Twee miljoen liter diesel omkatten naar waterstof |
|
|
|
|
| 163 sec |
Jos Scholman zet vol in op water
Twee miljoen liter diesel is een indrukwekkend grote plas brandstof. Om dat om te zetten naar een zero-emission brandstof als waterstof, moet er veel gebeuren. Jos Scholman BV denkt dat te gaan fixen met een zonneveld van 10 hectare en 10 MW piekvermogen, en verder nog een electrolyser van twee MW.
|
De energietransitie richt zich dit op moment nog vooral op accu-aangedreven machines. Voor handmachines als heggenscharen, trimmers en kettingzagen lijkt dat een gelopen race, maar veel insiders in de groene sector verwachten dat waterstof de race gaat winnen voor grote machines en tractoren. Jos Scholman zet daar op korte termijn vol op in. Op en achter de grote bedrijfshallen van het bedrijf aan de Morsebaan in Nieuwegein ligt in totaal 10 hectare aan zonnecollectoren. Deze collectoren zijn gekoppeld aan de electrolyser die waterstofgas produceert uit water. Maar er wordt ook een deel van de opgewekte stroom zelf gebruikt, een deel afgezet aan een waterzuiveringsinstallatie en ten slotte nog een gedeelte teruggegeven aan het net.
|
Er zijn geen waterstoftankstations omdat er geen voertuigen op waterstof zijn, en andersom
| |
|
| Vloot met Hyundai Nexo auto's op waterstof lopen |
|
|
Kip of ei
Hoe is dit te verklaren? Met andere woorden: hoe komt het dat iedereen in de sector meer lijkt te geloven in waterstof dan in elektriciteit, maar dat de energietransitie naar waterstof toch amper op gang komt? 'Kip of ei', verklaart Robert Scholman die impasse. Bedrijven investeren niet in waterstofaangedreven machines omdat er in Nederland bijna geen tankstations voor waterstof zijn. En er zijn geen tankstations omdat er amper machines leverbaar zijn die voorzien zijn van brandstofcel die op waterstof draait. Die patstelling willen Robert en Jos Scholman nu doorbreken door groot in te zetten op waterstof. Het bedrijf Scholman is daarbij in de unieke positie dat het zowel de financiële middelen heeft om de energie op te wekken als de mogelijkheden om die waterstof af te nemen via het eigen machinepark. Aan dat laatste wordt momenteel nog gewerkt. Op dit moment heeft Scholman BV al de beschikking over een elftal Hyundai Nexo-SUV's die op waterstof rijden. Hyundai is een van de weinige fabrikanten die machines aanbiedt met een brandstofcel. Tractoren met een brandstofcel worden van het schap niet geleverd. Dat betekent dat je bestaande machines moet ombouwen. Volgens Robert Scholman is het te duur om dit te doen met machines die je al in bezit hebt. Het ombouwen van de vloot machines kost dus tijd en zal oplopen met het vervangen van oudere afgeschreven machines. Jos Scholman jr.: 'Wij hadden ook geïnvesteerd in een aantal elektrische shovels. Die mogen van mij morgen de deur uit. Gebrekkige techniek, altijd mankementen en je zit met de lange laadtijd. Straks met waterstof ben je na een minuut weer volgetankt. Dat is een groot voordeel.' Naast de elf SUV's hebben Jos jr. en Robert Scholman inmiddels ook de eerste waterstoftractoren besteld. Van welk merk die zijn, wil Robert - ondanks wat aandringen van mijn kant - niet melden. 'Die eer laat ik aan de fabrikant in kwestie', is daarbij zijn redenering.
|
Scholman verwacht de investering terug te verdienen doordat het de eerste is en door aanbestedingsvoordelen
| |
|
| Zonnecollectotren op dak van Scholman |
|
|
Voordelen
Net als iedere andere Nederlandse groenvoorziener is Jos Scholman waarschijnlijk gemotiveerd om iets te doen op het gebied van duurzaamheid. Maar motivatie alleen is natuurlijk niet genoeg. Scholman BV is een commercieel bederijf en moet dus geld verdienen. Hoe denken Jos jr. en Robert Scholman dat miljoenen kostende project terug te verdienen? Robert Scholman: 'Daar hebben we natuurlijk over nagedacht. Het belangrijkste is onze voortrekkersrol op dit gebied. Wij worden nu al gevraagd om mee te praten in duurzaamheidssessies in onder andere Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Natuurlijk moet die voortrekkersrol ook resulteren in meer werk. Daarnaast zien wij ook een aanbestedingsvoordeel. Wij kunnen straks 100 procent zero-emission werken. Niemand anders kan dat.' Verder hopen en verwachten de gebroeders Scholman dat een deel van de opgewekte waterstof afgezet kan worden aan een van de huurders in hun hectares grote bedrijfshal in Nieuwegein. Dit pand delen zij met busonderneming Qbuzz. Robert Scholman: 'In de doelstellingen van busondernemingen staat dat zij in 2023 volledig verduurzaamd moeten zijn, met andere woorden dat zij dan niet meer op diesel mogen rijden. Dat kan natuurlijk met elektriciteit, maar het is al bijna onmogelijk om twintig bussen gelijktijdig aan de stroom te leggen bij ons in de remise, laat staan met 96 bussen. Volgens mij is de enige oplossing voor busondernemingen om ook over te gaan op waterstof.'
Samenwerking Het waterstofproject van Jos Scholman BV is een samenwerkingsverband van een aantal bedrijven. Allereerst met Allied Waters, dat weer nauw samenwerkt met de verzamelde Nederlandse waterschappen. Allied Waters profileert zich op zijn website als een organisatie die innovaties in de waterwereld op gang wil helpen. Een andere samenwerkingspartner, KWR, doet iets vergelijkbaars. KWR is een onderzoeks- en kennisinstituut op het gebied van water in de bebouwde ruimte. En de kennispartner die betrokken is bij de zonnecollectoren, is het bedrijf Hysolar BV.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|