Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Er zijn transport- en nutsvoertuigen en er is de elektrisch aangedreven Belgische Addax!

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 9 juli 2021
325 sec


Addax MT15n: 100 procent groen en 100 procent elektrisch

De Addax is ontworpen door engineers uit de internationale automotive én toptechnici uit de spannende wereld van de accu's. Het is een krachtig, lichtgewicht en emissieloos transportvoertuig. Voor importeur Van der Haeghe is dit een belangrijke nieuwe loot aan zijn groeiende stam.

Aard Pennings bij de volledig milieuvriendelijke, fijnstof- en geluidloze Addax MT15n met vaste laadbak
Aard Pennings bij de volledig milieuvriendelijke, fijnstof- en geluidloze Addax MT15n met vaste laadbak

'Addax' blijkt de naam van een antilope. En net als zijn lichtgewicht dierlijke naamgenoot zet het lichte Addax-bedrijfsvoertuig zijn energie efficiënt om in bewegingsenergie. De voertuigen kennen snelheden tot 70 km/u en een actieradius tot 132 km/u. Zelfs een lichte aanhanger trekken en inzetten voor de winterdienst vormt geen probleem. De korte draaicirkel van 4,5 m maakt hem ideaal voor gebruik in nauwe straten. Een antilope zou jaloers op de prestaties zijn! Dit voertuig wordt ontworpen en geassembleerd in België. Hiermee is Addax Motors de eerste fabrikant bij onze zuiderburen die lichte elektrische bestelwagens en nutsvoertuigen zelf ontwikkelt en produceert. Dat gebeurt in Deerlijk (B), al vier jaar, volgens de strikte normen van de industrie en het wegverkeer.


Interessante techniek

Samen met twee andere vertegenwoordigers brengt Aard Pennings de Addax in ons land aan de man namens Van der Haeghe in Geldermalsen. 'Vooral de toegepaste technieken maken de Addax interessant', meldt hij meteen. Dus spoeden we ons naar de loods, waar een demonstratiemodel van de upgrade staat, de MT15n. Hurkend bij de achteras maakt Pennings duidelijk dat het om een achterwielaangedreven voertuig gaat. Eén elektromotor, verbonden aan een differentieel, drijft het aan. Uit de technische gegevens blijkt dat het om een asynchrone driefasemotor gaat. Bij de MT15n heeft deze een vermogen van 12 kW en een koppel van 120 Nm. De voor- en achterwielen zijn elk met een zware schroefveer in de veerpoot aan het chassis verbonden. Daarnaast dempen twee schokbrekers bij elk wiel afzonderlijk de verticale bewegingen. 'Deze geoptimaliseerde wielophanging waarborgt extra stabiliteit. Dat geeft zelfs een prettig en stabiel rijgevoel op rotondes en als de snelheidsmeter op 70 km/u staat', weet Pennings. 'Alle wielen zijn overigens voorzien van grote onderhoudsarme schijfremmen en dat draagt bij aan een optimaal remvermogen.'


'Deze wielophanging waarborgt extra stabiliteit'

Maar ook het dubbelcircuit-remsysteem en de lastafhankelijke remkrachtverdeling maken het voertuig extra veilig. De 139 cm brede en 200 cm hoge standaardcabine beschikt over voorruitverwarming en heeft een ruime instap. De twee zijdeuren openen aan de voorkant. Deze werkomgeving voor twee man biedt een goed zicht en comfortabele zitplaats, ook voor langere en zwaardere medewerkers. Deurvergrendeling bij snelheden hoger dan 4 km/u is standaard. Het dashboard oogt eenvoudig, waarbij een display informatie geeft over essentiële zaken. Pennings: 'Dit is de standaarduitvoering van de cabine. Maar er zijn diverse opties, zoals stuurbekrachtiging, verwarming, radio met bluetooth en een geïntegreerde achteruitrijcamera. Naast de witte standaardkleur kun je voor enkele honderden euro's méér je cabine in een RAL-kleur laten spuiten.'

De cabine heeft een ruime instap; de deuren openen aan de voorzijde.
De cabine heeft een ruime instap; de deuren openen aan de voorzijde.

Verwarming

Het is verbazend: op dit voertuig is dus zowel dieselverwarming als elektrische verwarming mogelijk. Pennings opent een box onder aan het chassis. 'Je ziet hier een brandstoftankje. Dat voedt een Webasto-standkachel, waarmee je de Addax kunt laten uitrusten.' Achter het luik van de naastgelegen box schuilt een traditionele 12V-AGM-loodaccu: 'Die verzorgt onder andere de stroom in de cabine en zorgt dat essentiële onderdelen, veiligheidsfuncties en verlichting altijd over elektriciteit blijven beschikken. Het zware accupakket van 14.400 Wh (zie kader, red.) is midden onder het chassis weggewerkt', wijst Pennings. 'En aan de bestuurderszijde van het chassis zit de box waarin de aansluiting zit voor de acculader van het hoofdpakket.' Het demo-model dat we bekijken, heeft een vaste laadbak van 2,16 bij 1,45 m en 30 cm hoge neerklapbare aluminium zijschotten. Uiteraard zijn uitvoeringen met hogere schotten mogelijk: je kunt het zo gek niet bedenken, of er is wel een mogelijkheid om je Addax volledig naar wens te laten opbouwen.


Je kunt je Addax volledig naar wens laten opbouwen


Alles start met een kaal, stevig en torsiearm chassis, dat een corrosiebehandeling heeft ondergaan. In principe zijn er vervolgens vijf verschillende versies: met een open bak met traanplaat en neerklapbare zijschotten, met een hydraulische kiepbak en neerklapbare zijschotten, met een containerbak van twee kuub, met cargo-uitvoering zonder koeling en met cargo-uitvoering mét koeling. Aard Pennings toont in een presentatie van de kiepuitvoering dat hierop weer vele variaties mogelijk zijn. Bijvoorbeeld met toegang gevende deuren direct achter de cabine, of een toolbox. Ook de Addax-cargoversies zijn met verschillende opties en mogelijkheden uit te rusten. Pennings: 'We zien met zo'n vrachtladerversie veel mogelijkheden voor het bevoorraden van winkels vanuit bezorgdepots die direct buiten de stad gelegen zijn. De versie met een hydraulisch kiepende laadbak met verhoogde zijschotten is natuurlijk de optie die vooral bedrijven in het stedelijk groen of in de afvalreiniging aanspreekt.'

Eén van de Addax-versies: de tweekubiekemeter-containerbak.
Eén van de Addax-versies: de tweekubiekemeter-containerbak.

Drie modellen

Pennings vervolgt: 'We leveren de MT15n in drie modellen, met elk zijn eigen actieradius, koppel en snelheden. De "n" in de typenaam "MT15n" duidt op de Europese N1-weghomologatie, waaraan ze voldoen. Dit is verplicht voor voertuigen die gebruikmaken van de openbare weg en waarvoor een rijbewijs verplicht is. Bepaalde botsproeven en brandbaarheidstesten maken deel uit van de keuring. Alle drie modellen hebben hetzelfde accupakket. De verschillen zitten in de maximale actieradius, de maximale snelheid en de transmissieverhouding.' Bij het eerste type is dit respectievelijk 132 km, 55 km/u en 12,5/1. Bij het tweede type zijn deze getallen 120 km, 60 km/u en 10,5/1. De minst 'krachtige', met een transmissieverhouding van 8,8/1, realiseert een snelheid van 70 km/u. Deze levert daarbij iets in op het maximale bereik; na 114 km moet je de accu weer opladen.


De accu's leveren een bijdrage aan de lage kostprijs per kilometer

LiFePO4-accu's in Addax MT15n

De Addax-voertuigen halen de elektriciteit voor hun aandrijving uit lithium-ijzerfosfaataccu's (LiFePO4). Bij hun nieuw ontwikkelde accupakket hoeft de gebruiker niet te wachten met een oplaadcyclus totdat de accu's - bijna - volledig ontladen zijn. Dit punt hoeft potentiële kopers dus niet meer af te schrikken. 'Bij deze accu's is er een einde gekomen aan het probleem dat je ze na enkele jaren nog maar voor de helft van hun vermogen kunt opladen', verduidelijkt Pennings. 'Bovendien is de zelfontladingssnelheid veel lager en is er met deze accu's een veel groter aantal oplaadbeurten mogelijk, minimaal 3.000. Verder kent dit type accu geen warmteproducerende chemische reacties. Hierdoor is de gebruiker verzekerd van wat extra (brand)veiligheid.' Addax geeft op alle accu's, ongeacht het gebruik, een garantie van vijf jaar en spreekt zelfs van een groene vervaardiging; de gebruikte componenten zijn volgens de producent minder vervuilend dan onderdelen die bij andere accutechnologieën gebruikelijk zijn.

In deze accu's worden de elementen kobalt en magnesium niet toegepast. Addax stelt zélf het 72V- 14.400Wh-accupakket samen en verwerkt hierin 23 accucellen. Dankzij dat laatste en de eerder genoemde communicatie via 4G is ook optimale service mogelijk. Pennings: 'Bij een storing blijkt soms dat je maar één enkele accucel hoeft te vervangen en niet het hele accupakket. Andere industriesectoren kunnen de afgedankte Addax-accu's bij afnemende prestaties een tweede leven geven en daarna is volledige recycling mogelijk. Een bijzonder detail bij de fabricage is dat de gebruikte materialen aangekocht worden via fair trade. Dat past uitstekend in Addax' strategie om duurzame, groene en eerlijke technologieën en ecologisch verantwoorde bedrijfsvoertuigen op de markt te brengen.

De gebruiker kan de Addax MT15n perfect op maat en naar behoefte uitrusten. Dit elektrische bedrijfsvoertuig heeft een grote mate van autonomie. De accu's, met hun lange levensduur, geschiktheid voor zware werkzaamheden en vijf jaar garantie, leveren een bijdrage aan de lage kostprijs per kilometer. De Addax-brochure vermeldt dat de total cost of ownership van de Addax bij korteafstandsvervoer circa 10 procent lager is dan van dieselequivalenten. Hierbij kan de investeerder gebruikmaken van 36 procent milieu-investeringsaftrek (MIA); de MT15n staat op de milieulijst 2021 met code G3101. Daarnaast is er de dit jaar ingevoerde Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Het subsidiebedrag hiervan kan oplopen tot maximaal 5.000 euro voor elke bedrijfsauto.

Technische kenmerken

Model MT 10 MT 15 MT 15n
Homologatie: L7e N1 N1
Aantal passagiers: 2 2 2
Maximumsnelheid: 55 km/u 70 km/u 70 km/u
Actieradius: 80 km 110 km 132 km
Draaicirkel: 4,5 m 4,5 m 4,5 m
Gewicht chassis-cabine: 600 kg 600 kg 886 kg
Laadvermogen: 1.000 kg 1.000 kg 1.024 kg
Sleepvermogen: 2.000 kg 550 kg 550 kg
Remmen voor en achter: schrijfremmen schrijfremmen schrijfremmen
Ophanging voor en achter: schroefveren schroefveren schroefveren


Downtime-preventie

Zelfs het kleinste technische probleem kan heel wat tijd en geld kosten. De aftersales-service is zo ingericht dat de downtime tot een minimum beperkt is. Vervangende onderdelen stuurt Van der Haeghe binnen 24 uur op. Hierbij speelt de standaarduitrusting met een 3G/4G-verbinding een belangrijke rol: deze maakt namelijk monitoring en diagnose van storingen op afstand mogelijk. De technische gegevens kunnen realtime worden doorgegeven aan het serviceteam. Zo kan er direct actie ondernomen worden, wat de inzet van duurdere en fysieke middelen overbodig maakt. Mocht een interventie toch nodig zijn, dan is een lokale monteur snel ter plaatse met het juiste onderdeel: de diagnose van het defect is immers al gebeurd. Verder beschikken alle Addax-voertuigen standaard over het acoustic vehicle alerting system (AVAS). Bij lage snelheden attendeert dit voetgangers op het naderende voertuig.



Van der Haeghe is in Nederland de referentie als het gaat om de distributie van technisch materieel en het aanbieden van de daarbij horende diensten in de groensector. Van der Haeghe is een dochteronderneming van het bedrijf HH Hilaire Van der Haeghe in België. Een paar feiten: het betreft een familiebedrijf met ruim 120 jaar ervaring, waarvan meer dan 50 jaar in de groensector. Het heeft een team van experts in de verkoop en de naverkoop, die een professionele en persoonlijke dienstverlening kunnen garanderen. Verder is het bedrijf exclusief importeur van premium merken, zoals Iseki, Ferris, Simplicity, Snapper, Köppl, Solo, Eco, Hörger, Avril en sinds kort dus Addax Motors. Door een uitgebreid professioneel dealernetwerk kan een goede lokale service gegarandeerd worden. De betrokkenheid van de medewerkers, de kwaliteit van het materieel, het peil van de aangeboden diensten en de professionaliteit van de dealers zijn groot. Volgens Van der Haeghe kunnen de afnemers hierdoor hun werkzaamheden op de duurzaamste en rendabelste wijze uitvoeren. Het moederbedrijf heeft een vestiging in Geldermalsen (Nederland) en twee vestigingen in België.

LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER