Ad Huizenga (Makita): 'Riante voorraadpositie betaalt zich nu extra uit' |
|
|
|
|
| 55 sec |
De coronacrisis laat ook zien hoe kwetsbaar onze geglobaliseerde economie is . Volgens Ad Huizenga, commercieel directeur van Makita Nederland valt dat voor zijn bedrijf alleszins mee. Oorzaak daarvan is de Makita bedrijfsfilosofie om altijd een riante voorraadpositie aan te houden.
Ad Huizenga: 'Als ik gasten rondleid in ons 14.000 meter grote en zeven stellinglagen hoge ware house in Eindhoven is de vraag bijna standaard "Is dit voor heel Europa of dan toch minstens voor heel de Benelux?" Ik moet dan uitleggen dat we in ieder land in Europa een dergelijke voorraad hebben en dus ook in bijvoorbeeld België.'
Makita ondervindt mede daarom tot op dit moment weinig gevolgen van de huidige crisis. Tenminste in Nederland waar de winkels nog open zijn. Voor andere landen als buurlanden Duitsland en België is dat natuurlijk anders. Huizenga: 'In Nederland kunnen wij nog steeds een uitleveringsgraad van 98 procent waarmaken Dat percentage neemt eigenlijk niet noemenswaardig af.'
|
De achterlichten worden steeds groter
| |
|
Groen
Makita is een wereldmerk zowel in het professionele segment als op consumentengebied. Tegelijk is Makita in de groene sector een relatieve nieuwkomer, maar Huizenga ziet wel dat dit beeld langzaam maar zeker aan het draaien is: 'De achterlichten van de gevestigde merken worden steeds groter . Dat heeft veel te maken met de transitie naar accu. Makita is vooral bekend vanwege haar accu-technologie. Wij hebben dus minder dan de gevestigde merken te maken met een neergang in fossiele machines. Daardoor heb ik het idee dat wij wat sterker groeien dan de andere merken. En natuurlijk heeft de corona crisis hier wel impact. Maar dat is tot nu toe niet noemenswaardig.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|