Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Met niets beginnen is een voordeel in de accurevolutie

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, maandag 1 maart 2021
161 sec


Succes dankzij machine die om accu's heen is gebouwd

De groene sector is druk bezig met het elektrificeren van het werk en natuurlijk de machines. Op het eerste gezicht zijn het vooral de gevestigde namen die met nieuwe machineconcepten komen of bestaande concepten ombouwen. Frank van de Staak is CEO van FPS-Electric en bewijst dat ook start-ups een kans hebben in deze nieuwe markt. Hij durft zich zelfs te vergelijken met Tesla, dat ongehinderd door het verleden snel een groot deel van automarkt kon inpikken en nog steeds een voorsprong heeft.

Frank van de Staak, ceo FPS-Electric
Frank van de Staak, ceo FPS-Electric

Van de Staak weet waar hij het over heeft. De CEO van het Tilburgse bedrijf is pas 31 jaar oud, maar werkte al voor een toeleverancier van het automerk Porsche en daarnaast voor Tobroco en de Peeters Group. Vooral van Porsche heeft hij geleerd dat grote bedrijven weliswaar diepe zakken hebben, maar tegelijk extreem traag zijn in hun besluitvorming. 'Ik heb voor Porsche anderhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van één onderdeel . Natuurlijk is het mooi om voor zo'n iconisch bedrijf te werken, maar voor mij werkte dat niet. Ik wilde graag voor mezelf beginnen. Als kleine speler die alleen maar hoeft uit te blinken in elektrische machines, ben je dan in het voordeel.'

Grote bedrijven hebben weliswaar diepe zakken, maar zijn extreem traag in hun besluitvorming

Beter

Van de Staak: 'Toen ongeveer vijf jaar geleden de eerste elektrische machines op de markt kwamen, had ik meteen door dat dit veel beter zou moeten kunnen. Naast mijn werk in loondienst was ik in mijn vrije tijd al bezig om het concept van een nieuwe machine te ontwikkelen. In 2017 ben ik voor mezelf begonnen. Eerst met kleine projecten, bijvoorbeeld een machine om wortels van stekplanten bij te snoeien in de boomkwekerij, maar de focus werd al snel gericht op het ontwikkelen van een elektrische grasmaaier. In 2018 kwam ik via via Bert van Loon van Weedcontrol tegen. Hij zag wel iets in mijn concept en samen hebben we toen FPS Electric opgericht, met als merknaam Alltrec. Daarna ging het snel en was het een koud kunstje om de machine daadwerkelijk te bouwen. Het ontwerp was al helemaal klaar. Van Loon zag vooral toepassingen van de nieuwe machine in de openbaargroenmarkt, voor met name onkruidbeheer. Ik had meer geloof in toepassingen voor grasmaaien. Uiteindelijk hebben we allebei een beetje gelijk gekregen. We hebben nu 25 machines verkocht en zelfs al de eerste in Engeland en België. Ongeveer de helft zijn grasmaaiers en de andere helft wordt ingezet voor onkruidbestrijding. De machines zijn overigens breed inzetbaar. Je kunt een uitgebreid scala aanbouwdelen aanbouwen. Een aantal daarvan, zoals eencirkelmaaidek van 130 & 180 cm , hebben we zelf ontwikkeld, maar aanbouwdelen voor onkruidbestrijding zijn in samenwerking met WeedControl omgebouwd naar elektrisch geschikt voor de Alltrec . In het openbaar groen worden machines enorm zwaar belast. Wij kregen een machine terug die had proefgedraaid bij de gemeente Amsterdam. Ze gaan daar echt door tot het gaatje; de machines hebben veel te lijden. Onze machine kwam goed door de test, al liep hij wel de nodige butsen en deuken op.'


Corona

Van de eerste machine verkocht FPS in goed anderhalf jaar dus ongeveer 25 exemplaren. Dat is een respectabele score. Van de Staak: 'Door corona hebben wij wel wat vertraging opgelopen. Er zijn dit jaar een hoop aanvragen doorgeschoven, maar corona leverde ook voordelen op: we hadden extra tijd om te werken aan de opvolger van de eerste machines. Dat moet een vierwielige elektrische werktuigdrager met cabine worden


Uiteindelijk maakt de markt de transitie naar elektrisch en dan staat Alltrec in de frontlinie

Automotive

Het verschil tussen FPS Electric en andere aanbieders in de sector is, aldus Van de Staak, vooral de manier waarop zijn bedrijf machines wil bouwen en ontwikkelen. Van de Staak: 'Wij doen dat vooral op een automotive manier, waarbij je steeds bezig bent met het standaardiseren van de bouw van nieuwe machines.' Wat Van de Staak daarmee bedoelt, zie ik als ik later even met hem door de fabriek wandel. De productiehal is niet al te groot, maar groot genoeg voor een keurig rijtje van vijf Alltrec-driewielers in aanbouw. Van de Staak pakt een kabelboom die klaarligt naast de machine. 'Deze kabelboom is ook een goed voorbeeld. In veel gevallen worden de kabels er een voor een in gemonteerd in deze sector wat in productie enorm tijdrovend is. Wij werken met kabelbomen, die we extern laten maken. Dat kost veel tijd aan voorbereiding, omdat die kabelboom helemaal uitgetekend moet worden, maar je bespaart vervolgens wanneer je seriemachines gaat maken.'


Van de Staak heeft alle vertrouwen in de toekomst. Natuurlijk heeft FPS last van corona en van het feit dat alle beurzen in de sector zijn opgeschort. Maar uiteindelijk gaat de markt de transitie maken naar elektrisch en dan staat zijn bedrijf in de frontlinie.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER