'Groenonderhoud en stadsdistributie worden de komende vijf jaar voor veel partijen een serieuze uitdaging' |
|
|
|
|
| 190 sec |
Goupils verminderen fijnstof in de binnenstad, zijn compact en hebben een hoog laadvermogen
Goupil-dealer Voets Tractoren en Werktuigen Hoofddorp/Middenmeer gelooft al een decennium lang heilig in emissievrije werkvoertuigen, maar is blij dat het zero-emissiegedachtegoed zich nu uitbreidt. Paul Steenkist van Voets: 'We zijn op weg naar een betere wereld.'
|
Niet nieuw, wel groei
Voets Hoofddorp/Middenmeer is al sinds 2010 Goupil-dealer in de provincie Noord-Holland voor importeur Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit. Steenkist: 'Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit is al sinds 2005 actief op het gebied van elektrische voertuigen. Samen leveren we al jarenlang Goupils en andere elektrische voertuigen aan gemeenten, groenaannemers, recreatieparken, zorginstellingen en ziekenhuizen, de industrie, stadslogistiek en facilitair vastgoedonderhoud. De gemeente Amsterdam rijdt in de binnenstad al negen jaar met Goupils, inmiddels 23 in totaal. Ook online-supermarkt Picnic rijdt in Amsterdam rond in een groot aantal Goupils.'
'Maar de vraag naar zero emissie wordt nu meer gemeengoed en begint bij wijze van spreken bijna de norm te worden', vervolgt Steenkist. 'Steeds meer steden gaan op slot; groenonderhoud en stadsdistributie worden de komende vijf jaar voor veel partijen een serieuze uitdaging. Maar dat is een goede zaak. We zetten stapjes op weg naar een betere wereld.'
| Paul Steenkist van Voets Tractoren en Werktuigen Hoofddorp/Middenmeer |
|
|
Marktpartijen krijgen te maken met zero-emission-eisen
Groenvoorziener IJmond Groen uit Beverwijk, een organisatie met rond de 150 medewerkers, rijdt met veertien Goupils. Ook grootgroenvoorziener De Heer land en water uit Polsbroek heeft geïnvesteerd in een compleet elektrische voertuigenvloot, voorzien van Empas-heetwatersysteem voor onkruidbestrijding. Daaronder zijn drie Goupils, die zijn geleverd door Voets Hoofddorp.
Voets ziet niet alleen een groeiende vraag bij groenvoorzieners; ook grond- en wegenbouwbedrijven en aannemers zetten een deel van hun bedrijfsvoertuigenvloot om naar elektrisch. 'Bedrijven als KWS Amsterdam en BAM tonen duidelijk interesse, nu binnensteden zero-emission-eisen stellen. Ook organisaties als Pantar en diverse Noord-Hollandse gemeenten lopen voorop met het gebruik van onze elektrische werkvoertuigen.'
Minder fijnstof
Er bestaat nog onduidelijkheid over de hoeveelheid CO2-uitstoot die vrijkomt bij het produceren van accu's en stroom. 'Niemand weet wat de precieze CO2-uitstoot daarvan is voor elektrische voertuigen. Wel zie je dat er dankzij elektrische voertuigen minder fijnstof in de stad is. Dat is op zich al heel fijn. En in Nederland produceren we steeds meer groene energie, zoals wind- en zonne-energie.'
Is er al veel vraag naar zonnepanelen? 'Dat valt mee. Naast Picnic hebben we tot nu toe één klant gehad die wensen op dat gebied had, Vishandel Jan van As. Samen met Carrosseriebedrijf Harderwijk hebben we voor deze klant een gekoelde bak ontwikkeld die voorzien is van zonnepanelen. 's Nachts wordt hij opgeladen via het stroomnetwerk en overdag wordt de bak bijgekoeld door deze zonnepanelen. Met deze Goupil staan we op de Horecava, de horecabeurs van 13 t/m 16 januari 2019 in de Rai in Amsterdam. Maar zonnepanelen zijn nooit genoeg om elektrische voertuigen helemaal op te laden. Een deel van de stroom zal altijd ergens anders betrokken moeten worden.'
|
'Door de korte draaicirkel komen ze op plekken die voor andere voertuigen lastig bereikbaar zijn'
| |
|
Kleine ruimtes
Goupils verminderen niet alleen de hoeveelheid fijnstof in de binnenstad, ze zijn ook compact en kunnen door hun korte draaicirkel op plekken komen die voor andere voertuigen lastig bereikbaar zijn. Teunis de Heer, uitvoerder bij De Heer land en water, zei daar eerder over in Vakblad Stad en Groen: 'Voorheen hadden we een werkbus, maar daarmee waren de mogelijkheden om te parkeren of een park in te rijden beperkt.'
Steenkist: 'Het is een echt werkvoertuig voor in de stad, waar de ruimte beperkt is. De compactheid van Goupils is een groot voordeel, dat de snelheidsbeperking van maximaal 50 km/uur compenseert. Dat laatste vormt feitelijk nooit een beperking voor gebruikers; de meesten werken ermee vanuit een centrale verzamelplaats voor voertuigen in de stad. In deze hubs kunnen de Goupils opgeladen worden.'
| Teunis de Heer, uitvoerder bij De Heer land en water: 'Voorheen hadden we een werkbus, maar daarmee waren de mogelijkheden om te parkeren of een park in te rijden beperkt.' |
|
|
G4
Momenteel worden er volgens Steenkist vooral veel G4's verkocht. Dat is de 100 procent elektrische Goupil, die leverbaar is met lithiumaccu (ook verkrijgbaar met loodzuuraccu) en een actieradius heeft van 120 kilometer op een volle accu. Goupils zijn verkrijgbaar met landbouwkenteken, dan mag je er maximaal 25 km/uur mee rijden, en met een normaal kenteken, waarvoor een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur. Sinds juli 2019 is er overigens ook een kleiner model op de markt, de G2. Dit voertuig houdt wat betreft prijs en kenmerken het midden tussen de G4 en een golfkar.
|
'De G4 is een alleskunner; met zijn modulair chassis kan hij makkelijk worden omgebouwd'
| |
|
Breed toepasbaar
Steenkist: 'De G4 is een alleskunner. Met zijn modulair chassis kan hij makkelijk worden omgebouwd en voor veel toepassingen worden ingezet. De G4 is ook verkrijgbaar in een 55 cm langere versie. Afhankelijk van de opbouw geeft dat een hoger laadvermogen; bij pickup-opbouw is ruim 1.100 kg toegestaan. Er kan een geremde aanhanger tot 1.400 kilo achter. Door de extra lengte kunnen er nog meer combinaties gemaakt worden in de opbouw. Zo leveren we Goupils met een kiepende laadbak en met een gesloten bak.'
|
'Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit houdt de lijntjes kort en toont grote betrokkenheid'
| |
|
Een-tweetje
De samenwerking tussen Voets Hoofddorp/Middenmeer en Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit is al jarenlang net zo'n succes als de G4. 'Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit gaat voor een optimale relatie met de klant, door per provincie met een dealer samen te werken. Ze zijn zeer betrokken bij al hun dealers en houden goed in de gaten dat de lijntjes kort blijven. Dat vinden wij erg prettig. De samenwerking is hecht en dat komt de klant zeker ten goede', aldus Steenkist. 'Bovendien geloven zij net als wij oprecht in een emissievrije omgeving.'
Partijen die de aanschaf van een Goupil overwegen, kunnen aanspraak maken op subsidie via de Mia-Vamil-regeling. Daarnaast verstrekken sommige gemeenten subsidie voor duurzame bedrijfsvervoersmiddelen. Zo stelt Amsterdam vanaf 1 december 2 miljoen euro subsidie beschikbaar voor de aanschaf van uitstootvrije bedrijfswagens door ondernemers.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
|
|
|
Stefan Schmidt
Monday 10 May 2021 |
|
Geachte dames en heren,
ik ben een collega van Wouter van Blitterswijk en Goupil-Importeur voor duitsland.
Op dit moment ben ik op zoek naar een Planten-Bewaterings-System voor de Goupil G4.
Graag will ik meer informatie ontvangen over jullie systeem en vraag vriendelijk om mij van volgende informatie te voorzien: technische Informatie over het System Kosten van het opbouwen Kosten van het System
Bij voorbaat dank
Ook kunt U mij telefonisch bereiken: +49 160 980 125 44
m.v.g
Stefan Schmidt verkoopleider Goupil-Duitsland
ISEKI Maschinen GmbH Rudolf-Diesel-Str. 4 D-40670 Meerbusch |
|
|
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|