Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Beginnen is winnen: van polderen naar 'groen doen'

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Wim van Ginkel, directeur Koninklijke Ginkel Groep, dinsdag 21 september 2021
95 sec


Column van de gasthoofdredacteur

Afgelopen jaar won ik de Greenfluencer-prijs 2020. Daarom mocht ik van uitgeverij NWST editie 7 van Stad+Groen samenstellen. De mensen die ik heb voorgesteld aan de redactie, zetten zich met hart en ziel in voor klimaatadaptatie en het groene onderwijs. Waarom koos ik voor hen? Natuurlijk vanwege de onderwerpen klimaatadaptatie en onderwijs, die me na aan het hart liggen, maar ook omdat deze mensen niet alleen denken, maar ook doen. Ze zetten iets neer, boeken resultaat, ze doen hun werk met urgentiebesef.

Wim van Ginkel, directeur Koninklijke Ginkel Groep
Wim van Ginkel, directeur Koninklijke Ginkel Groep

'Beginnen is winnen' is in ons familiebedrijf een belangrijk uitgangspunt. Vanuit onze overtuiging gaan we concreet aan de slag: daadwerkelijk innoveren, leren van ervaringen en doorontwikkelen. Zo is ons bedrijf 118 jaar oud geworden: door goed te kijken naar wat de maatschappij en opdrachtgevers van ons verwachten en dan in actie te komen. In deze tijden, waarin veel wordt vergaderd, bedacht en geschreven, is het niet altijd makkelijk om deze houding vast te houden. Maar juist nu de uitdagingen groot zijn, moeten vergaderingen en gepolder niet leiden tot nog meer beleidsstukken, maar tot actie: we moeten 'groen doen'. De kennis is er!

Rond de millenniumwisseling zag ik de eerste tekenen van een naderende 'groene revolutie'. In de onderstroom kwam er belangstelling voor groen, met name voor daken. Het was de start van een enorme ontwikkeling, die anno 2021 tot uiting komt in het stedelijk gebied. 'Levende gebouwen', met groen aan, op en in het gebouw, zijn normaal aan het worden. Maar er is veel meer: tegel eruit - groen erin, aandacht voor bomen en natuur in de stad, aandacht voor water en droogte en ecosysteemdiensten.

Wim van Ginkel wordt Greenfluencer 2020
Het mooie van dit themanummer is dat je die groene verandering voor je ziet als je de artikelen tot je laat doordringen. 'Kan niet', 'wil niet' en 'het zal wel' maken plaats voor commodificatie en zelfs ecocredits. Het betekent dat we kennis en kunde nodig hebben op alle niveaus. En daar komt het belang van ons groene onderwijs (maar ook van goed werkgeverschap) om de hoek kijken. Of het nu gaat om praktisch opgeleide medewerkers of mensen met een WO-opleiding, met goed opgeleide vakmensen op alle niveaus kunnen we mooie en betekenisvolle groen- en waterprojecten maken en onderhouden.

De kennis is er, het onderzoek is beschikbaar en de groensector kan bijna elke groen-blauwe oplossing realiseren die wordt bedacht. Als we mensen voor ons vak kunnen interesseren en weten vast te houden en de verantwoordelijkheid nemen voor onze kwaliteit op de lange termijn, zullen we erin slagen de maatschappelijke behoefte aan groene en blauwe oplossingen in te vullen.

Ons moderne, vitale vak is een onmisbare schakel in de transitie naar een klimaatadaptieve stedelijke en landelijke omgeving. Ik ben daar trots op, op mijn eigen bedrijf en op onze hele branche, die met vakmanschap het verschil kan maken voor Nederland. Succes met 'groen doen' en veel leesplezier!

LEES OOK
Wim van Ginkel wordt Greenfluencer 2020
04-03-2021 | ARTIKEL
73 sec

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER