Kärcher heeft geen big nieuws |
|
|
|
|
| 132 sec |
Wij maken een strategische keuze en voeren die vervolgens uit
Het is een best wel een opmerkelijke uitspraak van Jean Paul Christy, ceo van Kärcher Nederland: 'Kärcher heeft geen big nieuws'. Nader beschouwd blijkt achter de stelling van Christy weinig bescheidenheid te zitten: 'Kärcher is een familiebedrijf met een langjarige strategie en een duidelijke stip aan de horizon. Wij maken een strategische keuze en die keuze voeren we vervolgens uit. Zo simpel is het. Dat betekent dat wij nu al kunnen zeggen wat wij over een paar jaar op de markt gaan brengen.'
Wat Christy meldt, geldt voor Kärcher als geheel, maar Stad + Groen is natuurlijk met name geïnteresseerd in het productscala voor de professionele groensector. De meeste mensen kennen Kärcher vooral van die gele dozen in de bouwmarkt. Maar de bijna 3 miljard omzet die het Duitse bedrijf jaarlijks bij elkaar verkoopt, wordt voor een steeds groter deel ingevuld door professionele machines, heus niet alleen door hogedrukreinigers met een netto kassa-aanslag van een paar honderd euro.
Voor de groene sector heeft Kärcher op dit moment twee lijnen. Allereerst de MC- Municipal Cleaner -lijn, multifunctionele straatveegmachines en als tweede de MIC-lijn, waarbij MIC staat voor Multiple Implement Carriers oftewel werktuigdragers met een bijna oneindig programma aan aanbouwmogelijkheden . De MC-lijn, die bestaat uit veeg-zuigmachines, loopt op dit moment van 0,5 tot 6 kuub. De MIC-lijn met werktuigdragers gaat van 26 tot en met 84 pk. Ceo Christy geeft meteen toe dat in de lijn met veeg-zuigmachines nog wel een paar strategische gaten zitten, maar het is een kwestie van tijd voordat deze opgevuld worden met nieuwe modellen. De voor Nederland belangrijkste veeg-zuigwagen is waarschijnlijk de vierkuub-wagen. Nederlandse gebruikers zijn hieraan gewend en zullen hier als eerste op inzetten. Deze machine heeft Kärcher op dit moment nog niet, maar dat is volgens Christy en zijn accountmanager (openbaar groen) Anton Kocken een kwestie van tijd. Kocken: 'Door de acquisitie van het Italiaanse bedrijf Isal hebben we sinds kort al wel een veeg-zuigwagen van zes kuub. Deze zeskuubs-machine wordt sinds dit jaar officieel onder de naam Kärcher MCM 600 verkocht worden.' Kärcher heeft de Isal fabriek al in 2015 overgenomen.
|
De voor Nederland belangrijkste veeg-zuigwagen is waarschijnlijk de vierkuubs-wagen. Nederlandse beheerders zijn hieraan gewend en zullen hier als eerste op inzetten
| |
|
-
Jean Paul Christy
-
Anton Kocken
|
De complete lijn werktuigdragers is gebaseerd op een eerdere acquisitie van Kärcher, namelijk van het bedrijf Belos. Dat bedrijf is sinds 2011 overgenomen door het Kärcher-concern en de productie is in 2013 volledig overgezet naar Obersonstheim zo'n 50 km van de hoofdvestiging in Winnenden.
Accumachines
Kärcher probeert dus met de MC- en de MIC-lijn een stevige voet aan de grond te krijgen in de groene sector, maar het concern heeft meer ijzers in het vuur. Recent introduceerde Kärcher een redelijk complete lijn accu hand-gedragen machines. Volgens het daarbij horende persbericht zouden deze machines bestemd zijn voor groene professionals als hoveniers en groenvoorzieners. Kocken: 'Het is bijna een must om een dergelijke lijn te introduceren. Wij verkochten al schoonmaakmachines met dezelfde lijn accu's; dan wil je die gebruikers ook de mogelijkheid geven om te beschikken over een lijn tuinmachines. Je ziet dat andere aanbieders dezelfde strategie gebruiken. Voor gebruikers geldt daarbij dat ze zo weinig mogelijk verschillende accu's willen hebben en dat alle fossiel aangedreven gereedschappen op termijn zullen worden vervangen door accumachines. Dat geldt volgens Christy ook voor stekkermachines: 'Alle schoonmaakmachines met een stekker zullen ook beschikbaar komen met een accu.'
Gratis geld
Hoe kijkt Christy nu tegen de markt als geheel aan? Hij lijkt vooral kritisch op het opgewonden gedrag dat veel fabrikanten vertonen als het gaat om nieuwe machines en vooral nieuwe acquisities. 'Wij gaan gewoon lekker door met wat wij al jaren doen. Het is in deze tijd heel makkelijk om te groeien, omdat geld feitelijk gratis is. Maar als je een bedrijf overneemt, betekent dat niet dan je dan ook waarde overneemt. We zien veel te vaak dat bedrijven collega-fabrikanten overnemen en dat de opgetelde omzet daarna snel verdampt. Als Kärcher hebben wij ons pad uitgestippeld en dat gaan we volgen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|