Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Toekomst op de rails met rupsmaaier, E-walkbehindmaaiers en -onkruidborstelmachines

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, woensdag 14 juli 2021
258 sec


Nieuwe ontwikkelingen bij AS Motor

AS Motor, onlangs overgenomen door het Amerikaanse Ariens, presenteerde medio juni liefst tien nieuwe machines. Zo kregen de Yak en de Sherpa een 'rupsbroertje'. De geboorte ervan is zeker interessant. Het geheime ontwikkelingsproject H72 vergde twee jaar. Ook zeven E-maaiers werden voor het voetlicht gebracht tijdens een persconferentie.

De AS 1000 Ovis - de funkelnagelneue klepelmaaier die zich thuis voelt op steile hellingen en ruw terrein.
De AS 1000 Ovis - de funkelnagelneue klepelmaaier die zich thuis voelt op steile hellingen en ruw terrein.

Project H72 resulteerde in de nieuwe AS 1000 Ovis. Het gaat om een op afstand bediende maaier voor steile hellingen en hoog gras. De machine staat op kunststof rupsbanden. Producent is het Duitse familiebedrijf AS Motor, dat inmiddels in 25 landen vertegenwoordigd is. De afgelopen jaren zocht het bedrijf een partner om de hoge wereldwijde ambities nog beter gestalte te geven. Het management vond deze in de vorm van het toonaangevende Amerikaanse familiebedrijf Ariens. De relatief kleine onderneming ziet hierdoor kansen om haar grote ambities op het gebied van globalisering en innovatorschap uit te breiden. AS Motor had hierbij zijn grenzen bereikt, maar kan zich nu wat betreft service beter en sterker etaleren in de EU. Kort na de overname kwam het Duitse bedrijf met belangrijk productnieuws.

De Ovis

De AS 1000 Ovis is dus de nieuwste klepelmaaier van AS Motor voor steile hellingen en ruw terrein. Het 100 cm brede klepeldek telt 56 flexibel opgehangen Y-klepels en heeft een vernuftige en degelijke afstelling van de maaihoogte. Dat gebeurt handmatig en helemaal mechanisch. In de eerste plaats dient daarvoor de looprol. In de tweede plaats zijn er de twee gebogen glijsloffen. Ze begeleiden het klepeldek uitstekend in en uit kuilen. Je zou dat 'surfen' door en over kuilen kunnen noemen. Maar ook in die kuilen maken ze korte metten het gewassen tot 150 cm hoogte. Het filmpje dat AS Motor toonde van de AS 1000 Ovis RC is indrukwekkend.



Emiel Grave van Grave Ground Solutions woonde de fabriekspresentie in Bühlertann live bij en vertelde op de terugweg: 'De Ovis heeft een motor van 23 pk gekregen, die op hellingen tot 50 procent goed blijft functioneren. Daarvoor is bij de ontwikkeling extra aandacht besteed aan de oliesystemen, de uitlaat en de koelsystemen. De klepelmaaier heeft een aandrijving met degelijke V-riemen, terwijl de 50 cm brede en 100 cm lange rupsbanden een hydrostatische aandrijving hebben. De machine zoals die getoond werd, weegt circa 400 kg.' De middenmotor, de brandstoftank en andere zware onderdelen zijn zo laag mogelijk ingebouwd, om de machine een zo laag mogelijk zwaartepunt te geven. Dat zorgt ervoor dat hij op die steile hellingen minder snel kiept. Het geheel laat zich tot een reikwijdte van 10-15 meter veilig bedienen met een handconsole.

'Eerste Ovis heeft al ruim 1.500 test- en bedrijfsuren op de teller staan'

Grave: 'Deze besturingsafstand blijkt voldoende in de praktijk. Hierdoor behoudt de machinist goed zicht op en controle over de werkende machine. Inmiddels heeft de eerste Ovis die AS Motor presenteerde al ruim 1.500 test- en bedrijfsuren op de teller staan. AS Motor heeft met deze robuuste en bedrijfszekere machine een product ontwikkeld waarbij alle onderdelen gemakkelijk bereikbaar zijn. Na een eerste servicebeurt bij 100 uur liggen de onderhoudsintervallen op 400 uur, 800 uur etc. Met een omkeerschakeling blaast de ventilator stof uit de radiator en je kunt gemakkelijk bij essentiële onderdelen komen om die stofvrij te maken. De hydromotoren achter, die beide rupsbanden aandrijven, zijn zelfreinigend.' Cruciaal bij de kunststof rupsbanden is het regelmatig controleren en afstellen van de juiste spanning: niet te strak en niet te los. 'Daar heeft AS Motor een fijnzinnige oplossing voor gemaakt', zo vertelt Grave. 'Er is sprake van een stevige vierkante staaf die je in het verstelmechanisme steekt. Door deze met een steeksleutel te draaien, pas je de veerbelaste spanning aan. Een mechanische wijzer geeft aan of je de juiste spanning hebt bereikt.'

Technische gegevens
Motor: Vanguard tweecilinder viertakt
Cilinderinhoud: 627 cm³
Vermogen: 17,2 kW 23 pk
Toerental: 3.600 rpm
Maaidek: 56 Y-klepels
Werkbreedte: 100 cm
Spoorbreedte: 115 cm
Afmaaihoogte: 40-110 mm
Afmetingen l x b x h: 84 x 115 x 69 cm
Transportlengte: 159 cm
Rupsbanden l x b: 100 x 50 cm
Max. snelheid: 5 km/uur
Gewicht: 398 kg
Hellingen: tot 50 graden
Max. capaciteit: 5.000 m²/uur


Nieuwe generatie walkbehind

De introductie van zeven nieuwe E-walkbehindmaaiers en de samenwerking daarbij met Egotech is markttechnisch minstens zo spectaculair. Daarmee lijkt Ego als nieuwkomer op het gebied van accu's en machines de grote concurrerende professionals een gevoelige stoot uit te delen. Jammer genoeg gaf Stihl recentelijk te kennen de introductie van nieuwe E-machines, uitgerust met de nieuwe AP 500-accu, te moeten uitstellen. Bij Stihl zou het gaan om een nieuw type accu met een beduidend hogere energie-inhoud. Van de nieuwe productrange die AS Motor uitrust met de 56 V 10 Ah ARC-lithiumaccu's, geeft AS Motor aan dat deze maaiers op twee insteekaccu's één uur en twintig minuten kunnen maaien. De combinatie met een ruggedragen accupack zou dit verlengen tot drie uur en tien minuten. Je beschikt dan over 2.688 Wh elektriciteit. Twee 56 V 10 Ah-accu's van ieder 3,5 kg worden in de maaier gestoken. Desgewenst kun je de standtijd dus uitbreiden met een ruggedragen accupakket. Daarin zitten drie van dezelfde stroombronnen, die momenteel als sterkste accu's op deze markt worden gezien. Al deze AS Motor-machines kunnen via een stekker verbonden worden met een rugaccupack op de machine. Bekijk de video hieronder om ze allemaal te zien werken.



In dit segment gaat het om semiprofessionele maaiers in verschillende uitvoeringen qua werkbreedte en capaciteit en voor verschillende terreinen: van eenvoudige gazonmaaiers tot robuuste hellingmaaiers, die zijn uitgerust met een differentieel en waarmee je ook hoog gras kunt maaien op hellingen. In alle elektrisch geüpgradede machines zijn borstelloze elektromotoren gemonteerd. Grave zegt hierover: 'Deze maaimachines produceren 50 procent minder lawaai en tot 70 procent minder vibraties, maar bovenal veel minder directe uitstoot van CO₂, NOx, HC en C₆H₆.

'Deze maaimachines produceren 50% minder lawaai en tot 70% minder vibraties én minder directe uitstoot van CO₂, NOx, HC en C₆H₆'

Tweetaktmotoren raken uit de gratie. AS Motor laat de trend van elektrificeren niet aan zich voorbijgaan en dat zorgt voor veel professionele uitdagingen. Vandaar dat AS Motor voor een aantal jaren de samenwerking is aangegaan met EGO-powertools.' Op mijn vraag hoe economisch je kunt maaien met deze E-mowers, antwoordt Grave: 'Die vraag kwam tijdens de fabriekspresentatie ook aan de orde. De vragensteller werd duidelijk gemaakt dat de grootste E-gazonmaaier met mulchfunctie, de AS 510, bij 840 bedrijfsuren ongeveer 2.300 kg CO₂ bespaart uit circa 1.000 liter niet-verbrande benzine.'

Naast zeven E-maaiers bestaat de range ook uit twee machines om onkruid te borstelen: de AS 30E Weedhex en de AS 50E Weedhex (zie foto hieronder, rechts).

V.l.n.r.: drie mulchende gazonmaaiers (E-Proclip AS 420, 470, 510), de professionele E-Procut AS 531 gazonmaaier, drie E-Allmähers voor ruw terrein/lang gras (AS21, AS 62 en de AS 63). De producent introduceerde ook twee onkruidborstelmachines.
V.l.n.r.: drie mulchende gazonmaaiers (E-Proclip AS 420, 470, 510), de professionele E-Procut AS 531 gazonmaaier, drie E-Allmähers voor ruw terrein/lang gras (AS21, AS 62 en de AS 63). De producent introduceerde ook twee onkruidborstelmachines.

Grave Ground Solutions

Het Duitse AS Motor is gespecialiseerd in machines die mulchen, hoog gras verwerken, geschikt zijn voor ruw terrein en om schuinten maaien. Emiel Grave is zelfstandig fabrieksagent van dit bedrijf. Hij verdiende zijn sporen onder meer bij Stierman de Leeuw en het Belgische Rajo, maar zorgt nu samen met een dealernetwerk van ruim 40 bedrijven voor de distributie van de 'AS-maaiers' in Nederland en Vlaanderen. Emiel Grave ziet zitmaaiers als de Sherpa AS 920, de 1040 YAK 4WD en de AS 940 Sherpa 4WD Remote Control als de paradepaardjes van de fabriek voor de professionele markt in Nederland. Deze gaan naar professionele groenonderhouders, gemeentes en beheerders van staatbossen. 'Het zijn machines waarmee je het als bestuurder lang volhoudt en waarmee je een hoge dagproductie kunt maken.'

Deze eenhoevige grazer voelt zich thuis op helling en ruig terrein, net als yaks en sherpa's. Wie met de AS 1000 Ovis RC wil gaan werken, moet nog een halfjaar geduld hebben. Over de capaciteit zegt de fabriek dat dit mechanische 'schaap' in een uur een halve hectare kort maait. 'Maar', zo zegt Grave realistisch, 'dit hangt af van het terrein en de hindernissen. In de praktijk blijken de Yak en de Sherpa ongeveer 60-65 procent van de oppervlakte te maaien die de fabrikant als theoretisch getal opgeeft.' AS Motor behoudt zijn naam op de machines.

LEES OOK

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER