Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Groene branche gaat voor elektrisch

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, maandag 2 september 2019
272 sec


Steeds meer gemeenten participeren in het beleidsmatig streven naar een emissievrije en klimaatneutrale binnenstad. Dit beleid vertaalt zich in de aanbestedingen van groenbestekken. Om tijdig te anticiperen op de duurzaamheidseisen in de bestekken, maar zeer zeker ook vanuit ideëel aspect, schakelen steeds meer groenaannemers over op een volledig elektrisch machine- en wagenpark.


Gereed voor de overgang

Groene professionals moeten flexibel zijn om zich tijdig voor te bereiden op trends en ontwikkelingen. Dit merkt ook Kees Torn Broers, regiomanager van Sight Landscaping. 'De ontwikkelingen in het stedelijk groenonderhoud gaan zo snel dat een concept voor meerdere jaren snel weer achterhaald kan zijn. We proberen aan de voorkant van de markt te zitten. Dat betekent dat we inspelen op actuele thema's, waardoor ons bedrijf zich in een continu veranderend proces bevindt. Je moet binnen je vaktechnische kaders meebewegen met de markt, zodat je op tijd gereed bent voor de overgang. Daarbij kun je denken aan digitalisering, duurzaamheid, maatschappelijke vraagstukken, omgevingsmanagement, klimaatadaptatie, maar ook de sociale kant van het verhaal, van de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot burgerparticipatie. Dat hele brede scala moet je overbrengen aan je medewerkers. Dat betekent niet alleen een investering in de ontwikkeling van je medewerkers, maar ook in je materieel.'


Elektrische afvalzuigers

'We zijn CO2-prestatieniveau 5-gecertificeerd en voortdurend bezig om de emissie nog verder terug te dringen. In dat kader hebben we een aantal jaar geleden sterk ingezet op de modernisering van ons wagen- en machinepark, waardoor we nu voor een groot deel met motoren volgens de nieuwste norm rijden, zoals Euro 6 of zelfs elektrisch.
Niet alleen bij het vervoer, maar ook met onze machines en ons handgereedschap werken we op sommige plaatsen al 100 procent elektrisch, dus geen motorbosmaaier, geen motorzaag, alleen nog maar accugereedschap. In de binnenstad van Arnhem werken we op die manier. Zo hebben we enige tijd geleden de veegwagens vervangen door de elektrische afvalzuigers van Glutton. Dit betekent geen stof, stank of lawaai meer, maar een milieuvriendelijk alternatief waarmee we ook op lastige plekken met vuilophoping (hoeken, boomborders, fietsgoten enz.) kunnen komen. Dit wordt door bewoners en bezoekers positief gewaardeerd. We reden al op een hybride Goupil, maar als aanvulling op de 100 procent elektrische werkwijze die we met de Gluttons hebben ingezet, zijn we onlangs ook overgegaan op de volledig elektrische Goupil', aldus Kees Torn Broers.


Goupil G5 met stuurbekrachtiging

Sight Landscaping heeft gekozen voor een Goupil G5 met een gesloten veegvuilopbouw, zijdeuren met kiepfunctie en een aparte ruimte voor het materieel. 'Wij hebben gekozen voor een G5 omdat we vaak met twee medewerkers in de cabine zitten. De G5 is net wat breder, maar toch smal genoeg om in de binnenstad te kunnen manoeuvreren. We hebben gekozen voor stuurbekrachtiging, waardoor draaien in kleine ruimtes gemakkelijker is voor het personeel. Dat is echt een aanrader', zo besluit Kees Torn Broers ons gesprek.



Metamorfose van Goupil

Net als Sight Landscaping gaan steeds meer groenaannemers over op elektrisch vervoer. De Goupil staat stevig in de markt, niet alleen vanuit duurzaamheidsoogpunt, maar ook vanwege zijn laadcapaciteit, actieradius, ergonomische prestaties en moduleerbaarheid. Dit merkt ook Velco BV uit Huissen, dat een breed assortiment merken levert en dealer van Goupil is in de provincie Gelderland. Velco werkt samen met carrosseriebouwers om speciale ontwerpen te realiseren, aangepast aan de specifieke wensen van de eindgebruiker. Olaf van Grol, salesmanager bij Velco, heeft al heel wat Goupils een metamorfose zien ondergaan. 'Er kunnen heetwaterunits op worden gebouwd voor onkruidbestrijding; variaties met of zonder gesloten opbouw zijn mogelijk. Op sommige Goupils zijn zonnepanelen aangebracht en andere worden ingezet voor gladheidsbestrijding. Behalve voor de sector stad en groen hebben we Goupils gemoduleerd voor het linnengoedtransport van een bedrijf, voor de technische dienst van enkele stichtingen en voor grote technische bedrijven, om zowel het vuilafval als koffie, thee en snacks te vervoeren. Die Goupil heeft daarom twee gesloten units. We bedienen gemeenten, aannemers, hoveniers, stichtingen, industrie en recreatie.'
Een eigenschap die door de gebruiker steeds meer wordt gewaardeerd, is het comfort. Bestuurders met verschillende lengte en lichaamsbouw ervaren geen opgesloten gevoel, maar hebben genoeg bewegingsvrijheid.


Verschuiving naar elektriciteit in het assortiment

Velco BV is leverancier van bos-, tuin-, park- en golfmachines, reinigingsmachines en transportvoertuigen. In het brede aanbod worden meerdere merken ondersteund. Ook wordt in het gehele assortiment de nadruk steeds meer gelegd op begrippen als duurzaamheid en emissievrij. Zo levert Velco onder andere accu-aangedreven machines van Stihl en John Deere. Velco is de dealer van Goupil-importeur Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit voor de provincie Gelderland wat betreft verkoop, service en onderhoud. 'We leveren de G4 en G5 en binnenkort ook de aangekondigde compactere Goupil G2, die onder andere in de recreatiebranche zal worden ingezet', aldus directeur Ben Veldhuis. 'We luisteren goed naar de wensen en ervaringen van onze klanten, zodat we een juist en passend advies kunnen geven en hen waar mogelijk kunnen ontzorgen. Zo kunnen onze klanten gebruikmaken van onze haal- en brengservice voor het onderhoud. Dat geldt niet alleen voor de Goupil, maar voor het gehele machine- en wagenpark.'


Extra capaciteit en ombouwmogelijkheden

Vanuit het Gelderse Klarenbeek opereert groenaannemer Ter Riele, een familiebedrijf met zo'n zestig werknemers in vaste dienst en in drukke periodes meer dan honderd man personeel. De tweede generatie van deze groene professionals bestaat uit de broers Eelco en Wouter ter Riele. Stad + Groen sprak met Eelco over hun keuze voor de Goupil G4.
'We hebben een integraal groenbestek voor het afvalbeheer in de gemeente Amersfoort. Daar wordt de Goupil ingezet bij het beheer van afvalbakken en zwerfvuil. Het wagentje is smal en wendbaar, zodat we daar goed uit de voeten kunnen. Vanuit onze duurzame filosofie zijn we overgestapt op elektrisch transport. Een belangrijke reden waarom we binnen het aanbod van elektrische transportwagens voor de Goupil hebben gekozen, zijn de ideale op- en ombouwmogelijkheden. Onze Gelderse dealer Velco heeft de Goupil geheel naar onze wensen gemoduleerd. Zo is er achter de cabine een ruimte gecreëerd waar onze jongens hun gereedschap kwijt kunnen. Daarachter zit een kiepertje. De G4 is gestationeerd op de locatie in Amersfoort. Voor ons is het een doelmatig en wendbaar wagentje', aldus Eelco ter Riele. Onlangs is door Ter Riele de eerste Goupil 'Long' van Europa in gebruik genomen (met een 55 cm langer chassis).


Ben Veldhuis (links) & Olaf van Grol rechts) van Velco BV.
Ben Veldhuis (links) & Olaf van Grol rechts) van Velco BV.

Afwegingen in marktaanbod

Arnhem-Noord is het werkterrein van de groenwerkers van aannemingsbedrijf Van de Haar Groep. Ook deze groene professional is dagelijks actief in de stad, waar hij te maken heeft met CO2-emissie en andere zaken rondom duurzaamheid en klimaatdoelstellingen. Eigenaar Peter van de Haar over de keuze voor Goupil: 'We hebben een groenonderhoudscontract afgesloten met de gemeente Arnhem. In de aanbesteding stond de eis van elektrisch transport. Er zijn verschillende merken op de markt en dan ga je afwegingen maken op basis van people, planet, profit. Anders gezegd: hoe ervaren onze werknemers het vervoer, wat is de bedrijfseconomische waarde en hoe zit het met de milieuwaarde? Die optelsom bracht ons bij de Goupil, waarvan we er twee hebben aangeschaft: een G4 met een gaasopbouw en een G4 met een vuilnisopbouw. We hebben overigens niet alleen geïnvesteerd in Goupils, maar ook in elektrisch handgereedschap (Stihl-apparatuur) en duurzame brandstoffen. We gebruiken groene stroom voor onze elektrische machines. We werken in Arnhem-Noord in wijken met hoogteverschillen; vaak moeten we stoep op, stoep af, en daarnaast worden er op een dag aardig wat kilometers afgelegd, zodat het accupakket toereikend moet zijn. Die aspecten hebben meegespeeld bij de uiteindelijke keuze. We hebben gekozen voor twee verlengde versies (Goupil G4 'Long'), zodat achter de cabine nog ruimte is voor de opslag van gereedschap.
Bij de aanschaf heeft Velco ons ontzorgd door een all-in aan te bieden waarin de MIA/VAMIL-regeling (een belastingvoordeel) is verwerkt. We doen altijd zaken met leveranciers met wie we al jarenlang goede ervaringen hebben en daardoor een vertrouwensrelatie hebben opgebouwd.'


Conclusie

Het groenonderhoud in Nederland verkeert in de transitie van brandstof naar elektrisch, waarbij de CO2-prestatieladder steeds hoger beklommen moet worden. Sinds het klimaatakkoord van 2013 worden gemeenten onder andere met subsidies aangestuurd bij deze transitie, die via aanbestedingen doordruppelt naar aannemers- en hoveniersniveau. De overheid heeft de schone taak Nederland toereikend te faciliteren met groene stroom, zodat de geambieerde klimaatneutrale cirkel rond wordt.


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER