Conver komt met Nederlands eerste volledig elektrische maaiboot: de Conver 485E |
|
|
|
|
| 239 sec |
Nieuwe elektrische maaiboot belooft capaciteit om één volledige dag mee te werken
Jammer genoeg kwam er geen champagne aan te pas, maar op woensdag 9 juni maakte Nederlands eerste elektrische maaiboot, de Conver 485 E, haar maiden voyage, haar eerste vaart. Vakblad Stad + Groen was erbij, maar ook de gebruikers Ed Oostenrijk en Anton Blom van de Amsterdamse aannemer C.O.W. cultuurtechniek. De ambitie van de maaiboot: één hele dag maaien op één acculading!
Jèthro Zwets, accountmanager bij Conver aan de slag op de 485E |
Ik weet niet of het een goed woord is, maar gebruik het toch even: accuficering. Tot nu toe was de accuficering van beheer en onderhoud aan de maaiwereld voorbijgegaan. Maar de noodzaak van die transitie geldt hier net zo goed als in andere sectoren. Enerzijds vanwege de behoefte van gebruikers om duurzamer en stiller te werken, maar zeker ook vanwege de wens om met die extra duurzaamheid in de hand aanbestedingen te kunnen winnen. Aannemer Ed Oostenrijk er- en herkent dat. 'Het gaat toch die kant op. Dan kun je maar beter vooroplopen.' Oostenrijk is voor zijn werk in belangrijke mate afhankelijk van aanbestedingen, bijvoorbeeld van waterschappen. Oostenrijk: 'Ik moet wel investeren in duurzaamheid. Daarmee kan ik aanbestedingsvoordeel scoren. Als ik dat niet doe, kan ik alleen maar werk krijgen op basis van de laagste prijs. Mede daarom is deze elektrische maaiboot zo'n fantastische ontwikkeling.' Het is niet geheel toevallig dat Conver deze aannemer heeft uitgekozen voor de eerste trip van de Conver 485 E. Ed Oostenrijk is duidelijk een fan. Hij heeft in de schuur een andere Conver-maaiboot staan en gebruikt voor het schonen van sloten ook Herder Grenadiers.
Overigens is Conver niet de eerste aanbieder, die zich richt op het verduurzamen van maaiboten. Dit vakblad schreef in 2020 al een artikel over de nieuwe Berky maaiboten. Deze Duitse maaiboot is zowel leverbaar in een volledig elektrische uitvoering en als een hybride versie.
De 485 E is niet eerste stap die Conver de laatste tijd gemaakt heeft op gebied van duurzaamheid . Eerder al kwam het Giessense bedrijf met de Fish-protector en de Harkboot . De Fish Protector is een voorziening op de top van een klepelbak, waarmee je vis kunt waarschuwen door middel van licht en de Harkboot een werktuig op een normale maaiboot dat bedoeld is om invasieve waterplanten met wortel en stok te verwijderen. Vooral over de Fish Protector is Ed Oostenrijk laaiend enthousiast. Hij heeft met zijn ecoloog een test gedaan met en zonder. En dat resulteerde in een duidelijk hogere visstand.
|
Klanten hebben vaak meerdere maaiboten in gebruik en willen onderdelen, maar ook maaigarnituren kunnen uitwisselen
| |
|
| Jèthro Zwets, Conver |
|
|
Conver 485 versus 485 E
De Conver 485 E is Nederlands eerste elektrische maaiboot en in dat opzicht revolutionair te noemen. De boot op zich is dat eigenlijk niet. Conver heeft ervoor gekozen om de bestaande Conver 485 volledig hetzelfde te laten, alleen de dieselaandrijving te vervangen door een accupakket met lithiumfosfaatbatterijen. Dit accupakket is gemonteerd op een subframe, dat ook dient als verschuifbaar contragewicht. Jèthro Zwets, accountmanager bij Conver: 'Onze klanten hebben vaak meerdere maaiboten in gebruik en willen onderdelen, maar ook maaigarnituren kunnen uitwisselen. Daarom hebben wij hiervoor gekozen. Een en ander betekent in de praktijk dat alle gereedschappen op de boot hydraulisch worden aangedreven.' Zwets herhaalt: 'We hadden ervoor kunnen kiezen om de boot opnieuw naar de tekentafel te brengen, maar dat zou natuurlijk veel meer tijd gekost hebben. En de huidige boot is een bewezen succes.'
De aandrijving van de 485 E gebeurt in principe met één hydraulisch aangedreven vijzel. De gebruikers Blom en Oostenrijk zien dat als voldoende onder de meeste omstandigheden. Beide heren vragen wel of er wellicht op termijn ook een versie komt met twee vijzels. Blom: 'Voor maaien en vegen is één vijzel meer dan genoeg, want de boot heeft lekker veel power en de vaarsnelheid is met 7 kilometer per uur ook ruim voldoende. Maar als je gaat verzamelen, kan het zijn dat je soms meer vermogen nodig hebt.' Volgens Zwets wordt hier wel over nagedacht, maar zal dit de komende tijd nog niet het geval zijn. Oostenrijk gebruikt op dit moment een Conver maaiboot 485 op diesel met twee vijzels en een dubbele veegmesinstallaties. Voor die toepassing heb je volgens Oostenrijk twee vijzels nodig om de snelheid er in te houden.
| Ed Oostenrijk COW Cultuurtechniek |
|
|
Hydrauliek
Het is overigens maar de vraag of er voor maaiboten een goed alternatief bestaat voor hydraulische aandrijving. Elektrisch zou logisch zijn, maar is in combinatie met water waarschijnlijk niet zo'n goed idee. Mijn vraag aan aannemer Oostenrijk: 'Hoe kijken jullie dan aan tegen het kapotspringen van hydrauliekslangen? Hij antwoordt dat hij dit niet als een reëel probleem ziet. Natuurlijk wil je dat niet, maar zijn bedrijf gebruikt bio-olie en als er slang lekt of losspringt - wat natuurlijk gebeurt - wordt dit razendsnel miljoenen keren verdund. Oostenrijk: 'Als je dan toch kijkt naar een andere aandrijving van werktuigen, zou ik eerder denken aan lucht. Maar voor mij hoeft dit allemaal niet. Ik ben prima tevreden met de Conver 485 zoals die er nu ligt, zowel in de accu- als in de conventionele uitvoering.'
| Anton Blom COW Cultuurtechniek |
|
|
Plunjerpompen
Behalve dat de dieselmotor is vervangen door een accupakket, is de Conver 485 E dus volledig gelijk aan de bestaande Conver 485. Toch klopt dat niet helemaal. Tot op het laatst is er nog gewerkt aan het prototype dat bij een aantal gebruikers heeft proefgevaren. Doordat de 485 E, in tegenstelling tot zijn dieselbroertje, met een computer is uitgerust, gaat de machine efficiënter met de hydrauliek om. Het vermogen dat naar de hydrauliek gaat, wordt bepaald door het aantal toeren van de elektromotor. Conver heeft de nieuwe boot voorzien van plunjerpompen, die door de electromotoren worden aangedreven
Makkelijker
Als er zo weinig verschillen zijn tussen de oude en nieuwe machine, betekent dit dan dat het leven van een maaibootkapitein alleen maar makkelijker is geworden? Blom van C.O.W. cultuurtechniek: 'Er zitten natuurlijk ook nadelen aan. Als wij een polder moeten maaien, laten we de boot ergens liggen, bijvoorbeeld bij een boer. Dat is eigenlijk nooit een probleem. Maar als je dan ook nog elektriciteit gaat vragen, is dat ingewikkelder. Dat is wel een uitdaging waarvoor we een oplossing moeten zoeken.' Ik vraag Blom naar het geluid: het moet toch heerlijk zijn dat je nu de hele dag zonder herrie kunt werken? Blom haalt zijn schouders op: 'Dat maakt mij niet zoveel uit! Die herrie, daar zijn we aan gewend. Ik doe mijn oortjes in en ga aan het werk.'
Specificaties Conver C485-E
Afmetingen: (l x b x h) 4,8 x 1,86 x 0,95 m (excl. werktuigen) Materiaal: 3 mm geprofileerd St52 Gewicht: 2100 - 2600 kg, afhankelijk van uitvoering (100 kg meer dan Conver 485) Diepgang: ca. 0,4 m Motor: 2 x elektrische motor Werktijd: 6-8 uur, afhankelijk van uitvoering en bediening Koelsysteem: vlakkoeling Elektrische installatie: 12 V + 80 V Voortstuwing: enkele hydraulische antiwikkelvijzel 450 mm Besturing: bekrachtigd met een 2 x 50°-stuurhoek Hydrauliek: 2 x plunjerpomp, (semi)proportionele ventielen Accucapaciteit: 70 kWh @ 80 V Hydrauliektank: 95 L met zuig- en retourfilter, met geïntegreerde oliekoeling Hydrauliekolie: Univis N46 Maximumsnelheid: 6-7 km/u Accu laden: 230 V, 400 V en autolaadpaal mogelijk
|
Beschikbare werktuigen
Veegmesinstallatie instelbaar tot 2,5 m • werkdiepte tot 3 m Taludmaai-installatie: dubbelwerkend Busatis-messysteem, meslengte 1,20 of 1,40 m T-frontmaaier: standaard maaibreedte 2,00 m. • maaidiepte 1,20 m Opduwframe: voor diverse opruimwerkzaamheden, werkbreedte 3,00 m Verder nog: vuilverzamelkorf, baggerpomp of duwbok
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|