Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Multifunctionele werktuigdrager Multihog is een echt werkpaard

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Mischa Bijenhof, dinsdag 12 januari 2021
255 sec


Alleskunner in de kleine ruimte

Vlug, wendbaar en op vele plaatsen inzetbaar: als de Multihog een mens zou zijn, dan toch zeker een Braziliaanse voetballer. Dit multifunctionele voertuig zou het de traditionele monomachines nog weleens knap lastig kunnen maken.


In het Zuid-Hollandse Benthuizen zit Van Leeuwen Landbouw-, tuin- en parkmachines, dealer van Multihog. Eigenaar Willem Hak weet de capaciteiten van de machine bondig samen te vatten: 'Hij maait, knipt en zuigt, indien gewenst, vervolgens het materiaal af.' Volgens Hak winnen multifunctionele werktuigdragers steeds meer terrein op de traditionele monomachines. 'In het verleden waren multifunctionele machines veel duurder dan machines waarmee je alleen kunt maaien of snoeien. Maar nu alle machines aan steeds strengere emissie-eisen moeten voldoen, ontlopen ze elkaar niet veel meer in prijs. Je ziet steeds meer dat aannemers geen 100.000 euro meer willen betalen voor een machine die alleen maar kan maaien. Ook gemeentes, die doorgaans volgens vaste routes maaien en daarom hun maaiers efficiënter kunnen inzetten dan aannemers die hun machines van de ene naar de andere klant moeten rijden, hebben berekend wat het kost als hun maaiers drie maanden per jaar stilstaan. Ook voor hen loont het om over te stappen naar multifunctionele werktuigdragers als de Multihog. Die kunnen in het najaar als bladruimer en in de winter als zoutstrooier gebruikt worden, eventueel gecombineerd met een sneeuwschuiver aan de voorzijde.'

'Aannemers willen geen 100.000 euro meer willen betalen voor een machine die alleen maar kan maaien'

Hoekjes en gaatjes

Multihog is gevestigd in Ierland en levert in Nederland via een aantal dealers, onder wie Van Leeuwen, een zestal verschillende machines, die vooral in grootte en motorvermogen van elkaar verschillen. Elke type is modulair opgebouwd, zodat verschillende werktuigen te gebruiken zijn. Van Leeuwen levert een adapterplaat waarmee de werktuigen eenvoudig aan en af te koppelen zijn. 'De meeste fabrikanten van werktuigen gebruiken een driepuntsbevestiging, waarmee de tegenoverliggende helft van de adapterplaat vrijwel universeel te gebruiken is. En indien nodig leveren wij maatwerk en zorgen we dat het past', zegt Hak. Het wisselen van de werktuigen is daarmee een plug-and-play-handeling geworden. De bediening van de Multihog zelf vraagt enige training, aldus Hak. 'Al kunnen de meeste gebruikers er binnen de kortste keren moeiteloos mee overweg. De Multihog heeft een aantal basisinstellingen, waardoor je snel van werktuig kunt wisselen.'


Willem Hak, eigenaar Van Leeuwen Landbouw-, tuin- en parkmachines.
Willem Hak, eigenaar Van Leeuwen Landbouw-, tuin- en parkmachines.
Nu de focus van fabrikanten steeds meer op multifunctionele machines komt te liggen, neemt de technologie een hoge vlucht. Bij de Multihog vertaalt zich dat onder andere in het geluidsniveau. 'Ik hoor van gebruikers dat ze veel minder vermoeid zijn na een dag werken met de Multihog', zegt Hak. Er is veel tijd gestoken in het geluidsarm maken van de machine. De voor- en achterzijde zijn verbonden met een knikpunt. De motor zit in het achterste deel en er lopen zo min mogelijk draaiende delen door het knikpunt. Ook de aandrijving van de gereedschappen is geluidsarm: dat gebeurt niet met een conventionele aandrijfas, maar volledig hydraulisch.

De ontwikkeling van de Multihog is grotendeels gebaseerd op ervaringen uit de markt. De Nederlandse dealers hebben in dat opzicht al een reputatie bij de Ierse fabrikant. 'Er wordt weleens spottend gezegd dat Nederlanders altijd iets anders willen, en meestal iets dat er nog niet is', schetst Hak. 'Wij werken natuurlijk ook onder bijzondere omstandigheden. Zeker in de Randstad, waar wij veel werken, is de ruimte beperkt. Of het nou gaat om bermen maaien, vegen of heggen knippen: het zijn allemaal hoekjes en gaatjes waarin we moeten manoeuvreren. Heel anders dan in sommige landen waar je kilometers achter elkaar kunt doorwerken. Wendbaarheid en compacte afmetingen zijn voor de Nederlandse markt daarom heel belangrijk. Multihog luistert daarnaar. Ze zijn prominent aanwezig op beurzen en nemen daar ook notie van de op- en aanmerkingen van dealers en gebruikers.'

'Nederlanders willen altijd iets dat er nog niet is'

Een Multihog MXC 120 met zespuntsmaaier.
Een Multihog MXC 120 met zespuntsmaaier.

Meer ruimte

Een van die gebruikers is AH Vrij Groen, Grond en Infra, een bedrijf met tachtig medewerkers dat gevestigd is in Wateringen. Het bedrijf kocht onlangs een Multihog CX 55 en twee MXC 120's. De eerste gebruikt AH Vrij uitsluitend voor borstelwerk, de twee grotere machines worden ingezet voor het maaien van sportvelden en het snoeien van hagen. 'Ik heb niet voor Multihog gekozen omdat ze multifunctioneel zijn, maar omdat het goede machines zijn in combinatie met de werktuigen die we gebruiken', aldus directeur Rick Vrij. Voor het maaien is dat een zevendelige Ransomes-kooimaaier; de hagen worden gesnoeid met een maaiarm van McConnel. Aangezien AH Vrij alle sportvelden in de gemeente Westland onderhoudt, wordt de multifunctionele MXC dus vrijwel uitsluitend gebruikt om te maaien. 'Ik kan tien maanden per jaar maaien, dus een maaier staat hier zelden stil. Het voordeel van een Multihog boven een traditionele kooimaaier is dat hij over de weg sneller is. Wij onderhouden velden in een groot gebied, dus dat loont. Maar als het om grote sportcomplexen gaat met dertig velden, gebruiken we toch een conventionele maaier, omdat die wat compacter en wendbaarder, en daardoor sneller is. Voor het maairesultaat maakt het overigens niet uit.' Helemaal onbenut blijven de twee Multihog MXC's in de wintermaanden overigens niet: AH Vrij zet ze dan in bij gladheidsbestrijding. Zo komt de multifunctionaliteit toch nog van pas.


AH Vrij gebruikt een van zijn Multihogs uitsluitend om te borstelen.
AH Vrij gebruikt een van zijn Multihogs uitsluitend om te borstelen.
De kleinere CX55 wordt volledig monofunctioneel gebruikt en borstelt het hele jaar door. 'We hadden daar eerst een andere machine voor, maar ik gunde de machinist wat meer ruimte en comfort en daarom is de keuze op een Multihog gevallen', zegt Vrij. 'Ook heeft de Multihog een grotere capaciteit, dus kunnen we grotere borstels gebruiken. De hydraulische aandrijving heeft niet alleen als voordeel dat hij veel stiller is, maar de cabine is ook veel ruimer omdat er geen aandrijfas van de motor naar voren loopt. Ik krijg alleen maar positieve reacties, op beide machines. Aanvankelijk waren er wel wat kinderziektes, maar die zijn in samenwerking met de dealer snel en naar tevredenheid verholpen.'

'Ik gunde de machinist wat meer ruimte en comfort en daarom is de keuze op een Multihog gevallen'

Andere aanpak

Aannemersbedrijf Jelle Bijlsma bv is actief in de grond-, weg- en waterbouw en werkt met honderdtwintig medewerkers vooral in Noord-Nederland. Het bedrijf heeft twee Multihogs: een CX75 en een MX 100, en gebruikt deze voor het maaien van bermen. Waar het maaisel voorheen gewoon achterbleef, is het tegenwoordig gewenst dat de aannemer het opruimt. Dit komt de biodiversiteit in bermen ten goede, maar vraagt een compleet andere manier van werken. Bijlsma ontwikkelde samen met H. de Haan, specialist in het bouwen en verbouwen van machines voor natuurbeheer, en Multihog-importeur Van Dyck Marcel een maai-zuigmachine die het maaisel afvoert. Technisch directeur Frank Bijlsma: 'Henk de Haan stelde het merk voor omdat Multihog een grote hydraulische capaciteit heeft en sterk genoeg is om een laadbak met een ton aan maaisel te vervoeren. Eerst gebruikten wij een maaier van Giant, maar die had een extra motor voor de hydrauliek en dat wilden wij bij onze volgende machines niet meer in het kader van de uitstoot. De Multihog kan zowel de giek als de klepelbak en het zuigmechanisme aandrijven en daarnaast ook nog blijven rijden. Er zijn niet veel machines die dat kunnen.'


Een ander voordeel is volgens Bijlsma dat de Multihog een compacte machine is. 'We maaien veel langs fietspaden en als je daar een grote trekker voor gebruikt, blokkeer je de hele boel. Bovendien kun je er nog steeds prima mee over de weg rijden, ook met belading.' Ook wil Bijlsma de luchtblaas vermelden, een door henzelf bedacht systeem dat lucht over het gras blaast om insecten te verjagen, zodat ze niet in de maaier terechtkomen. 'Bermen maaien is tegenwoordig aan allerlei regels gebonden. Dat is prima, maar het vraagt wel een andere aanpak. Gelukkig staat de techniek niet stil.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER