
De accu's zijn waterdicht, volledig geïsoleerd en stralingsvrij
| |
|
Elektrisch maken in eigen beheer
Het elektrisch maken van de Knikmops 130 doet De Schans zelf. Slegh: 'De machines komen zoals gewoonlijk uit Hoogstraten, maar dan zonder motor. Wij plaatsen er zelf een accupakket in, met een capaciteit van 31,5 kW en een spanning van 350/400 V. Afhankelijk van ampèrage en oplader duurt het opladen van de accu vijf tot twaalf uur. Bouwstroom is bijna altijd 10 A; hierdoor duurt het opladen aanzienlijk langer dan wanneer de machine thuis bij 16 A of met krachtstroom van 32 A wordt geladen. Ik zeg altijd dat je een dagvullend programma kunt draaien met een opgeladen accu. Het ligt er maar aan hoe je de machine gebruikt. Omdat je de machine niet altijd volle bak aan het werk hebt, kun je er de ene keer anderhalve dag mee werken en de andere keer misschien wel twee dagen. Als je een uur met een hydraulisch hulpstuk rondrijdt, is nog niet het achtste deel van de batterij verbruikt. Als je non-stop met de machine bezig bent - rondrijden, grond verzetten - en het maximale vermogen vraagt, kunnen we zeker vier uur garanderen. Maar dat gebeurt in de praktijk nauwelijks.'
|
De fabriek moet opschalen om de verkoop bij te houden
| |
|
Automotive-gecertificeerd
De partner voor de accu komt uit de automotive wereld: UMS (Urban Mobility Systems). Slegh: 'Normaal gesproken wordt er gebouwd met accu's van maximaal 48 V en 20 kW, met een uitgekleed accupakket dat normaal gesproken in een heftruck wordt gelegd. Wat onze oplossing onderscheidt, is dat wij werken met een automotive lithiumionaccu van 350/400 V, 31,5 kW netto en 37 kW bruto.
Ook kleinere accu
Slegh realiseert zich dat het bedrijf hoog ingezet heeft met het vermogen van de elektrische Knikmops, die daardoor - ook prijstechnisch - interessant blijft voor vooral stratenmakers en wegenbouwers. 'We gaan nu onderzoeken waaraan de agrarische sector, hoveniers en grootgroenaannemers behoefte hebben. Waarschijnlijk gaan we ook kleinere accupakketten aanbieden van 20 of 30 kW, zodat de elektrische Knikmops ook voor deze partijen interessant wordt.'
Veiligheid
Omdat deze accu geschikt is voor de automotive industrie, is hij geïsoleerd, stralingsvrij en automotive-gecertificeerd. Slegh: 'Dat is van belang: Knikmopsen worden in weer en wind gebruikt of staan buiten achter op de aanhanger. Niet alleen krijgen de machines het Nederlandse weer over zich heen: regen, wind en tegenwoordig zelfs 40 graden buitentemperatuur; ze krijgen ook schokken en stoten te verwerken. De accubox is volledig waterdicht; hierin zitten voornamelijk alle 350/400 V-componenten. Met andere woorden: hij is superveilig. Men hoeft niet bang te zijn om te werken met 350/400 V, want de machine functioneert eerst op de 12 V, voordat hij opstart naar 350/400 V.'
Plenaire demo
Het aantal demo-aanvragen voor de KM130E rijst de pan uit. Daarom houdt De Schans na de bouwvak een tweedaagse op een werklocatie met een groep aannemers. Slegh: 'De aannemers en hun personeel kunnen dan met z'n allen proefdraaien met de KM130E, en daarna wellicht nog eens een eigen demo aanvragen of direct een bestelling plaatsen. Voor dit jaar staan er vijftien KM130E in productie; volgend jaar gaat de productie vol op gang.'
|
Als het 12V-circuit onderbroken wordt, gebeurt dat ook met het 400V-circuit
| |
|
| Jan-Willem Slegh |
|
|
De Schans BV, leverancier van knik- en telescoopladers, werd 25 jaar geleden opgericht door Reinoud van der Schans. Stratenmakers en hoveniers kregen behoefte aan een shovel die meer kon dan klinkers vervoeren. Van der Schans haakte bij die trend aan met de ontwikkeling van een nieuwe minishovel op basis van de al bestaande klinkertransporter Rollmops. Uit de samenwerking met fabrikant Gebr. Geens in het Belgische Hoogstraten kwam de Knikmops voort. Omdat hij licht en snel is, wordt hij wel 'de sportwagen onder de minishovels' genoemd. Van der Schans is dé Knikmops-specialist en -importeur van Nederland. Het importeurschap is uitgebreid naar Duitsland, Scandinavië en de ABC-eilanden. Bij De Schans werken nu achttien mensen; de bedrijfsruimte wordt binnenkort verdubbeld van 2000 naar 4000 m2. In het nieuwe bedrijfsgedeelte wil De Schans BV demo's geven en de machines en gereedschappen overzichtelijk uitstallen.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|