Van de Bijl & Heierman ruilt boompjes in |
|
|
|
Sanne van den Hardenberg, VDBH,
dinsdag 2 november 2021 |
|
| 129 sec |
VDBH vernieuwt huisstijl met fris, krachtig en modern logo
Ruim 35 jaar geleden startte Andries Heierman het Opheusdense hoveniersbedrijf Van de Bijl & Heierman. In het hart van Europa's grootste laanboomcentrum was meer dan voldoende werk te verzetten. De geteelde bomen moesten immers worden geplant én onderhouden. Na al die jaren werd het tijd voor een nieuwe huisstijl. De boompjes verdwenen uit het logo, maar de groengele huiskleuren van het bedrijf bleven.
Op termijn zal het nieuwe logo ook de bedrijfskleding sieren. |
Anno 2021 is Van de Bijl & Heierman uitgegroeid tot een bekende speler in de buitenruimte met meerdere vestigingen in Nederland. Inmiddels heeft het bedrijf een scala aan relaties opgebouwd, zoals bedrijven, (semi)overheden, zorgcentra en particulieren.
Oprichting VDBH West
In 2019 werd VDBH West opgericht. De dochteronderneming van Van de Bijl & Heierman, met aan het roer Wilco Boender, focust zich op het westen van het land. Vanuit twee vestigingen wordt een groot gedeelte van Nederland bediend op het gebied van inrichting en onderhoud van de buitenruimte. Dagelijks zijn dan ook ruim 150 medewerkers, afkomstig van de verschillende vestigingen, aan het werk om de buitenruimte nóg mooier te maken.
| Veel bedrijfsvoertuigen zijn al voorzien van nieuwe bestickering. |
|
|
Nieuwe huisstijl
Na al die jaren was het tijd voor vernieuwing. Op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie loopt het bedrijf voorop, maar de huisstijl bleef wat achter. Andries Heierman: 'De kleuren geel en groen zijn kenmerkend voor ons. De boompjes in het logo gaven echter maar een klein gedeelte van onze werkzaamheden weer.' Een team van creatieve professionals werd gevraagd mee te denken over een logo dat de verschillende werkzaamheden en disciplines van het bedrijf weergeeft. De kenmerkende kleuren groen met geel moesten wel behouden blijven.
|
'Door het inkorten van de bedrijfsnaam worden de verschillende bv's meer een eenheid'
| |
|
Het resultaat mag er zijn: een fris, krachtig en modern logo, waarbij de lange bedrijfsnaam Van de Bijl & Heierman wordt ingekort tot VDBH. In het logo is de kaart van Nederland terug te zien, wat weergeeft dat er opdrachtgevers in het hele land worden bediend. De verschillende lijnen zijn kenmerkend voor de werkzaamheden die VDBH ondergronds, op de grond en bovengronds uitvoert. Andries Heierman: 'Met onze nieuwe huisstijl zijn we klaar voor de toekomst. Door het inkorten van de bedrijfsnaam worden de verschillende bv's meer een eenheid: VDBH West, VDBH Grevelingen Groen en onze boomverzorgingstak VDBH Boomverzorging.' Met de pay-off 'Beleef 't buiten' wordt weergegeven waar VDBH voor staat: inrichting en onderhoud van de gehele buitenruimte, met als doel een optimale, aangename beleving in de buitenruimte.
| Het oude (boven) en nieuwe logo (onder) van Van de Bijl & Heierman. |
|
|
Beleef 't buiten
Door de jaren heen is de beleving in de buitenruimte steeds belangrijk geworden. Zorginstellingen leggen beleeftuinen voor ouderen aan, waardoor de kwaliteit van leven wordt verhoogd. De zintuigen worden geprikkeld, wat herinneringen oproept. De beleefelementen dagen uit tot beweging en zorgen voor plezier. De fijne omgeving heeft een positief effect op de bewoners en bezoekers.
Voor schoolpleinen geldt hetzelfde. Verschillende provincies verlenen subsidie voor de aanleg van een vergroend schoolplein. Sommige gemeentes doen hier nog een schepje bovenop. Job de Visser, commercieel adviseur bij VDBH: 'Groene schoolpleinen hebben een positief effect op de concentratie van de kinderen. Bovendien zorgt zo'n plein voor meer gezonde lichamelijke beweging. Door de sociale interactie zijn er aanwijsbaar minder ruzies en pesterijen. Tot slot nemen ook de kennis over en het gevoel voor de natuur en biodiversiteit toe.'
| Een van de groene schoolpleinen die VDBH de afgelopen tijd heeft aangelegd. |
|
|
De afgelopen tijd heeft VDBH verschillende groene schoolpleinen aangelegd, onder meer in de Betuwe, Bommelerwaard, Krimpenerwaard en Drechtsteden. De Visser: 'De scholen horen van elkaar over het positieve effect van een groen schoolplein en de subsidiemogelijkheden. Dit leidt tot de wens om hun eigen plein ook te vergroenen.' Door de ideeën en wensen te inventariseren, kan er een ontwerp met open begroting worden gemaakt. De participatie van kinderen, onderwijzend personeel, ouders en vrijwilligers is van groot belang. In ieder ontwerp zie je belangrijke kernwaarden terugkomen, zoals beplanting, waterdoorlating en -buffering, biodiversiteit, natuurlijk spelen en de mogelijkheid om buiten les te geven. Dat laatste is natuurlijk een belevenis op zich.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|