Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Wanneer gaat Alibaba compacttractoren met een Stage V-motor leveren?

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, donderdag 9 juli 2020
393 sec


Strijd rond 19 kW (25 pk)

Door de Europese Stage-wetgeving worden er steeds hogere eisen gesteld aan verbrandingsmotoren. Dat geldt ook voor nieuwe compacttractoren. Door de verplichte introductie van Stage V-motoren gelden er strengere eisen voor de maximale roetuitstoot, het NOx-gehalte en het zwavelgehalte in de brandstof.

Teus van Ekeren van Voets voorspelt krapte en prijsstijgingen op de occasionmarkt
Teus van Ekeren van Voets voorspelt krapte en prijsstijgingen op de occasionmarkt

Als het gaat om schone (Stage V-)motoren, zitten we in een transitieperiode. Bij motorvermogens beneden de 19 kW (25,89 pk) zit er een belangrijke knip in de markt. Een 28 pk-tractor kun je met recht een compacttractor noemen, maar in dit artikel leggen we deze grens bij 19 kW. Daarboven moeten tractoren, om te voldoen aan de Stage V-eisen, uitgerust zijn met een common rail- systeem en voorzien zijn van nieuwe technieken als selectieve katalytische reductie (SCR), uitlaatgasrecirculatie (EGR) en een dieseloxidatie-katalysator (DOC). Dat maakt deze tractoren en andere voertuigen volgens insiders 20 tot 30 procent duurder. Behoudens een 'schonere' tractor krijgt de afnemer daar weinig tot niets extra's voor.

Kentekenregistratie

Om misverstanden weg te nemen: de verplichte Stage V-motor maakt compacttractoren en bijvoorbeeld maaiers met een vermogen lager dan 19 kW maar enkele procenten duurder. Veel voorschreven technieken zijn namelijk nog niet verplicht voor deze motoren. Voert een fabrikant (ook) andere aanpassingen uit aan de tractor, dan kan dit de prijs beïnvloeden. Er is sprake geweest van een aantal wettelijke faseringen. Die waren nodig om fabrikanten, importeurs en dealers niet met grote partijen Stage IIIB-tractoren te laten zitten. Ook het voorkomen van dumping op de markt speelde een rol. Compacttractoren moeten nu al geproduceerd worden met een Stage V-motor, maar dealers die nog tractoren op het terrein hebben staan waarin een IIIB-motor gebouwd mag worden, mogen deze nog tot in lengte van jaren verkopen. Dat geldt dus voor de 19 kW+-tractoren, althans zoals het nu ligt. 'Het ontbreken van een kentekenregistratie in Nederland speelt daarbij een grote rol. Daardoor ontbreekt de handhaving. Het is dus niet onmogelijk dat er ook in de toekomst nog tractoren met een vervuilender motor wiel aan wal zetten in Nederland', denkt verkoopleider Michaël van der Lienden van Van der Haeghe, de importeur van onder meer Iseki.


Kentekenregistratie ontbreekt in Nederland

Volgens Michaël van der Lienden (Van der Haeghe) zijn tractoren met motoren boven de 19 kW echt een totaal ander verhaal
Volgens Michaël van der Lienden (Van der Haeghe) zijn tractoren met motoren boven de 19 kW echt een totaal ander verhaal

Rol Green Deal

Afnemers als camping- en managehouders kunnen - zolang de voorraad strekt - de goedkopere nieuwe tractoren zónder Stage V aanschaffen. Voor de klasse 25 tot 50 pk was de norm Stage IIIA, voor de klasse 50 tot 100 pk was dat Stage IIIB. Voor hoveniers ligt dat genuanceerder. Opdrachtgevers verplichten deze en andere professionals namelijk steeds vaker om de werkzaamheden met de schone Stage V-verbrandingsmotoren uit te voeren. De Green Deal is dus een aanjager voor Stage V. Verrassend genoeg kun je voor machines voor groenonderhoud ook op de website van Alibaba terecht; ze zijn goedkoop dankzij Chinese exportsubsidies. Maar de kans is groot dat deze machines geen Stage V-motoren hebben en toch ons land binnensluipen. Of die mogelijkheid blijft, zal de toekomst leren. Enig cynisme is op zijn plaats als je de geruststelling leest dat de eisen in landen als China, India en Rusland ook strenger worden.


'De Green Deal is een aanjager van Stage V'

China en India

Op Wikipedia is te lezen dat China (compact)tractoren produceert met merknamen als Eurotrac/Lovol (geïmporteerd door De Heus), Foton, Shenniu, Tung Fung Hung, Dongfeng, YTO en Wolwa. Recente tractorproductiecijfers uit India ontbreken, maar in 2013 ging het om 619.000 tractoren, goed voor 29 procent van de wereldproductie. India heeft momenteel zestien binnenlandse bedrijven en vier multinationals die tractoren bouwen. Het Indiase Mahindra & Mahindra is qua productieaantallen de grootste tractorfabrikant ter wereld, met een productie van meer dan 600.000 machines. In 2017 was dit bedrijf present op de Agritechnica, maar - nog - niet actief op de EU-markt. Deze tractorbouwreus is gestart met de productie van een 15 pk-tractor onder de merknaam Yuvraj. Wel actief op de EU-markt zijn de Indiase merken Solis en Farmtrac. En wellicht horen we in de toekomst ook meer van merken als India Force Motors, VST Tillers, TAFE (Tractors and Farm Equipment), Agri-King, ITL-Solnika, Escorts, Preet en HMT. En... het merk Eicher; dat zal u het bekendst in de oren klinken.


Ook Iseki is al 50 jaar op de markt en wil voldoen aan alle eisen die de EU voorschrijft
Ook Iseki is al 50 jaar op de markt en wil voldoen aan alle eisen die de EU voorschrijft

50 jaar Iseki

Als het gaat om compacttractoren, treffen we in ons land vooral de merken Iseki Ferguson, John Deere, Kioti, Knegt, Kubota, New Holland, Shibaura en Yanmar aan. Verkoopleider Michaël van der Lienden vertelt: 'Met Iseki voldoen wij op dit moment aan alle nieuwe normeringen. En uitzondering is het model TM 3185, wat op korte termijn gaat veranderen. Iseki voldoet niet alleen aan de Stage V-eisen, maar ook aan normeringen die er de laatste jaren bij zijn gekomen, zoals 1322/2014, waarbij een gasveer het roll-over protection system (de valbeugel) moet ondersteunen. En we voldoen bij Iseki aan EU-verordening 167/2013, waarin meerdere technische eisen zijn opgenomen voor veilig werken met machines.' Zo'n opstelling in de markt ligt natuurlijk voor de hand: Iseki is al 50 jaar op de markt, een belangrijke speler in Europa, en wil voldoen aan alle eisen die de EU voorschrijft. De afgelopen vijftien jaar heeft het merk een sterke positie veroverd in ons land. Van der Lienden: 'Voor ons als importeur heeft de invoering geen directe gevolgen op fabrikantniveau. Voor onze klanten zijn alle wijzigingen wel prijsverhogend. Gelukkig hebben wij bij modellen onder de 19 kW bij de toevoeging van een Stage V-motor geen grote wijzingen zoals een common rail-systeem. Beneden die 19 kW blijft de prijsstijging dan ook beperkt. Tractoren met een motor boven de 19 kW, dat is echt een totaal ander verhaal; daar is sprake van een significante prijsstijging.' Over de rol van Chinese en Indiase tractorfabrikanten op de EU-markt zegt Van der Lienden: 'We zitten nu in een bijzondere periode. Als de transitieperiode is afgelopen, ontstaat er een nieuwe situatie. Net als elke andere fabrikant moeten ze dan ook daar voldoen aan de EU-eisen. Dat geldt voor alle producenten, ongeacht in welk land ze motoren produceren.'


Volgens Marc Reuter van Pols gaat Kioti in ieder geval door investeren voor de EU
Volgens Marc Reuter van Pols gaat Kioti in ieder geval door investeren voor de EU

Kioti

Volgens Marc Reuter van Pols, importeur van de Zuid-Koreaanse Kioti, verandert er voor compacttractoren tot 19 kW maar weinig. Bescheiden zegt hij: 'De eigenschappen van dit merk stemmen onze bestaande klanten tot tevredenheid. Het merk heeft in 50 jaar een behoorlijk imago opgebouwd en is in ons land de afgelopen vijftien jaar behoorlijk gegroeid wat betreft omzet. De naamsbekendheid is goed en met compacttractoren is ons marktaandeel substantieel. Kioti gaat in ieder geval doorinvesteren voor de EU.'


Reuter verduidelijkt de ontwikkelingen rond de EU-wetgeving: 'Stage werkt met een indeling in vermogensklassen, evenals Tier (het Amerikaanse systeem, waarbij Californië aanvankelijk voorliep op andere staten, red.). De overgang van Stage IIIB naar Stage V betekent dat de normen op enkele details na gelijk zijn aan die van Tier V. De Stage IIIB-eisen, die eerder golden voor tractoren van 50 tot 100 pk, gelden nu onder Stage V voor 25+ pk- tractoren. Overigens zijn er voor tractoren beneden de 19 kW nog beduidend minder strenge eisen dan voor die daarboven.' Reuter maakt duidelijk dat er nog een grote partij oudere (Stage IIIB-) dieselmotoren boven de EU-markt hangt. Brussel gaat ermee akkoord dat deze nog ingebouwd worden, mits daar op 1 juli 2020 een merk- en typebestemming voor gegeven is. De 19+ kW-motoren in de Stage IIIA-klasse zijn goedkoper.

'Er hangt een grote partij oudere Stage IIIB-dieselmotoren boven de EU-markt'

Reuter: 'Het is kostbaar om een nieuwe (Stage V-)motor te ontwikkelen en te introduceren. Stage V komt nu overeen met de norm Tier V in de VS. Een fabrikant heeft echter in de 28 EU-landen, in tegenstelling tot een groot deel van de rest van de wereld, te maken met complexe regelgeving. Dat vraagt een behoorlijk marktaandeel om de investeringen renderend te maken; voor de EU alleen heeft dit weinig kans van slagen. Vanaf 19 kW is voortaan dus nieuwe technologie nodig. Daar ontkomen producerende landen als India en China niet aan.' Verder attendeert Reuter erop dat bij professionele gebruikers op termijn gecontroleerd zal worden of ze met het juiste type motor rondrijden: een goedgekeurde IIIB- dan wel Stage V-motor: 'Nederland kent geen registratieplicht voor tractoren. Er bestaat wetgeving, maar bij het in verkeer brengen zijn deze producten in ons land niet onderhevig aan technische schouwing. Toch is daar al iets op gevonden. De RDW komt nu al bij ons als importeur kijken of er wel nieuwe Stage V- (25 pk+-) motoren in de kratten zitten. Ook de douane houdt een oogje in het zeil.' En het idee om via Alibaba een lichtgewicht tractor te scoren? 'Mits deze aan de Certificate of Conformity-normen voldoet, hoeft zo'n machine de gebruiker wettelijk geen problemen op te leveren', meent Reuter. 'Maar', waarschuwt hij, 'alle waar is naar zijn geld. Emissievermindering is het einddoel. Op termijn zal ook dit geen route meer zijn om een goedkope tractor te bemachtigen.' En Reuter voorspelt: 'U en ik gaan Stage VI nog meemaken.'

'De RDW komt nu al kijken of er wel nieuwe Stage V- (25 pk+-)motoren in de kratten zitten'

In de 50 jaar dat het op de markt is, heeft het merk Kioti een behoorlijk imago opgebouwd.
In de 50 jaar dat het op de markt is, heeft het merk Kioti een behoorlijk imago opgebouwd.

New Holland

Voets Tractoren en Werktuigen importeert en distribueert de compacttractoren van New Holland. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van het New Holland-dealernetwerk. Voor zwaardere tractoren is Voets één van de negen volumedealers in Nederland die de tractoren rechtstreeks af fabriek geleverd krijgt. Ook verkoopleider Teus van Ekeren zegt bij de bestaande Boomer-tractoren tot 19 kW weinig voetangels en klemmen te zien als het om Stage V gaat. 'Bij modellen boven de 25 pk is het eerder een productie- dan een verkoopprobleem. Bij de zwaardere compacttractoren maken we nu de voorraad met de huidige motoren op. De motoren in de kleinere modellen, net enkele pk's boven die 19 kW-grens, worden op de fabriek teruggeregeld naar 19 kW.' Het zijn dus vooral de zwaardere tractoren die duurder worden door de aanpassingen aan de motoren, volgens Van Ekeren.


'Deze motoren worden op de fabriek teruggeregeld naar 19 kW'

Particulieren, sportclubs, golfbanen, campinghouders en maneges hebben qua vermogen vaak al meer dan 25 pk nodig. Zij worden het meest getroffen, want voor hen brengt de 'schonere' motor geen direct voordeel. Hierdoor zijn zij meer geld kwijt of wordt het voor hen interessanter om naar een occasion te kijken. 'En als gevolg hiervan zal er krapte op die markt ontstaan, gevolgd door prijsstijgingen', voorspelt Van Ekeren. 'Hoveniers en aannemers met Stage V-materieel hebben volgens mij een streepje voor bij aanbestedingen en kunnen hun investering op die manier terugverdienen. Gemeentes worden dankzij hun publieke voorbeeldfunctie gedwongen tractoren met de schoonst mogelijke motoren aan te schaffen.' Ook ziet hij deze ontwikkelingen niet per definitie als slecht voor dealers: 'Hoe groter de tractoren en hoe luxer de techniek, des te belangrijker de rol van de dealer in het geheel wordt. Service en ontzorgen van de klant worden steeds belangrijker. Daarom geef ik Alibaba-compacttractoren weinig kans op onze markt', meent Van Ekeren.

'Hoveniers en aannemers met Stage V-materieel hebben volgens mij een streepje voor'

De New Holland Boomer 25, hier met maaidek, voldoet aan de Stage V-normen
De New Holland Boomer 25, hier met maaidek, voldoet aan de Stage V-normen

Lozeman Import

Importeur Lozeman uit Elst introduceerde in 2018 het Zuid-Koreaanse compacttractormerk Branson op de Nederlandse markt. Dit merk wordt geproduceerd door Kukje Machinery; dat is een ervaren speler in de markt die sinds 1968 tractoren en diverse andere machines voor de agrarische branche produceert. Sinds 2003 verkoopt Kukje Branson-tractoren in de VS; na enige tijd volgde ook de EU. In tegenstelling tot Mitsubishi en Shibaura spant deze Zuid-Koreaanse onderneming zich in om met Stage V-innovaties op de EU-markt te komen. Directeur Gerben Lozeman meldt Branson-compacttractoren in de range van 19 tot 74 pk uit te leveren: 'Kukje produceert en innoveert zelf de motoren. De compacttractoren voldoen aan de EU-veiligheidsnormen en de Stage V-vereisten', verduidelijkt hij. 'Maar aan sommige typen moet nog gewerkt worden. Die leveren ze nog met een tussenmotor Stage V, die dan bijvoorbeeld afkomstig kan zijn van Yanmar. De Koreanen zijn een innovatief volkje en ik vind dat ze machines leveren met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Overigens leveren wij ook werktuigen bij dit merk en zijn we importeur van de vierwielige Ferrari-kniktractoren.'


'Hoe groter de tractoren en hoe luxer de techniek, des te belangrijker de rol van de dealer'

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER