Herintroductie van de Herder CR10 Greenbot |
|
|
|
|
| 200 sec |
Alle feedback op de CR10 taludmaaier is verwerkt. Tijd om hernieuwd kennis te maken
Vakblad Stad + Groen organiseerde in 2018 de GTH-Demo-Doe-dagen rondom het thema taludmaaiers, met als een van de primeurs de Herder Greenbot CR10. Op dat moment was de machine nagelnieuw en de folder zelfs nog niet gedrukt. Inmiddels zouden alle feedback op deze werktuigdrager annex taludmaaier verwerkt zijn. Reden genoeg om hernieuwd kennis te maken.
De Greenbot CR10 is al een paar jaar geleden 'ontsnapt' aan de tekentafel, maar het moederbedrijf van Herder, de Dutch Power Company, vindt het klaarblijkelijk nodig om deze machine te herintroduceren. Alle verbeterpunten zijn doorgevoerd die door feedback op de nul-serie aan het licht waren gekomen. De herintroductie heeft ook te maken met het feit dat de Greenbot CR10 internationaal onder verschillende labels wordt gepresenteerd. In sommige Europese landen wordt de machine in een geel Herder-jasje gebracht en elders weer in andere DPC kleuren, helemaal afhankelijk van de bekendheid van de verschillende labels in de diverse landen.
Greenbot
Het eerste deel van de naam van deze taludmaaier annex werktuigdrager herinnert aan een iets minder succesvolle telg uit de Dutch Power Company -familie: de Greenbot CR18. Deze machine werd in 2015 en 2016 heel ambitieus gepresenteerd als een autonome tractor. Ambitieus, omdat de groep daarmee de grote merken in de tractorwereld de loef wist af te steken. Inmiddels zijn de Fendts en John Deeres van deze wereld druk bezig om autonome werktuigdragers te ontwikkelen die in niets meer lijken op een klassieke tractor, maar bij de introductie van de eerste Greenbot was dat nog revolutionair. De Vries: 'Voor ons was de CR10 wel degelijk een succesvolle machine. Deze machine wist wel de interesse te wekken bij de grote trekkermerken. Van daaruit is een samenwerking ontstaan met John Deere.'
| Ceo van de Dutch Power Group, Michel de Vries. |
|
|
De Dutch Power Company ziet inmiddels minder kansen voor de Greenbot CR18., maar de machine is nog gewoon leverbaar. De reden daarachter is dat het bedrijf zich vooral focust op de institutionele markten en wat minder is ingevoerd in de strikt agrarische wereld. Daarom is de CR10 op rupsen ook niet voorzien van het 110 pk motorvermogen van de eerste Greenbot, maar heeft hij slechts 75 of 55 paardenkrachten onder de kap. Verder is de machine niet meer in te zetten als een autonome robot, maar als een op afstand radiografisch bestuurbare taludmaaier annex werktuigdrager. De ceo van de Dutch Power Group, Michel de Vries, zegt daarover: 'In de openbare ruimte is het vanwege de wetgeving en veiligheid uiterst lastig om een robot in te zetten. Daarom is de CR10 vooralsnog alleen radiografisch te besturen.' De Vries ziet de CR10 overigens breder ingezet worden dan alleen op een talud. Andere mogelijkheden zouden zijn bij brandbestrijding in natuurgebieden of als stobbenfrees in de bosbouw.
Concreet gaat het op dit moment om de volgende toepassingen. De maaier is leverbaar met drie verschillende rotorassen; met gras klepels, als bosbouwrotor met 360° draaibare klepels of als derde optie als bosbouwrotor met vaste beitels. De bosbouwrotor met 360° draaibare klepels is het meest multifunctioneel. Het meest voor de hand liggend in Nederland is waarschijnlijk de toepassing met aan de voorzijde een klepelmaaier of als taludmaaier. En dat is precies hoe de medewerkers van Herder hem voor mij showen.
|
'Plunjerpompen zijn vergeleken met tandwielpompen duurder, maar die investering betaalt zich terug in het gebruik'
| |
|
Power
Het probleem bij taludmaaiers in het algemeen is dat je in een zo compact mogelijke machine zoveel mogelijk power moet proppen. De noodzaak daarvan is goed te zien op het testparcours dat de mannen van de Dutch Power Groep voor de Greenbot CR10 hebben uitgezocht op een industrieterrein vlakbij Middelberg in Zeeland. Op een zeedijk met een hellingsgraad van minimaal vijftig tot zestig graden staat een dikke pruik gras en bramen. Dat kost heel veel vermogen, maar de CR10 lijkt daar geen problemen mee te hebben. De maaier is voorzien van een Hatz-viercilinder- dieselmotor met daaraan gekoppeld hydraulische plunjermotoren. Hatz is van één van 's werelds grootste producenten van kleine industriële dieselmotoren, maar het echte geheim van veel power in een relatief kleine machine zit hem in de toepassing van de plunjerpompen. Productmanager Ronald Melse van Herder legt uit: 'Plunjerpompen zijn in vergelijking met de meer gebruikelijke eenvoudige tandwielpompen een duurdere techniek, maar die investering betaalt zich terug in het gebruik. Een machine die is voorzien van die duurdere plunjerpompen hoeft minder hydrauliekolie mee te nemen en is daardoor lichter en heeft een hoger rendement!.' Optioneel is de machine ook nog in een lichtere versie beschikbaar, een 55 pk watergekoelde driecilinder-dieselmotor.
| Productmanager Ronald Melse van Herder. |
|
|
Aantallen
De CR10 is een gespecialiseerde machine waarmee in het hogere segment waarvoor in Nederland maar een beperkte markt is. Herder heeft van de eerste serie iets minder dan tien machines verkocht. Dat aantal is volgens De Vries bewust aan de lage kant gehouden om de kinderziektes te kunnen opsporen en verbeterpunten te ontdekken.. Die zouden nu allemaal zijn verholpen. Daarom worden op de dag dat ik de machine mag bewonderen tegelijk filmpjes gemaakt voor onder andere de website. Ronald Melse: 'Een knappe jongen die het verschil met de oude machine op de video kan zien.' De Vries 'waarschuwt' zijn collega: 'Vergis je niet. Wij merken vooral dat onze Nederlandse klanten extreem goed in de techniek zijn ingevoerd, veel beter dan onze klanten in het buitenland. Daar wil men gewoon een machine die de klus doet. Nederlandse klanten willen weten hoe het werkt en gaan doorgaand dieper in op de techniek.'
Greenbot CR 10-werktuigdrager/taludmaaier
Afmetingen (l x b x h zonder werktuig): 2,16 x 1,38 x 1,18 m Vermogen: (55 kW 75 pk) (Optie 42 kW (54 pk) Motor: Hatz-viercilinder 55 kW/ 75 pk (TIER 4 Final/Stage 4) Optie Hatz-viercilinder 42 kW/ 54 pk (Stage 5) Max. breedte: 168 cm Bodemvrijheid: 0,20 m Snelheid: max. 14,5 km/h Bodemdruk: 192gr/cm2 Gewicht: 1450 kg Max. helling: 55 graden Prijs: € 69.355
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|