Ahlmann komt na twintig jaar met opvolger van kleinste zwenklader AZ 55f |
|
|
|
|
| 135 sec |
Toon kunt u niet meer bellen, maar wel zijn zoon of kleindochter
Aan alles komt een eind. Dat geldt ook voor de Ahlmann AZ 45e. Deze instapzwenklader van het Duitse Ahlmann wordt momenteel vervangen door de AZ 55f. Het resultaat: een opgehipte machine met uitstekend zicht rondom, zelfde hoogte, zelfde breedte en met net iets meer power en gewicht.
De Ahlmann-zwenklader AZ 55f |
Meer dan twintig jaar heeft Ahlmann het moeten doen met zijn AZ 45. Dat was een goed huwelijk, waarvan directeur Arjan van den Oord naar eigen zeggen met enige weemoed in het hart afstand doet. Directeur Van den Oord van Ahlmann Nederland meldt dat hij recent toch nog een aantal van de kleinste Ahlmann-zwenklader heeft verkocht aan trouwe fans, die gehoord hadden dat de 45e uit het sortiment zou verdwijnen. Maar nu is dan echt zo ver. In Ammerzoden toont Ahlmann Nederland de opvolger aan de verzamelde Nederlandse pers. Het gaat nu nog om een exemplaar uit de nulserie. Na de vakantie wordt de machine in Duitsland in serieproductie genomen.
| Arjan van den Oord |
|
|
Bel Toon of zijn zoon of zijn kleindochter
Ahlmann is in Nederland groot geworden door de inspanningen van de familie Van den Oord uit Ammerzoden. Uw redacteur is al zo oud dat hij de jaren tachtig heeft meegemaakt en kan zich nog als de dag van gisteren de slogan herinneren waarmee Ahlmann Nederland zich een plekje heeft bevochten in de Nederlandse markt: Bel Toon. Deze slogan werd later opgevolgd door Bel Toon en zijn zoon toen de tweede generatie in de persoon van de huidige directeur Arjan van den Oord aantrad. Momenteel werken zijn zoon Bart en dochter Marelke fulltime in de zaak. En heeft dochter Jonieke van den Oord de eer om de nieuwe zwenklader te mogen aankondigen. De verdienste van Ahlmann was waarschijnlijk dat zij het machineconcept zwenklader bekend en succesvol hebben gemaakt in Nederland. In absolute aantallen is de kleinste zwenklader van de Ahlmann-familie heel belangrijk geweest.
Deutz
Er is veel veranderd aan de nieuwe Ahlmann, maar je zou ook kunnen zeggen dat de kern hetzelfde is gebleven. De machine is net als de vorige gebaseerd op een Deutz-diesel, maar hij is wel iets zwaarder en krachtiger: om precies te zijn 10 pk extra. Belangrijk hierbij is dat Ahlmann meteen de stap heeft gezet naar de Fase V-emissienormen. Die worden onder andere gerealiseerd door een dieseloxidatiekatalysator (DOC) en een dieselpartikelfilter (DPF). De nieuwe machine heeft geen SCR- katalysator; AdBlue is hierdoor niet nodig.
Een verschil van 10 pk is niet enorm, maar maakt volgens directeur Arjan van den Oord toch net het verschil waar het om kan gaan. Zeker als je bedenkt dat de Torque met 50% is toegenomen , en het maximale nog lang niet is benut. Van den Oord mikt met zijn nieuwe zwenklader ook op de top van de hoveniersbedrijven. Veel van deze bedrijven kijken vanwege de prijs of vanuit gewoonte misschien sneller naar een kniklader, zoals een Giant of een Weidemann. Zwenkladers zijn wat duurder, maar die meerprijs zou gecompenseerd kunnen worden doordat je op een beperkt gebied makkelijker kunt manoeuvreren en doordat een zwenklader stabieler is dan een kniklader. Wat daar ook bij helpt, is dat de Ahlmann voorzien is van twee sturende assen.
| De derde generatie van Ahlmann Nederland, Jonieke van den Oord, laat zien dat de instap van de nieuwe zwenklader makkelijker is. |
|
|
| De voorganger van de AZ 55f, de AZ 45e |
|
|
Ruimer
Directeur Arjan van den Oord laat mij ook nog even de voorganger van de AZ 55f zien, de 45e. Daarbij valt duidelijk op dat de oude zwenklader een veel hogere instap heeft, minder ruimte in de cabine en minder zicht rondom.
Zwenken versus knikken
De kern van een zwenklader is niet de motor, de instap of de cabine, maar de manier waarop je op een beperkte bouwplaats toch efficiënt kunt werken. Daarom mikt Ahlmann met de AZ 55f met name ook op hoveniersbedrijven. Die zouden op zoek zijn naar een multifunctioneel werkpaard, waarmee je makkelijk kunt werken zonder veel te steken. Het draaien van de laadschop wordt niet gestuurd door een zwenkmotor, waar volgens Arjan van den Oord gegarandeerd speling op zou komen, maar door twee hydraulisch gestuurde kettingen die altijd onder druk staan, waardoor er nooit speling op het werktuig kan komen. Dat is overigens geen nieuwe techniek voor de Ahlmann- zwenkladers.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|