Digitale werk- en beheertool GeoGreen biedt korte communicatielijnen en realtime informatie |
|
|
|
|
| 412 sec |
Verheij Integrale groenzorg onderstreept 'innovatie-DNA'
Eind januari presenteerde Verheij Integrale groenzorg de digitale werk- en beheertool GeoGreen op de Vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer. GeoGreen bundelt alle mogelijkheden op het gebied van groenbeheer en assetmanagement in één herkenbare werkwijze. Operationeel directeur Wim in 't Veld: 'Doordat GeoGreen alle wensen, mogelijkheden en functionaliteiten van iedereen bundelt, weet de klant exact wat er speelt. Het resultaat is een stevige grip op het beheer.'
Wim in ’t Veld benadrukt dat GeoGreen geen meldingssysteem is of een softwarepakket dat geïnstalleerd moet worden. Nee, de tool is een werkwijze die gekoppeld is aan het werk van Verheij in de buitenruimte. Daarmee wil het bedrijf slimmer werken en processen nog beter sturen, ten behoeve van zichzelf en de opdrachtgever. Slimmer, maar ook intuïtiever: inspelend op behoeften, ook de latente, om het beheer makkelijker, sneller en beter te maken.
Herkenbaarheid
In ’t Veld: ‘Verheij omarmt de kracht van de geografie en verrast de klanten daar graag mee. Als concept maakt GeoGreen deze werkwijze herkenbaar en toegankelijk voor de markt. Het voegt wensen en functionaliteiten – van ons, maar ook van de klant – samen met wat er in de technische en digitale wereld mogelijk is. Dit verbinden we aan elkaar. En we horen van klanten dat we daar goed in zijn.’
Totstandkoming
GeoGreen zelf te ontwikkelen zonder tussenkomst van adviesbureaus. ‘Op deze manier houden we het in eigen hand. Bij Verheij is de basis voor digitaal werken via GIS namelijk al ruim zeven jaar geleden gelegd’, stelt In ’t Veld. ‘Bovendien toont GeoGreen aan dat Verheij zowel denkt als doet. Ter vergelijking: een adviesbureau doet geen uitvoering, en de meeste uitvoerende partijen hebben de digitale kennis niet zelf in huis. Wij voeren uit én hebben de planvorming in eigen beheer, ook op digitaal en GIS-gebied. Zo kunnen we snel schakelen, meteen iets bedenken, direct testen in de praktijk en hebben we meer grip op de ontwikkeling en de resultaten. Er zit geen kloof tussen mooie plannen en de uitvoering van het werk buiten. Innovaties toepassen zit in ons DNA, zowel bij de GIS-specialist als bij de buitenmedewerker. Alle ploegen hebben een tablet en hebben werkervaring met GeoGreen.’
Niels Rijksen en Niels van den Dool zijn werkzaam op het bedrijfsbureau en specialist in het implementeren van GeoGreen. Beiden stonden aan de basis van de ontwikkeling van de tool. Rijksen trad in 2013 in dienst bij Verheij. Op dat moment was het bedrijf al volop bezig met het digitaliseren van het contractbeheer. In het jaar dat Rijksen in dienst kwam, schafte Verheij een softwarepakket aan van Esri Nederland. ‘We werkten op dat moment voor opdrachtgever Stedin aan vijfduizend energiestations op verschillende locaties. Het was niet te doen om onze mensen naar al deze locaties te sturen met een stratenboek en een bomvolle map met Excel- en aantekeningenlijsten. We wilden onszelf verbeteren en overzichtelijker en slimmer werken’, verklaart Rijksen. ‘Deze software hielp ons grote stappen te maken in de digitalisering van contractbeheer. Het gebruik begon simpel, maar breidde zich steeds verder uit.’ Bij zijn indiensttreding in 2016 haakte Niels van den Dool aan bij het werken met GIS en de ontwikkeling van GeoGreen. In 2019 versterkte een derde GIS-specialist het ontwikkelteam van Verheij.
|
'Innovaties toepassen zit in ons bedrijfs-DNA, ook bij de buitenmedewerkers'
| |
|
| Niels van den Dool |
|
|
Alle facetten van beheer gekoppeld
GeoGreen is een tool die de klant helpt te lokaliseren, inventariseren, controleren en communiceren. Het concept werkt met de geografische kaart en ruimtelijke analysesoftware van Esri Nederland. Hiermee maakt Verheij kaarten, dashboards en ruimtelijke analyses op basis van ArcGis: elke locatie en alle assets hebben X-, Y- en Z-coördinaten. Daar worden door de medewerkers bijvoorbeeld onderhoudsdata aan gekoppeld. Een gebruiker kan vervolgens via GeoGreen realtime op telefoon, tablet of computer zijn of haar terreinen, assets en meldingen beheren en projecten inzien via dashboards.
De status en kwaliteit van de werkzaamheden staan in een duidelijk overzicht. In realtime dashboards is onder meer te zien voor hoeveel procent de klus is afgerond en op welk kwaliteitsniveau dit is gebeurd. Nadat in de buitenruimte inspecties zijn uitgevoerd, bijvoorbeeld VTA-controles, kan men die in GeoGreen registreren en inzicht krijgen in de resultaten. Daarnaast kan de gebruiker ook de duurzaamheid van de assets controleren.
| Niels Rijksen |
|
|
Voor wie bestemd?
Het concept maakt toegang voor iedereen mogelijk: opdrachtgever, groenaannemer, samenwerkingspartijen en stakeholders. Bij de groenaannemer hebben zowel de uitvoerder, werkvoorbereider, GIS-specialist als de voorman inzicht. Van den Dool: ‘De implementatie is cruciaal. Aan het begin van het traject komen we samen en inventariseren we de wensen en mogelijkheden. De autorisatierollen worden van tevoren afgesproken. Het niveau van toegang tot en autorisatie in de gedeelde werkomgeving is gekoppeld aan de login.’
GeoGreen is altijd toepasbaar, maar vooral nuttig en waardevol bij projecten waarbij het gaat om veel locaties of veel assets op één locatie. GeoGreen maakt dan eenvoudig inzichtelijk of de werkzaamheden in de pas lopen met de planning. Per onderhoudsronde kan de klant via een realtime dashboard het onderhoud van Verheij monitoren. Op elk dashboard is te zien hoeveel locaties er bezocht zijn en nog bezocht moeten worden. Buitenmedewerkers van Verheij kunnen in deze dashboards ook via foto’s naar de klant terugkoppelen hoe de situatie ter plaatse is.
Alhoewel GeoGreen geen meldingssysteem is, is een dashboard voor meldingen wel een onderdeel van de lokaliseerfunctionaliteit binnen het concept. Van den Dool: ‘Op het meldingendashboard is te zien welke meldingen openstaan, wat de locatie van de melding is en wat de huidige status is, inclusief foto’s. De opdrachtgever kan via GeoGreen aangeven of die de meldingen zelf oppakt, of Verheij hiervoor een offerte moet opstellen of dat de werkzaamheden meteen uitgevoerd mogen worden. Ook meldingssystemen van klanten, gemeenten en zelfs postbodes kunnen op GeoGreen worden aangesloten. Er vindt dan ook weer terugkoppeling plaats vanuit GeoGreen naar het meldingssysteem van de klant.’
Maatwerk en gebruiksvriendelijk
Zoals In ’t Veld uitlegt, focust Verheij zich op de (latente) behoeften van de klant en levert daarbij maatwerk, indien gewenst met het beheersysteem van de opdrachtgever in GeoGreen. In één database kan zoveel mogelijk project- of onderhoud-gerelateerde informatie worden gekoppeld en gedeeld. Maar ook als er vanuit verschillende portalen wordt gewerkt, kan er in GeoGreen eenvoudig informatie worden gedeeld.
GeoGreen is voor een substantieel deel gebaseerd op standaarden, per klant verrijkt tot maatwerk. Van den Dool legt uit: ‘De tool moet gebruiksvriendelijk blijven voor de opdrachtgever, maar evengoed voor de buitenmedewerkers. Dat zijn vaak praktische mensen, dus het digitaal werken moet simpel en overzichtelijk zijn. De tool moet hen ondersteunen; het mag niet zo zijn dat ze hard moeten nadenken onder welk tabje ze ditmaal hun gegevens moeten noteren.
Beter overzicht en strakke werkplanning
De directie van Verheij heeft ook baat bij GeoGreen. Het bedrijf heeft landelijke dekking, maar is sterk centraal georganiseerd. In ’t Veld: ‘Ik heb door GeoGreen snel overzicht van wat er door het hele land speelt.’ Op het bedrijfsbureau zorgt GeoGreen voor een betere grip op het contractbeheer en de besteksadministratie. Ook de calculatie en planning hebben volgens Rijksen profijt van GeoGreen. ‘Ik heb een meldingenoverzicht, weet precies welke medewerkers waar zijn, hoeveel projecten er draaien, hoe groot deze projecten zijn en wat de status is. Hierdoor kunnen we pdrachtgevers voortdurend op de hoogte houden en de planning van vervolgrondes tijdig doorgeven. Door digitaal te plannen op kaart, is de werkverdeling optimaal. Bij werkzaamheden die verspreid zijn over veel locaties is de doorlooptijd normaliter lang, maar door GeoGreen kunnen we een strakke planning handhaven. We houden bijvoorbeeld minimale reistijden aan door werkzaamheden op locaties die bij dicht bij elkaar liggen achter elkaar te plannen. Zo kunnen we vrij nauwkeurig vervolgrondes inplannen.’
|
Door digitaal te plannen op kaart is de werkverdeling optimaal
| |
|
| Wim in 't Veld |
|
|
Korte lijnen
Op de website van GeoGreen staan positieve testimonials van enkele gebruikers. De waarde zit hem volgens In ’t Veld niet primair in geldbesparingen. ‘Het gaat deze opdrachtgevers om de waarde van de informatie. Zij willen weten wat er speelt en stevige grip hebben op het beheer.’
De stevige grip heeft te maken met het realtime delen van relevante informatie en met de korte lijnen. Over de snelle terugkoppeling tussen de klant en Verheij zegt Rijksen: ‘De lijnen zijn een stuk korter doordat alle werkzaamheden door alle partijen ingevoerd kunnen worden en realtime te volgen zijn. Met GeoGreen is er nooit sprake van logge besluitvorming. Wanneer een ploegleider of voorman een deel van de klus klaar heeft, laat hij dit weten via GeoGreen. De opdrachtgever ziet welk werk op welke plek is afgerond en kan digitaal accorderen. Hierna kan de teamleider met zijn team direct door naar het vervolgdeel van de werkopdracht.’ De informatiebladen in GeoGreen waarvan de kaarten een onderdeel zijn, lenen zich ook goed voor de communicatie met stakeholders, zoals met omwonenden of bij burgerparticipatie. Hierop kan bijvoorbeeld worden aangegeven welke werkzaamheden er nu of in de toekomst worden uitgevoerd in een bepaalde buurt. Dan kan het gaan om bomenkap, snoei- of maaiwerkzaamheden, onkruidbeheer of de bestrijding van duizendknoop of eikenprocessierups. Verheij deelt deze kaarten ook via de website van zijn burgerparticipatieconcept Kleurrijk Buiten.
|
'Met GeoGreen is er nooit sprake van logge besluitvorming; de lijnen zijn kort'
| |
|
Data-gedreven onderhoud
Verheij werkt hard aan de ontwikkeling van nieuwe algoritmes en de koppeling van meer data. In ’t Veld legt uit: ‘Zo kunnen we in de toekomst nog meer voorspellende waarden waarden genereren over het groen. Door die voorspellingen kan de werkefficiëntie verder omhoog.’ Van den Dool vult aan: ‘Dat gaat veel tijd schelen. Voor opdrachtgevers zoals TenneT of VolkerRail onderhouden we het groen respectievelijk onder hoogspanningskabels en langs spoorlijnen. Normaal gesproken moeten onze medewerkers kilometerslange trajecten afleggen om te inspecteren waar onderhoud moet plaatsvinden. Als we middels algoritmes voorspellingen kunnen doen zoals “het gras groeit op die specifieke locatie sneller dan gemiddeld”, dan kunnen we gericht te werk gaan.’
Voorspellende waarden kunnen ook dienen om advies te onderbouwen. Van den Dool legt dat uit: ‘We kunnen de opdrachtgever dan bijvoorbeeld aanraden om herbestrating te overwegen in verband met onkruiddruk, of het zwerfvuilbeleid aan te passen als blijkt dat een prullenbak als te onderhouden asset eerder vol is of uitpuilt.’ Wat de toekomst ook brengt, de ambitie van Verheij is om voorop te blijven lopen als groenaannemer op dit gebied. Daarbij plaatst In ’t Veld een kleine kanttekening: ‘Wanneer je té ver vooruitloopt, heb je kans dat je de markt en het personeel niet meekrijgt. Met een meter voorsprong loop je uiteindelijk ook steeds voorop!’
Wat de toekomst ook brengt, de ambitie van Verheij is om voorop te blijven lopen als groenaannemer op dit gebied. Daarbij plaatst In 't Veld een kleine kanttekening: 'Wanneer je té ver vooruitloopt, heb je kans dat je de markt en het personeel niet meekrijgt. Met een meter voorsprong loop je uiteindelijk ook steeds voorop!'
Verheij Integrale groenzorg zet vol in op innovatie. Het bedrijf werkt met kleinschalige ontwikkelteams en een innovatiecommissie met vertegenwoordigers uit het hele bedrijf. Innovatie is verankerd in de bedrijfsstructuur. Zo zijn alle Verheijbuitenteams gewend om te werken met digitalisering en tablets.
Operationeel directeur Wim in ’t Veld sprak op de Esri Gis Conferentie 2019 als keynote-spreker over de innovatie in de Verheij-bedrijfscultuur. Hij verklaarde: ‘We willen geen toeschouwer zijn, maar een speler. Het is altijd ons intrinsieke verlangen en vermogen geweest om het anders en beter te doen, maar altijd met de wensen en behoeften van onszelf en die van de klant als katalysator. Want innovatie moet realistisch zijn en rendement opleveren voor alle partijen, zeker in de uitvoerende branche waarin wij zitten.’
Voor het waarnemen van de wensen van de klant zijn goede luistervaardigheden nodig. Wil je innoveren, dan is het belangrijk dat de klant mee kan en wil ontwikkelen. In ’t Veld haalt het zwemgedrag van dolfijnen aan als metafoor. ‘Je kunt als marktpartij boven water komen om je zegje te doen en richting klanten te zenden, maar zodra de klant aan het woord is, weer onder water duiken om te bedenken wat je gaat zeggen zodra je weer aan de beurt bent. Maar wat zeggen die klanten eigenlijk? En hoe kun je daarin helpen? Daarvoor moet je openstaan voor vernieuwing en blijven luisteren, ook als je “onder water duikt”. En dat doet Verheij. We staan open voor kenniswerkers in de markt (die liever piraat zijn dan bij de marine horen) en ontwikkelen specialistische kennis in de eigen organisatie. Met marktpartij Esri Nederland zijn we tot innovaties gekomen waarvan GeoGreen het gebundelde resultaat is. Maar Verheij Integrale groenzorg staat niet stil. We blijven ons doorontwikkelen. Innovatie is niet iets om ernaast te doen, het is iets voor in de hele organisatie.’
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|