Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Berdi past elektrische Goupils toe bij duurzame onkruidbestrijding

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Klei, donderdag 11 juni 2020
181 sec


Ook smalle straatjes geen probleem voor de compacte wagens

Duurzaamheid staat bij het Flevolandse Berdi hoog in het vaandel. De aanschaf van twee elektrisch aangedreven Goupils G4L, uitgerust met heetwatertanks om korte metten te maken met onkruid, dragen daaraan bij.

De aflevering van de Goupils G4L bij het kantoor van Berdi. V.l.n.r. Dirk Bernhard (Berdi), Rinke Hornstra (Groenoord) en Rienk Bernhard (Berdi)
De aflevering van de Goupils G4L bij het kantoor van Berdi. V.l.n.r. Dirk Bernhard (Berdi), Rinke Hornstra (Groenoord) en Rienk Bernhard (Berdi)

Berdi, gevestigd in het Flevolandse Nagele, is een allround groenvoorzieningsbedrijf. 'We nemen grote en kleine groenprojecten aan', vertelt directeur Dirk Bernhard. 'Dat kunnen sportvelden zijn, natuurterreinen, groen in de openbare ruimte, boomverzorging, gras, bermen, sloten enzovoort.' Het groenbedrijf is gespecialiseerd in onderhoud van sportvelden en onkruidbestrijding verhardingen. Om die onkruidbestrijding, waarvoor Berdi heet water gebruikt, een boost te geven, schafte het bedrijf twee elektrisch aangedreven Goupils G4L aan. De Goupils zijn uit Frankrijk geïmporteerd door Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit en geleverd door dealer Groenoord Emmeloord.

Circulair: van boomsnippers tot onkruidbestrijding

Bernhard begint bij het begin en legt in sneltreinvaart uit hoe Berdi aan dat hete water komt. 'Als allround groenbedrijf snoeien we ook bomen. Van een deel van dat hout maken we houtsnippers, die dienen als biomassa voor bio-energiecentrales. Daar wordt van die massa gebruikgemaakt om middels stoomturbines stroom op te wekken.' Die stoom koelt natuurlijk ook weer af, en dan grijpt Berdi in. Het hete water, met een temperatuur van 98 tot 104⁰ Celsius, is restwarmte, en bijzonder handig om onkruid mee te bestrijden.


'Dat hete water halen wij op met vrachtwagens die op HVO rijden', vertelt Bernhard. HVO is een brandstof gemaakt van slachtafval en dierlijke vetten en stoot 89 procent minder CO₂ uit dan gewone diesel. 'Ook de NOₓ- en de fijnstofuitstoot zijn bij HVO vele malen lager dan bij gewone diesel', aldus Bernhard. 'Met dat hete water rijden de vrachtwagens naar onze opdrachtgevers toe.' Op sommige plekken kan Berdi's team het onkruid rechtstreeks vanuit de vrachtwagens behandelen, maar er zijn ook genoeg plaatsen waar de grote wagens, die elk 34 m³ heet water kunnen vervoeren, níet bij kunnen.

De tekst gaat verder onder de foto's.


Compact

Daar komen de twee elektrisch aangedreven Goupils om de hoek kijken. Groenoord Emmeloord, onder meer Goupil-dealer in Groningen, Drenthe en Flevoland, leverde de beide wagens halverwege april bij Berdi af. De elektrische autootjes zijn met een breedte van 1,33 m een stuk compacter dan de vrachtwagens. Met dit duo kan dus ook onkruid aangepakt worden op plaatsen waar de vrachtwagens niet kunnen komen.

'Dit model, de G4L, heeft een laadvermogen van 1200 kg en is 55 cm langer dan de standaard G4', vertelt Rinke Hornstra van Groenoord Emmeloord. Die extra ruimte was ook wel nodig voor de capaciteit van de heetwatertanks die achterop de wagens moesten komen. 'Toen Dirk liet weten dat hij graag zulke tanks op de Goupils wilde hebben, zijn we samen op zoek gegaan naar een tankbouwer', vertelt Hornstra. 'Zo zijn we uitgekomen bij RLM Benelux, die ze vervolgens ontwikkeld heeft.' De tanks zijn dubbelwandig en geïsoleerd.

Zelf heeft Berdi de slangen aan de Goupils gebouwd. Bernhard: 'De jongens rijden door smalle straten, langs goten, randstroken en obstakels waar de vrachtwagens niet bij kunnen, en leggen daar op het onkruid water af. Dat water tanken ze met een elektrische pomp uit de aanhangwagen, die in de wijk geparkeerd wordt.' Met één Goupil kan Berdi circa 12 m³ kokend water per dag verwerken. 'Dat is beduidend meer dan conventionele machines die zelf heet water maken op de machine.' Leuk om te noemen is dat Berdi zowel een links- als een rechtssturende G4L heeft aangeschaft. Dat is om te voorkomen dat de wagens tegen het verkeer in moeten rijden. 'In Nederlandse auto's zit het stuur aan de linkerkant en rij je aan de rechterkant van de weg. Omdat je op het werk moet zitten, betekent dit dat ook het tappunt waaruit het water op de straat gegoten wordt aan de linkerzijde van de auto zit. Dan rijdt je met een "normale" auto tegen het verkeer in', legt Bernhard uit. 'Omdat er ook weleens goten langs een zogenaamde middengeleider lopen, hebben we zowel een links- als een rechtssturend exemplaar aangeschaft.'

De tekst gaat verder onder de foto.


Duurzaamheid

De Goupils vervangen de elektrische werktuigdragers die de groenvoorziener enkele jaren geleden zelf ombouwde. Bernhard: 'We hebben er jaren mee gewerkt, maar dat hoofdstuk is nu wel uit. Ze functioneren nog, maar met de Goupils hebben we een verbeterslag kunnen maken.' De Goupils bevallen goed. 'Wel zijn we nog een beetje aan het puzzelen met de actieradius, de afstand die de auto met één batterij kan rijden', vertelt Bernhard. 'We zijn nog een beetje aan het zoeken hoe we daar het maximale uit kunnen halen.'


Berdi heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Daar passen de elektrisch aangedreven Goupils goed bij. Die duurzame instelling uit zich bij het groenbedrijf in het gebruik van heet water en elektrische wagens, maar bijvoorbeeld ook in de manier waarop de werkroutes worden geoptimaliseerd. 'We proberen zoveel mogelijk digitaal in kaart te brengen. Zo komen er tablets in de voertuigen waarop onze medewerkers precies kunnen aflezen waar ze aan het werk moeten. Dat moet voorkomen dat er meer kilometers gereden worden dan nodig is', aldus Bernhard.

Met dergelijke circulaire, duurzame stappen zijn ze bij Berdi al een aantal jaren bezig. 'Het is mooi dat we nu zien dat dat zijn vruchten afwerpt.' Vorig jaar kon het groenbedrijf de werkwijze al op een wat grotere schaal aanpakken bij projecten in Weesp, Zeewolde en de Noordoostpolder. Dit jaar is er een mooi project in Amsterdam bijgekomen. Dat werd Berdi onder meer gegund wegens die circulariteit en duurzaamheid.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
René Schoen
Wednesday 18 August 2021
Ongeveer 3 weken geleden is bij ons in Purmerend zuid (omgeving Bisschop Romerostraat) onkruid door jullie bestreden.
het valt mij op dat er ongeveer 5% van het onkruid hiermee effectief bestreden is maar het meeste groeit gewoon door.
Gezien de inzet van materiaal en personeel wegen in mijn beleving de kosten lang niet op tegen de baten.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER