Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Maaiseizoen eerste Amerikaanse zero-turn Mean Green EVO-188 in Europa zit er bijna op!

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, dinsdag 3 november 2020
348 sec


Elektrisch gestroomlijnd stuurloos sturen in Siddeburen

Zero-turns hebben een plekje veroverd in het professionele maaiwerk. Dit voorjaar nam groenvoorzieningsbedrijf Vertisol het nieuwste model uit de Mean Green-serie in gebruik, de Evo-188. Dit is een volledig elektrische zero-turn maaier met een maaibreedte van 188 cm. Vertisol werd met dit model de eerste gebruiker in Europa en laat hierover tevreden geluiden horen.

Vertisol Omgevingsbeheer en Inrichting is tevreden over deze elektrische maaier.
Vertisol Omgevingsbeheer en Inrichting is tevreden over deze elektrische maaier.

Jaap van der West klinkt enthousiast over deze bloedsnelle maaier. Als algemeen directeur van Vertisol in Siddeburen (Gr.) is hij verantwoordelijk voor sales. Daarnaast leidt hij ook projecten. Milieuverantwoord ondernemen en stimuleren van de SROI maken daarvan deel uit. Het bedrijf krijgt in de toekomst zonnepanelen op de loodsen. De daarmee geproduceerde stroom zal naadloos in de 'stekker-zero-turn' vloeien die Vertisol sinds mei 2020 inzet.

V. En ... reed u zelf al met deze Evo-188, kortweg Evo?
A. Noem het een afwijking, maar ik heb vanaf de start van het bedrijf altijd al de gewoonte gehad iedere nieuwe machine of auto die er komt zelf ook even te proberen. Mijn collega's kijken dan altijd enigszins meewarig, want zij kunnen het immers veel beter dan ik. Uiteraard heb ik het gras rondom onze locatie in Siddeburen al een keer gemaaid met de nieuwe machine. Wat mij bij de Evo van Mean Green opviel, is vooral het enorme vermogen dat vrijkomt als je ermee wegrijdt ... en natuurlijk het geluid dat je niet hoort. Het geluid van de ronddraaiende messen tijdens het maaien hoor je natuurlijk wel. Maar met een geluidsniveau van 78 dB, zoals de producent aangeeft, is dat een stuk stiller dan een traditionele maaier, die vaak rond de 100-110 dB zit.


V. Hoe kwam u met Mean Green in contact?
A. Via Niels Bulder Tuin- en Parkmachines. Hij heeft mij in contact gebracht met de medewerkers van Be Green Techniek. Daaropvolgend hebben we eerst een demo bij ons op het bedrijf gehad met een tweetal machines. Daarbij was ook een aantal opdrachtgevers van ons aanwezig. Zij werden net als ik enthousiast, terwijl ik als nuchtere Groninger zoiets had van: eerst zien en dan geloven. Daarna hebben wij met beide machines nog een aantal dagen gewerkt. De reacties van zowel mijn medewerkers als de opdrachtgevers waren dermate positief, dat ik uiteindelijk besloten heb over te gaan tot de aanschaf van een Evo-188 en een Stalker 122 van hetzelfde merk.


V. Wat motiveerde u om de Evo-188 en de Stalker te kopen?
A. Ik heb beide alternatieven (elektrisch en verbrandingsmotor, red.) vergeleken door de te verwachten kosten voor onderhoud, brandstof en afschrijving naast elkaar te zetten. Uitgaande van een volledige afschrijving van beide machines in vijf jaar, wat natuurlijk niet reëel is, komt de elektrische machine in onze berekening in ons geval per draaiuur iets duurder uit de bus. Ik had al vaker naar 100 procent elektrische maaiers gekeken. Die zijn er genoeg, maar ik vond ze niet echt een goed alternatief voor de traditionele maaiers met verbrandingsmotoren, omdat de accu's in de praktijk na twee uur alweer leeg zijn. Prima voor een particulier, maar niet werkbaar voor een groenvoorzieningsbedrijf als het onze. Met de Evo-zero-turn kunnen wij in de praktijk negen tot tien uur achter elkaar maaien. We hebben er nu een volledig maaiseizoen mee gedraaid en het is nog niet één keer voorgekomen dat we eerder moesten stoppen vanwege lege accu's.


Jaap van der West, algemeen directeur van Vertisol, het eerste bedrijf in de EU met een Evo-188
Jaap van der West, algemeen directeur van Vertisol, het eerste bedrijf in de EU met een Evo-188
V. Wat waren de obstakels bij uw keuze?
A. Enerzijds de hoge investering, tot twee keer zo hoog als voor een traditionele maaier, en anderzijds het onbekende: kinderziekten, service. Wat betreft de anderhalf tot tweemaal zo hoge investering: die denk ik grotendeels terug te verdienen door de veel lagere brandstof- en onderhoudskosten. Als we straks zonnepanelen op het dak hebben, kost het opladen bijna niets meer. Daarnaast komt de maaier in aanmerking voor diverse fiscale regelingen (MIA en Vamil). Omdat je te maken hebt met iets relatiefs nieuws, was ik best wel huiverig om een dergelijke grote investering te doen. Vertisol was het eerste bedrijf in Europa dat ging werken met de Evo-188. Daar waren wij best trots op. We zijn bij Vertisol altijd wel bezig met noviteiten en willen graag vooraan staan, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niet alle noviteiten altijd verbeteringen en zonder kinderziekten waren. Door goede afspraken op papier te zetten met Rein Drost en Be Green Techniek, werd ook dit obstakel weggenomen. Ik ben er uiterst content mee dat beiden hun afspraken méér dan nakomen.


V. Hecht u veel belang aan emissiebeperking?
A. Wij vinden het belangrijk zuinig te zijn op onze leefomgeving, zodat ook de volgende generaties er nog van kunnen genieten. De lucht is al tijden niet meer zo schoon geweest, omdat we als gevolg van Covid 19 veel minder vliegen. Voor mij is dit opnieuw een signaal dat we met elkaar anders moeten omgaan met het milieu. Wij investeren al langer in machines en voertuigen met de zuinigste en modernste motoren (Euro 6, tier 4, stage 5). Al onze dieselmotoren maken gebruik van AdBlue en Shell GTL Fuel Save. Daarnaast is ons beleid erop gericht om alle tuin- en parkmachines binnen een jaar te hebben vervangen door uitsluitend accumachines. Bij de verhuizing in 2018 naar ons nieuwe pand hebben we alle verlichting vervangen door ledverlichting en in veel ruimtes bewegingssensoren gemonteerd. Komend jaar gaan we een aantal bedrijfsauto's vervangen door elektrische. En in 2022 willen we ons dak voorzien van zonnepanelen. Duurzaamheid is een modewoord geworden; we gebruiken het te pas en te onpas. Veel opdrachtgevers vinden duurzaamheid belangrijk, maar zodra het geld gaat kosten, wordt het opeens een stuk minder interessant. Ook bij ons is duurzaamheid belangrijk, maar er moet uiteindelijk wel geld worden verdiend. Dat kan ook.


V. Heeft u al meer elektrische kooi- of klepelmaaiers aan het werk?
A. Naast de Evo-188 hebben we ook een Stalker-stand-upmaaier aangeschaft. Ook daarover ben ik uitermate tevreden. Ik verbaas me er overigens wel over dat ik onderweg niet meer stand-upmaaiers tegenkom. Wij gebruiken deze al een aantal jaren, sinds dit jaar dus ook een volledig elektrische versie. Wij zijn ook bij een aantal gemeenten actief met onkruidbeheersing. De huidige machines zijn afgeschreven en voor 2021 zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden voor aanschaf van elektrische quads met een heteluchtunit-opbouw.

V. Speelt de keuze voor deze Evo nog een rol bij aanbestedingen?
A. Wij zien dat de invulling van SROI en duurzaamheid steeds belangrijker wordt en vaker voorkomt. Met name grotere bedrijven en gemeenten vragen hierom en vinden dit belangrijk. Al heb ik weleens mijn vraagtekens bij de invulling die hier soms in de praktijk aan wordt aangegeven. Alhoewel dit niet de hoofdreden was om tot aanschaf van deze elektrische zero-turn over te gaan, had ik verwacht hierdoor meer aanbestedingen te zullen winnen. Wellicht dat dit in 2021 anders gaat.


V. Hoe vervoer je een Evo naar projecten? Mag je ermee op de weg komen van de RDW?
A. We rijden de Evo op een aanhanger naar de locatie. Bij woningbouwverenigingen zetten we de auto met aanhanger op een centrale plek neer en rijden dan met de maaier over de weg naar de diverse locaties. Doordat de machine is uitgerust met werklampen, flitslampen en knipperlichten kunnen we er veilig mee over de weg. Voor de Evo gelden verder dezelfde regels als voor een traditionele grasmaaier.


V. Op wat voor soort terreinen zet u de Evo in?
A. We zetten beide elektrische maaiers dagelijks in op verschillende locaties, onder andere bij gemeenten (sportvelden), in natuurgebieden, voor woningbouwcorporaties, op industrieparken, in openbaar groen en in Groningen Seaports. Het gaat om grotere oppervlakten die we wekelijks maaien en die veelal binnen de bebouwde kom liggen. Doordat de machines zijn uitgerust met een mulchdek en er wekelijks wordt gemaaid, blijft er geen gras (zichtbaar) liggen. Ondanks de hoge maaisnelheid ziet het maaibeeld er goed uit. Wel moet je net als bij andere maaimachines natuurlijk rekening houden met de omstandigheden en je daaraan aanpassen.



Vertisol Omgevingsbeheer en Inrichting BV is een groenvoorzieningsbedrijf in Siddeburen (Gr.) dat al ruim 30 jaar actief is in de drie noordelijke provincies. Vertisol biedt complete dienstverlening aan, van ontwikkeling, aanleg en onderhoud van cultuur- en civieltechnische werken tot groenvoorziening in diverse projecten. Het bedrijf, met in het hoogseizoen circa 125 medewerkers, voert groen- en terreinonderhoud uit, onder meer voor gemeenten, woningbouwcorporaties, zorginstellingen, recreatieparken en diverse ondernemingen. Vertisol wordt ook vaak ingeschakeld voor projecten die nog ontworpen moeten worden, renovatietrajecten, onderhoudsprojecten en groenbeheer op korte en lange termijn. Het bedrijf betrok in het voorjaar van 2018 een nieuwe locatie. Daar worden veel stappen gezet om het te verduurzamen. De aanleg van zonnepanelen op de bedrijfsdaken staat op de planning voor binnen twee jaar, maar als stap daarnaartoe wordt afgeschreven materieel en handgereedschap bij voorkeur al vervangen door een elektrische variant. Alle dieselmotoren die het bedrijf in gebruik heeft, worden voorzien van Shell GTL Fuel Save-diesel, een biologische variant van dieselolie.

Mean Green-machines

Rein Drost Machinehandel (RDM) is de importeur van de Mean Green-maaimachines. Eén van de paradepaardjes van deze Amerikaanse producent is een volledig elektrische zero-turnmaaier, de Evo. Op het gebied van elektrische maaimachines hebben ze nog een pijl op de boog: de Stalker. In 2019 liet Rein Drost samen met de Noord-Nederlandse dealer Be Green Techniek al een aantal elektrische machines van dit merk uitgebreid testen. Dat gebeurde bij Donker. Volgens eigenaar Rein Drost waren de medewerkers erg onder de indruk van de kracht, de stilte, de maaikwaliteit en de accuduur van deze elektrische maaimachines. De elektrische maaiers worden dan ook op steeds meer plekken in Nederland ingezet. De allereerste Mean Green Evo-188 zette in mei 2020 voet aan wal in ons land. In de eerste serie van deze zero-turnmaaiers waren er al Evo-machines met een werkbreedte van 122, 133 en 152 cm. Ze worden aangedreven met elektromotoren. De nieuwe Evo-188 kan volgens de specificaties tot ruim acht uur lang ononderbroken maaien op een lading van het accupakket. De maaisnelheid van maximaal 21 km per uur, de werkbreedte van 188 cm en het vermogen van 37 pk maken deze Evo geschikt voor het zware, professionele werk. De Mean Green Evo-188 beschikt over een nieuw aandrijfsysteem. Dat werd ontleend aan de techniek van zware graafmachines. De machine is bovendien uitgevoerd met een nieuw dekliftsysteem. De elektromotoren zijn geïntegreerd in de wielen en daarmee kan de Evo tijdens het maaien hellingen tot 20 graden aan!

Op https://meangreenproducts.com/ vindt u meer informatie over de Evo-188, in Amerika Evo-74.
Voor informatie kunt u ook terecht op https://begreentechniek.nl/evo en https://reindrost.com


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER