Ruime, luxe cabine en prijsstelling doorslaggevend bij keuze voor Kioti |
|
|
|
Broer de Boer,
woensdag 25 augustus 2021 |
|
| 361 sec |
De twee Kioti's van IJmond Werkt!
Het samenwerkingsverband IJmond Werkt! heeft sinds bijna een jaar twee Kioti's DK6010CH in dienst. Het hoofd van de afdeling groen betrok zeer bewust ook de chauffeurs bij de keuze en bij deze reportage. De medewerkers zijn megatrots op de trekkers die Pols Zuidland leverde: één op gazonbanden en één met een grover bandenprofiel. En dat de koppeling ontbreekt, vinden ze fantastisch!
De drie vaste chauffeurs bij hun Kioti's. V.l.n.r. Stephan Kluft, Ton van de Zilver en Ruben Stoevelaar |
IJmond Werkt! is een bedrijf dat uitvoering geeft aan de Participatiewet. Eén onderdeel is IJmond Groen, dat in Heemskerk, Beverwijk, Velsen en Uitgeest vele groenopdrachten uitvoert. De organisatie huurt in Heemskerk de voormalige gemeentewerf om materieel op de slaan. Hier is ook ruimte voor het opkuilen van plantgoed. Vanuit deze vestiging werken er circa 50 medewerkers in het groenvak. Het materieel en de medewerkers worden incidenteel uitgeleend aan de andere vestigingen. De totale groenafdeling van IJmond Werkt! telt 150 medewerkers en voert gemeentelijke opdrachten uit op basis van een ingediend plan van aanpak en een onderhandse aanbesteding.
|
'Wij zijn een uitvoeringsbedrijf'
| |
|
Terwijl we genieten van een kop koffie - het regent toch - vertelt Hendri Rouw, afdelingshoofd groen, dat hij circa veertien jaar in dit vak zit. Zo onderhield hij ooit de golfbaan van Heemskerk. Op zoek naar meer dynamisch werk koos Rouw zes jaar geleden voor zijn huidige functie. Hij bekent eerlijk: 'In deze organisatie ben ik 100 procent van mijn tijd bezig met de collega's en de organisatie rondom het werk. Wij zijn een uitvoeringsbedrijf; dat betekent dat er, net als elders, opdrachten moeten worden uitgevoerd en regels nageleefd door de medewerkers. IJmond Werkt! helpt mensen die niet zelfstandig een baan kunnen vinden of aan passend werk kunnen komen. Onlangs hebben we onze Academy gelanceerd, een app waarmee we ook op afstand onze werkzoekenden groepsgewijs kunnen trainen. Met videotrainingen, tutorials en thuiswerkopdrachten hebben werkzoekenden een uitgebreid pakket tot hun beschikking.'
Vier offertes
Het materieel, dat de vestiging in Heemskerk laat onderhouden door een andere partij (Tiebies landbouwmechanisatie in Heemskerk, red.), behoort tot de taak van afdelingshoofd Rouw. De Kioti's liet hij aanschaffen mede vanwege de uitvoering van een vernieuwd contract met de gemeente Heemskerk: 'Ik heb bij drie partijen een offerte aangevraagd. De criteria waren dat de trekker bedrijfsvriendelijk en veilig moest zijn en dat het aankoppelen van werktuigen gemakkelijk gaat. Ook vonden we het van belang dat de trekker genoeg vermogen heeft om een houtversnipperaar, een freesbak en een klein formaat veegwagen aan te drijven en lasten zand te trekken. We zetten dus in op een voor ons doen vrij hoog vermogen. De sportvelden met natuurgras, circa 8 hectare, maaien we met een Ransomes-kooimaaier. Die laat soms proppen achter, die we moeten opruimen. Dat doen door vegen. Dit werk deden onze jongens eerder met een Kioti met een schakelbak.'
| De 90 pk sterke Kioti 901 van IJmond Werkt! |
|
|
Rouw: 'We hebben overigens ook nog een oudere, 90 pk sterke Kioti 901. Die zetten we bijvoorbeeld in voor graafwerkzaamheden. De ervaring met de techniek van Kioti was positief en de medewerkers zijn min of meer gewend aan dit Koreaanse merk.' Toch nodigde Rouw naast familiebedrijf Pols ook de dealers van John Deere, New Holland en Fendt uit voor een prijsopgave of een presentatie van de trekker aan de medewerkers die ermee aan de slag gaan. 'Uiteindelijk moeten zij ermee kunnen en willen omgaan', is Rouws filosofie. 'Het is heel belangrijk dat onze medewerkers binding hebben met de machine waarmee ze werken en met de cabine waarin ze zitten. '
|
'Het is van belang dat de trekker genoeg vermogen heeft'
| |
|
Keuze voor Kioti
De keuze viel uiteindelijk op de Kioti DK6010CH, geleverd door Pols Zuidland. Deze dealer levert dezelfde Kioti's zonder noemenswaardige veranderingen momenteel uit onder de modelbenaming DK6020CH. IJmond Werkt! schafte tegelijkertijd twee van deze 60 pk hydrostatisch aangedreven trekkers aan. Beide staan op brede gazonbanden. Ze hebben een cabine met airconditioning, maar zonder radio. De vaste chauffeurs zijn inmiddels aangeschoven en ze vinden dit wel een puntje. Afdelingsleider Rouw houdt dit namelijk af en zegt met een knipoog: 'Er moet gewerkt worden, hè.'
| De ruime, luxe cabine en de gemakkelijke instap gaven de doorslag bij de aankoop. |
|
|
|
'Er moet gewerkt worden, hè'
| |
|
Rouw vervolgt: 'Naast de bewezen betrouwbaarheid van dit merk gaven de prijs en de ruime cabine de doorslag. Voor ongeveer hetzelfde geld dat we kwijt zouden zijn aan alleen een ROPS, beschikken we nu over twee trekkers die volledig naar onze wens zijn. Leveranciers van andere merken kwamen met prijsvoorstellen waarbij de trekker exclusief cabine net zo duur was of zelfs veel duurder dan onze uiteindelijke keuze. Bij deze trekker met slechts één trede kunnen de jongens gemakkelijk instappen en ze kunnen veilig in de cabine werken dankzij het uitstekende overzicht. De bediening is overzichtelijk en alle belangrijke technieken zijn toegepast, degelijk maar zonder veel technische hoogstandjes. Zo zitten in het geleverde model analoge meters met wijzers in het dashboard, om de snelheid, het toerental en de tankinhoud weer te geven.'
Koppelingspedaal
Zodra het weer droog is, gaan we naar de werktuigenloods. Daar blijkt dat IJmond Werkt! behoorlijk geïnvesteerd heeft in elektrisch aangedreven voertuigen en materieel. De drie vaste chauffeurs hebben de twee Kioti's al buiten gezet. Ze spreken vanuit het hart over 'hun' trekkers. Eén van hen laat zich daarbij bijstaan door een collega die gebarentaal machtig is. Beiden demonstreren ze de gemakkelijke instap op de trekker en wijzen op de vlakke vloer. Daar loopt alleen een zeer lage tunnel doorheen als enig obstakel. Omdat het een hydrostaat is, ontbreekt uiteraard de hinderlijke versnellingspook op de cabinevloer. Chauffeur Stephan Kluft maakt met gebaren duidelijk blij te zijn dat hij de aftakas nu kan inschakelen met een draaiknop. 'Vroeger moest ik de koppeling altijd hard en diep indrukken', zo vertaalt zijn collega Ruben Stoevelaar de handgebaren. 'Dat was lastig voor mij. Een handgashendel is er ook niet meer. Hij rijdt als een auto. Voor een verkeerslicht gaat hij vanzelf stationair lopen; als je het gas loslaat, net als bij een auto.' Hij wijst op de twee rechtse pedalen, waarmee je voor- of achteruit kiest. Dan gaat hij met een lach op de zitting zitten: 'Hij spuit vooruit als je gas geeft, zonder dat lastige opschakelen.' Zijn collega zegt nadrukkelijk dat hij het schakelen toch wel wat mist.
| Het dashboard is overzichtelijk en zo eenvoudig mogelijk gehouden. |
|
|
Motordeksel open
Tussen de goed afleesbare wijzerklokken voor snelheid, toerental en brandstof zit een kleine display. Deze geeft de chauffeur digitale waarschuwingen en aanwijzingen, bijvoorbeeld als de trekker aan een onderhoudsbeurt toe is, er een tekort aan brandstof of (hydrauliek)olie dreigt en dergelijke. Bij Pols word ik gewaar dat het om totaal 35 signalen gaat die gedisplayd kunnen worden. Duidelijk is dat de Kioti-fabrikant de chauffeurs niet onnodig een overdosis aan digitaal gedisplayde informatie voorschotelt. Het is gewoon een functionele cabine, met verder links naast de geveerde zitting een pook waarmee je de kruipversnelling kunt kiezen. Een kijkje onder de motorkap hoort er natuurlijk ook bij! Chauffeur Ton van de Zilver opent deze bereidwillig.
|
'Een kijkje onder de motorkap hoort er natuurlijk ook bij'
| |
|
Wat tevoorschijn komt, is een watergekoelde driecilinder-CRDI-turbodiesel met 1.826 cc, die qua emissie aan de stage V-eisen voldoet. De motor heeft een directe brandstofinjectie. De 60 pk's levert hij bij 2.600 rpm. Opvallend is de kleine, stevige blanke radiator voor de hoofdradiator; zie ook de foto. Deze is bestemd voor de airconditioning. Hiernaast zit een rode knop. Tussen de chauffeurs ontstaat hier verschil van mening over, maar hun voorman helpt hen uit de droom. De rode knop heeft alles te maken met veiligheid: 'Als deze omdraait, staat er geen spanning meer op de verschillende onderdelen.' De motor blinkt nog als nieuw; dat verraadt dat de trekkers hier goed onderhouden worden. De chauffeurs houden ze zelf schoon, iemand anders onderhoudt ze, maar zelf moeten ze wel regelmatig het oliepeil controleren. In bijgaand kader staan enkele specificaties van de tractor en de stage V-motor.
| Aircoradiator, gemonteerd voor de hoofdradiator, met links de noodknop |
|
|
Twee bandentypes
Afdelingshoofd Rouw laat weten dat het sinds 2015 heel lastig is om aan trekkerchauffeurs te komen of mensen daarvoor op te leiden: 'De invoering van het trekkerrijbewijs is hiervan de oorzaak. Vooral bedrijven die een rol spelen in de uitvoering van de Participatiewet ondervinden hiervan hinder. Dat komt ook doordat het de bedoeling is dat de medewerkers met hun talenten doorstromen naar een passende werkkring in de maatschappij. Van onze 50 medewerkers hebben er momenteel maar zeven een (trekker)rijbewijs. Een brommerrijbewijs halen is voor sommigen al een behoorlijke opgave.' Bij de fotosessie valt het verschil tussen de gemonteerde banden op. De ene Kioto staat op de brede, nagenoeg gladde Galaxy Turf Special-banden voor sportvelden. De banden van de andere trekker hebben voor een betere grip een vrij laag blokprofiel. Dit zijn Galaxy Garden Pro-banden. Rouw: 'Bij levering hadden beide trekkers deze blokprofielbanden. Op de sportvelden, waar ze voornamelijk gebruikt worden, leidde dat tot insporing, wat we van tevoren niet in die mate hadden verwacht. We waren heel blij dat Pols ons probleem oploste en meteen voorstelde om op deze trekker alsnog andere banden te monteren. Vóór zit er nu een setje gebruikte banden op, maar daar gaat Pols alsnog nieuwe exemplaren monteren. We kunnen sowieso met beide tractoren terecht in openbare parken en plantsoenen; die met dat blokprofiel gedraagt zich iets beter op een wegdek.'
| De andere Kioti, met voorlader, heeft meer grip dankzij de Galaxy Garden Pro-banden. |
|
|
De voorlader
Aan de andere tractor, die met de brede blokprofielbanden, is een voorlader bevestigd. Deze is eveneens van Koreaanse makelarij: het merk is Taesung. Het typeplaatje vermeldt een maximaal hefvermogen van 1.287 kilo. Rouw laat het gemak zien waarmee je de aangebouwde laadbak kunt verwisselen met een ander werktuig, zoals een palletdrager. Met één hendel ontgrendel je aan weerszijden twee pennen in de voorladerarm. De laadbak hangt dan alleen met zijn oren aan een stevige stalen stang. Daarna kun je de laadbak vanuit de cabine op de grond achterlaten en vervolgens een ander werktuig aanhaken en vergrendelen. Deze trekker met voorlader is meer bedoeld voor op bestrating, voor transporten en voor het laden van bijvoorbeeld grond of biomassa. De drie collega's van Rouw betitelen het als uitzonderlijk handig dat je de hefinrichting achter met knoppen vanaf het spatbord kunt bedienen. 'Je hoeft niet meer onhandig vanaf achteren in de cabine naar de goede hendel te zoeken', zegt één van hen vol overtuiging.
| Hendri Rouw, afdelingshoofd groen bij Rijnmond Werkt! |
|
|
Kioti DK6020M/C/CH
DRIECILINDERMOTOR
|
Maximaal vermogen (ECE-R120) pk |
57,7 |
|
Nominaal toerental tpm / koppel |
2600 / 187 Nm |
|
Cilinderinhoud cc |
1826 |
|
Compressieverhouding |
17,4 |
|
Dynamo V / A |
12 V / 75 A |
|
Inhoud brandstoftank l |
48 |
ONAFHANKELIJKE AFTAKAS
|
Aftakas achter tpm |
540/750 C (540 CH) |
|
Maximaal vermogen pk |
47 |
|
Midden aftakas (opt.) tpm |
2000 (alleen CH ) |
|
Front aftakas (opt.) tpm |
1000 Optie |
HYDRAULIEKSYSTEEM
|
Volume systeem tandempomp l/min |
62,4 |
|
Extern beschikbaar l/min |
36,4 |
|
4WD inschakeling |
Elektrisch |
|
Hefinrichting |
Cat.1 |
|
Maximale hefkracht kg |
1717 |
|
Maximale hefkracht (610mm achter kogel) kg |
1467 |
|
Aantal dubbelwerkende ventielen |
2 |
|
Voorlader joystick met 2 DW |
Std. op C en CH |
|
Transmissie |
Hst of mechanisch |
|
Aandrijflijn |
4 wielaandrijving |
|
Aandrijflijn mechanisch |
16 x 16 met kruip |
|
Shuttle Type vooruit/achteruit |
3 groep, 2 pedaal, hydrostaat |
SNELHEDEN, AFMETINGEN, GEWICHTEN
|
Snelheid vooruit km/uur |
0.34 -33.0 (C ) 0 - 30.0 (CH ) |
|
Snelheid vooruit km/uur |
0.33 -32.0 (C ) 0 - 20.8 (CH) |
|
Lxbxh incl. cabine in mm |
3310 x 1596 x 2363 |
|
Wielbasis mm |
1810 |
|
Bodemvrijheid mm |
368 |
|
Draaicirkel mm |
2640 |
|
Gewicht met cabine kg |
1887 (CH) 1848( C ) 2885 (H) 3447 (C en CH) |
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|