Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Compact, comfortabel, multifunctioneel

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, woensdag 5 februari 2020
164 sec


De nieuwe Hako Citymaster 650 en 1650

Overheden en grotere dienstverleners kennen ze wel, de compacte Citymaster-veegmachines en -werktuigdragers van Hako. De nieuwste modellen, de Citymaster 650 en de Citymaster 1650, zijn - evenals de voorgangers, de Citymaster 600 en 1600 - ontworpen als multifunctioneel inzetbare werktuigdrager en voldoen per 1 januari 2020 aan de meest recente stage V (EU) 2016/1628- emissiestandaard. De multifunctionaliteit garandeert dat de Hako-machines jaarrond kunnen worden gebruikt voor verschillende toepassingen. 'Het is plug-and-play in tien minuten', aldus Patrick van der Waag, productmanager voor de Outdoor-divisie van Hako.

Hako Citymaster 1650
Hako Citymaster 1650

Compact en wendbaar, dat zijn twee van de kenmerkende eigenschappen van de Citymasters van Hako. Patrick legt uit: 'Hako heeft zich altijd gericht op het maken van compacte machines en voertuigen. Hiermee speelden we al vroeg in op ontwikkelingen in de toekomst. In binnensteden, maar ook in grotere winkelcentra en op logistieke en industriële locaties, zijn het straatbeeld en de toegankelijkheid heel anders dan jaren geleden. Je kunt bijvoorbeeld niet meer overal met groot materieel komen. Dit heeft Hako bijtijds herkend en sindsdien hebben wij ons gespecialiseerd in het ontwerpen en in eigen beheer produceren van compacte straatveegmachines. Inmiddels zou je ze beter werktuigdragers kunt noemen. Bij de laatste generaties machines zijn de veegborstels en vacuüm zuigcontainer namelijk zo eenvoudig te demonteren, dat je de Citymaster in een handomdraai op een andere wijze kunt inzetten.'

'Met onze compacte machines kom je haast overal'

Jaarrond in gebruik

'De verschillende Citymaster-veegmachinemodellen hebben een vuilcontainercapaciteit van maximaal 2 m³, waar veel andere merken juist starten vanaf deze capaciteit en dus groter zijn', vertelt Patrick. 'In sneeuwrijke landen worden veegmachines ook veel gebruikt voor de winterdienst. Dat wil zeggen dat je met een en dezelfde machine verschillende werkzaamheden kunt uitvoeren. In Nederland komt sneeuw minder voor, maar de Citymaster 650 en 1650 kunnen beide worden omgebouwd en voor andere werkzaamheden worden ingezet: voor de winterdienst of voor groenonderhoud, zoals maaiwerkzaamheden, onkruidbestrijding of watertechnieken. Al deze functies kunnen geïntegreerd worden in hetzelfde concept, zodat de machines het hele jaar ingezet kunnen worden.'


Patrick van de Waag, productmanager voor de Outdoor-divisie van Hako.
Patrick van de Waag, productmanager voor de Outdoor-divisie van Hako.

Plug-and-play in tien minuten

Voor het wisselen van werktuigen bij de Citymaster is geen gereedschap nodig en er blijven geen losse onderdelen achter, dus is de klus in pakweg tien minuten tijd geklaard. Patrick: 'De aangeschafte combinatie wordt af fabriek geleverd. Wij werken al decennialang samen met dezelfde werktuigbouwers; wij kennen elkaars producten dus door en door. Hierdoor is het ook mogelijk om verschillende werktuigen na elkaar aan te schaffen; het modulaire concept maakt het spreiden van investeringen over meerdere budgetjaren mogelijk. Zo'n twintig jaar geleden is het merk Multicar, van een toonaangevende fabrikant van smalspoorvoertuigen, geïntegreerd in het Hako-concern. Deze compacte, sterke, wendbare transportvoertuigen zijn eveneens uit te rusten met talloze verschillende werktuigen, zoals een frontarm met klepelmaaier of een zoutstrooier en sneeuwborstel voor gladheidsbestrijding. Hiermee biedt Hako een interessant en breed machine- en voertuigprogramma voor de grotere dienstverleners en de overheid.'


Emissie conform stage V (EU) 2016/1628

De Citymaster 650 en 1650 zijn de opvolgers van de 600 en 1600. De uitlaat- en roetfiltersystemen van de veegmachines zijn aangepast aan de nieuwe EU-emissiewetgeving en tegelijkertijd zijn er op meerdere fronten aanvullende productverbeteringen doorgevoerd. Om aan de emissiestandaard stage V te voldoen, moeten motoren tot 55 kW voorzien zijn van een geïntegreerd volautomatisch zelfreinigend roetfilter. Voor de gebruiker is het comfort nog meer verbeterd. Dankzij camera's kan de bestuurder tot 270° om zich heen kijken. Verder zijn de nieuwe Citymasters uitgerust met ledverlichting, een in hoogte verstelbare stuurkolom en er is keuze uit meerdere stoelen. 'Comfort en veiligheid voor de bestuurder hebben bij Hako de hoogste prioriteit', legt Patrick uit. 'Vering, stabiliteit, de cabineruimte en ergonomie hebben allemaal invloed op het gebruikscomfort. Alle cabines zijn bovendien ROPS-getest.'


De werktuigdragers van Hako
De werktuigdragers van Hako

Krachtige prestaties

Met een Citymaster van Hako koop je een totaalpakket, rechtstreeks van de fabrikant. Hako heeft een team van twaalf mobiele monteurs, verspreid over Nederland, die op locatie onderhoud en service uitvoeren. De Duitse machines hebben een hoge kwaliteitsstandaard en leveren krachtige prestaties. De machines zijn comfortabel en veilig voor de bestuurder. Met het innovatieve snelwisselsysteem kunnen de Citymaster 650 en de Citymaster 1650 het hele jaar worden ingezet, als veegmachine of voor andere grijze of groene werkzaamheden.


Van stofzuiger tot straatveegmachine

Het Duitse Hako is opgericht in 1948. Inmiddels is Hako wereldwijd één van de toonaangevende fabrikanten van reinigingsmachines, van stofzuiger tot straatveegmachine. Nevenvestigingen, dochterondernemingen en verkoop- en servicepartners zijn inmiddels in meer dan zestig landen te vinden. Hako Nederland is een dochteronderneming en organisatorisch in drie divisies verdeeld. Hako Clean + Retail levert onder andere aan schoonmaakbedrijven en de retailsector. Hako Industrie levert schrob- en veegmachines aan talloze productiebedrijven, onder meer in de foodsector, en aan distributiecentra en op- en overslagcentra. Openbare-reinigingsmachines, waaronder de Citymaster en Multicar, worden geleverd door de Outdoor-divisie van Hako. 'Hako Outdoor maakt geen gebruik van een landelijk dekkend dealernetwerk', aldus Patrick. 'Onze kracht ligt in het directe contact tussen de eindgebruiker en Hako. Maar in voorkomende gevallen gaan we daar op verzoek van de eindklant uiteraard flexibel mee om.'

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER