'Wacht niet op elektrisch, reduceer uitstoot nu al door efficiënt te werken' |
|
|
|
Karlijn Klei,
woensdag 28 juli 2021 |
|
| 167 sec |
Terrastab zet in op andere werkwijze om uitstoot te drukken
Ook de in Harderwijk gevestigde bodemspecialist Terrastab ziet dat we samen onze uitstoot flink moeten reduceren. Daarvoor moeten we niet wachten op de komst van elektrische machines, vindt directeur Anton Bunt. 'Door onder meer écht efficiënt te werken, kunnen we de CO₂-uitstoot nu al sterk verminderen.'
Om de emissie te drukken, is de overstap naar elektrische machines een veelbesproken optie. Maar hoewel dat voor handgereedschappen steeds meer de norm wordt, is dat een stuk lastiger voor wagens met een groter vermogen, zoals de bermstabilistatievoertuigen waarvan Terrastab dagelijks gebruikmaakt, zo vertelt Bunt. 'Wij beperken onze CO₂-uitstoot door met onze zelf ontwikkelde machine veel efficiënter te werken en minder transportbewegingen te maken. Door dat te combineren met alternatieve diesel én een duurzamer bindmiddel, kunnen we nu al grote stappen zetten om de emissie terug te dringen.'
Van het kleine tot het grote werk
Al ruim twintig jaar is Terrastab bezig met grond. 'We leggen halfverhardingen aan, zoals wandel- en fietspaden, realiseren ontsluitingswegen in natuurgebieden, stabiliseren bermen en dijklichamen, doen grondverbeteringen en wegconstructies en verzorgen ook verharde ondergronden in bijvoorbeeld containerhavens en terminals.' Van het heel kleine tot het heel grote werk dus, vat de directeur samen.
|
'Wij beperken onze uitstoot door efficiënter te werken, minder transportbewegingen te maken en alternatieve diesel en een duurzamer bindmiddel te gebruiken'
| |
|
Werkgangen combineren
Terrastab investeerde de afgelopen jaren in de ontwikkeling van gespecialiseerde machines. 'Omdat dergelijke machines er simpelweg niet waren, ontwikkelden we ze zelf', vertelt Bunt. Met de bermstabilisatiemachine van Terrastab wordt gefreesd, bindmiddel en water toegevoegd en verdicht. Bunt: 'Dat zijn normaliter vier werkgangen. Met onze machine kan dat in één keer. Bovendien kan er met onze machine elke dag pakweg een kilometer gewerkt worden. In het verleden, toen we voor elke werkgang nog losse voertuigen gebruikten, haalden we misschien vier- of vijfhonderd meter per dag.'
Door de werkgangen te combineren in één machine, die per keer ook nog meer werk kan verzetten, vermindert Terrastab het aantal transportbewegingen en daarmee de schadelijke uitstoot. 'En als je voor het voertuig ook nog een alternatieve diesel zoals HVO100 gebruikt, kun je nóg een stap zetten', aldus de directeur. Verder wordt het aantal transportbewegingen gedrukt door zoveel mogelijk bestaand materiaal te hergebruiken. Zo hoeft er immers geen grondmateriaal afgevoerd, aangeschaft of aangevoerd te worden. Bunt: 'Wij gebruiken het materiaal dat op de locatie aanwezig is. Ligt er bijvoorbeeld al een stukje asfalt, dan frezen we het kapot (mits er geen teer in zit) en gebruiken we het als basis voor de nieuwe ondergrond. Maar ook ander materiaal, zoals puin, zand, schelpen of gewoon grond kunnen we gebruiken.'
| De bermstabilisatiemachine van Terrastab. |
|
|
Cementvrij bindmiddel
Naast de efficiëntere werkwijze, het drukken van het aantal transportbewegingen en het gebruik van alternatieve, minder vervuilende diesel zoals HVO100, streeft Terrastab ook met zijn bindmiddel naar minder CO₂-uitstoot. Zo ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met onder meer de Technische Universiteit (TU) Delft het bindmiddel Ecostab: een bindmiddel zónder cement. En dat blijkt er flink in te hakken. Bij de productie van cement komt namelijk een aanzienlijke hoeveelheid CO₂ vrij en het negatieve effect van de cementproductie op het milieu is dan ook behoorlijk. Volgens een rapport van de technische hogeschool ETH in Zürich (A sustainable future for the European cement and concrete industry - Technology assessment for full decarbonisation of the industry by 2050; 2018) was de cementindustrie in 2018 verantwoordelijk voor ongeveer 8 tot 10 procent van alle menselijke CO₂-emissies.
|
'Aan ons bindmiddel Ecostab komt geen kruimel cement te pas'
| |
|
In tegenstelling tot veel conventionele tegenhangers komt aan Ecostab geen kruimel cement te pas, vertelt Bunt. Wat de exacte ingrediënten zijn, wil de directeur niet prijsgeven, maar hij verzekert dat het bindmiddel met natuurlijke reststoffen het milieu aanzienlijk minder belast dan de veel gebruikte bindmiddelen met cement.
| Anton Bunt, directeur van Terrastab. |
|
|
Waterstof?
Ondanks de afwezigheid van elektrische machines is Bunt ervan overtuigd dat alle aanpassingen die het bedrijf gedaan heeft de uitstoot al sterk terugbrengen. 'Er zijn nog geen elektrische voertuigen die kunnen wat de voertuigen die wij gebruiken moeten kunnen. Maar daar moeten we niet op wachten om te beginnen met het reduceren van de uitstoot. We moeten dingen doen waar we nu invloed op hebben en die we direct kunnen toepassen. De maatregelen die wij nemen en genomen hebben, zijn aanpassingen die wij zelf meteen kunnen doorvoeren. En daar plukken we de vruchten van.'
|
'We moeten niet op de ontwikkeling van elektrische voertuigen wachten om te beginnen met het reduceren van onze uitstoot'
| |
|
Overigens ziet Bunt het voorlopig nog niet gebeuren dat machines met een vermogen zoals dat van het bermstabilisatievoertuig van Terrastab op accu's gaan rijden. Hij ziet meer in het gebruik van waterstof, hoewel ook daarbij nog uitdagingen zijn. 'Het is vooral belangrijk dat we straks eenvoudig waterstof kunnen tanken. Het distributienetwerk moet eerst goed op poten staan voordat waterstof voor ons een realistische optie is. Als je naar de andere kant van Nederland moet om waterstof te tanken, mis je je doel.' Waterstof heeft zeker een toekomst, zo besluit de directeur. 'Maar tot die tijd moeten we onze uitstoot op andere manieren reduceren.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|