Multicars aangeschaft voor de winterdienst, maar inmiddels jaarrond ingezet |
|
|
|
|
| 209 sec |
Gemeente Venlo schaft vijf nieuwe Multicar M29 C-voertuigen aan
Vrijliggende fietspaden en fietspaden op minirotondes zijn smal. Dat ze afgescheiden zijn, komt de veiligheid van fietsers ten goede. Dat vraagt om smalle onderhoudsvoertuigen, die wendbaar genoeg zijn om ook krappe bochten te nemen. Ze moeten bovendien sterk zijn om veel gewicht te kunnen meenemen en bij voorkeur verschillende werktuigen gelijktijdig kunnen laten draaien. De gemeente Venlo maakt voor de gladheidsbestrijding op haar fietspadstrooiroutes gebruik van vijf nieuwe Multicar M29 C-voertuigen.
Drie van de vijf nieuwe Multicar-voertuigen. In oktober bouwt de gemeente Venlo de Multicars om; vanaf 1 november moeten ze paraat staan voor de winterdienst. |
Na een Europese aanbesteding die dit voorjaar afgerond werd, werden begin oktober door Hako BV uit Andelst vijf nieuwe Multicar M29 C-voertuigen geleverd aan de gemeente Venlo. Dit gebeurde ter vervanging van vijf Multicar Tremo-voertuigen, die in 2010 waren geleverd en na tien jaar trouwe dienst aan vervanging toe waren.
Patrick van der Waag, productmanager outdoor Benelux bij Hako: 'De Multicar M29 is leverbaar in verschillende uitvoeringen: als sterk transportvoertuig of als krachtige smalspoorwerktuigdrager met een toelaatbaar totaalgewicht van 6000 kg. In vergelijking met de Multicar Tremo is dat 1000 kg meer laadvermogen. In plaats van de VW-2,0 liter-TDI-industriemotor van de Tremo heeft de M29 tegenwoordig een 3,0 liter VM-dieselmotor uit Italië. Dit extra vermogen vertaalt zich in een maximaal koppel met 50 procent meer trekkracht. Het voertuig is op alle wielen uitgerust met schijfremmen en is voorzien van een ABS-systeem dat gekoppeld is aan de hydrostatische aandrijving. Tot slot is de wielbasis langer: er zit 29 cm meer ruimte tussen de voor- en achteras, wat meer rijcomfort geeft, bijvoorbeeld wanneer je over drempels rijdt. Overigens beschikt de M29 net als de Tremo over schroefveren en hydraulische schokdempers op alle wielen en is vierwielaandrijving of -besturing als optie leverbaar.'
| Multicar met Reinex-lagedrukgietinstallatie |
|
|
Winter én zomer
Hans Grubben, rayonleider en gladheidscoördinator bij de gemeente Venlo, vertelt dat de nieuwe smalspoor Multicar-voertuigen zowel in de zomer als winter worden ingezet. 'In het begin gebruikten we onze vijf Multicars alleen in de winter, maar door het pekelwater raken de voertuigen snel aangetast. Ook al spuiten we het voertuig schoon, er blijven altijd zoutresten achter. Doordat we de voertuigen nu het hele jaar gebruiken, gaan de draaiende onderdelen niet meer vastzitten. Ook worden de voertuigen op een natuurlijke manier afgespoeld door de regen. Al met al gaan ze dus langer mee, met minder reparaties. Bovendien is het economisch een stuk voordeliger om de voertuigen het hele jaar door in te zetten.'
In de winter zet de gemeente de smalspoorvoertuigen in om zout te strooien op fietsroutes. Grubben: 'Daarvoor zijn ze snel en wendbaar genoeg. En ze zijn sterk genoeg om een grote lading strooimiddelen mee te nemen, zowel droog als nat zout. Ook kunnen we er een sneeuwborstel aan zetten.'
In de zomer wordt het voertuig veelal gebruikt voor transport. 'We houden twee Multicars beschikbaar om er een waterinstallatie op te zetten, waarmee we de bloemen aan de lichtmasten in het stadscentrum water geven. Een Multicar met zo'n waterunit noemen we "Olifantje", omdat de gietarm op een slurf lijkt. De waterinstallatie komt bij Hako vandaan. Daarnaast hebben we twee Multicars waarop we een heetwaterunit kunnen plaatsen; daarmee bestrijden we onkruid met heet water op de halfverharde paden op kerkhoven.' De heetwaterunit is afkomstig van een andere partij, maar is ook bij Hako verkrijgbaar. 'Het vijfde exemplaar gebruiken we voor alle andere transportwerkzaamheden op locaties waar zware voertuigen niet bij kunnen komen, zoals voor het verwisselen van zand in zandbakken. Dan laten we de vrachtwagen met geel zand aan de kant van de weg staan en hevelen we het zand over in het smalspoorvoertuig.'
|
De Multicars worden ook ingezet voor transport, water geven en onkruidbestrijding
| |
|
| Multicar met Waterkracht-onkruidbestrijder |
|
|
Prijs, duurzaamheid en ergonomie
Hako won de aanbesteding op basis van prijs, duurzaamheid en comfort. Grubben: 'De prijs was van belang, maar niet leidend. We vonden het belangrijk dat er zo min mogelijk CO₂-uitstoot was. We ontdekten dat de markt nog niet toe is aan het elektrificeren van multicarriers, gezien het grote vermogen dat nodig is voor de aandrijving van het hydraulische systeem. Dus vroegen we om het hoogst haalbare. Multicar kwam met de Euro 6D-motor, de schoonste dieselvariant die er is. Daarnaast keken we naar de ergonomie, want onze medewerkers moeten er vaak 's nachts mee rijden en we vinden het belangrijk dat ze comfortabel zitten. We lieten de voertuigen van de verschillende inschrijvers naar onze werf komen voor testritten door onze medewerkers. Zij gingen een lijst af met punten die ze konden afvinken: in- en uitstap, zitcomfort, belichting, klimaat (op de nieuwe Multicars kan airco geïnstalleerd worden), bedieningsgemak van de knoppen en het verwisselen van werktuig.'
Alhoewel de dieselmotor is aangepast conform de laatste normen, is het inderdaad een goede vraag of Hako de Multicar in de toekomst gaat elektrificeren. Van der Waag: 'Dit soort voertuigen wordt wellicht in de toekomst geëlektrificeerd, maar dat is nu nog niet het geval. De bedrijfszekerheid van multifunctionele smalspoorvoertuigen is namelijk essentieel, vooral bij gladheidbestrijding. Wanneer sneeuw en ijs soms meerdere dagen achtereen voor gladheid zorgen, kun je geen strooiroutes overslaan omdat het voertuig aan de lader moet. Bovendien moeten de voertuigen een continu beschikbaar vermogen hebben voor het vervoer van zware ladingen en de gelijktijdige aandrijving van verschillende werktuigen. Klanten weten dit. Voor lichtere voertuigen kiezen ze op dit moment absoluut elektrisch, maar voor voertuigen van deze grootte, met dit vermogen en deze specifieke toepassingen nog niet.'
|
'Onze medewerkers moeten er vaak 's nachts mee rijden; we vinden het belangrijk dat ze comfortabel zitten'
| |
|
| Multicar met natzoutstrooier en sneeuwborstel |
|
|
Onderhoud
Het is voor de gemeentemedewerkers eenvoudig om de Multicars dagelijks te reinigen, de olie op peil te houden en de koelvloeistof te controleren; ze kunnen overal makkelijk bij. Het reguliere onderhoud gebeurt binnen de garantieperiode door Hako. Van der Waag: 'Het onderhoudsinterval bedraagt 500 motoruren, waardoor de onderhoudskosten lager zijn dan in het verleden. De overdracht van de Multicar M29-voertuigen wordt binnenkort afgerond met een opleiding voor de gebruikers en het technisch personeel van de gemeente Venlo. Zo'n overdracht neemt al snel een hele dag in beslag; daarna kunnen de medewerkers met vertrouwen de weg op. Daarnaast heeft Hako een uitgebreide technische dienst, die het onderhoud meestal op locatie bij de klant uitvoert. Ook als de gemeente een eigen technische werkplaats heeft, bieden we op verzoek uiteraard de gewenste technische ondersteuning.' Bij de gemeente Venlo regelt een lokale onderhoudspartner het dagelijks onderhoud van alle gemeentevoertuigen. Bij specifieke vragen neemt deze contact op met de dealer, Hako.
| Links Patrick van der Waag, rechts Hans Grubben |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|