|
| 108 sec |
Als vakbladuitgever geven wij zes vakbladen uit. Voor bijna alle denkbare niches van de groene sector: van golf tot bomen en van sport tot groen in de openbare ruimte en in uw en mijn achtertuin. Ook dak- en gevelgroen komt veelal terug in onze redactionele kolommen en bijvoorbeeld ook in deze editie 8 van Stad+Groen.
|
Vergeleken met de andere groene sectoren onderscheidt deze deelsector zich vooral door de hoogtechnologische manier van werken. Het is waarschijnlijk de kleinste markt waarin wij actief zijn, maar wel een de sector waarin de belangen voor de opdrachtgever ongekend groot zijn. De klant geeft zijn dure gebouw uit aan een groene aannemer en hoopt daarna dat het goed komt. En zeker als er daktuin met een substantiƫle leeflaag gerealiseerd wordt is dat niet altijd het geval. Anders dan bij een normaal dak kun je niet even een nieuw laagje bitumen of kunststof over de bestaande laag heen plakken. Ontzorgen is in de groene wereld een veel gebruikte term (en overigens ook veel misbruikte term), maar in deze sector geldt meer dan waar dan ook het belang daarvan.
|
Gebouwbeheerders weten wat er fout kan gaan met groene daken en gevels en hebben een emotionele blokkade tegen alles wat hun dure gebouw of kunstwerk kan bedreigen
| |
|
De klant opdrachtgever heeft van al die modetermen doorgaans geen boodschap. Hij heeft zijn eigen kleine en grote problemen en vaak ook angsten. De klant wil gewoon een groen dak dat niet lekt. Nothing more, nothing less. Ik heb de laatste tijd een aantal keer gesproken met de opdrachtgevers van groene daken en gebouwbeheerders. Daarbij viel mij een aantal dingen op. Gebouwbeheerders -en zeker de oude rotten in het vak- weten wat er fout kan gaan met dakgroen en hebben vaak een behoorlijke emotionele blokkade tegen alles wat hun dure gebouw of kunstwerk kan bedreigen. Zij verwachten -en mijns inziens terecht- dat de sector ontzorgt. Ontzorgen is natuurlijk zo'n lekker leeg modewoord, dat door iedereen te pas en te onpas wordt misbruikt. Maar uit mijn gesprekken met gebouwbeheerders kreeg ik helemaal niet het beeld van ontzorgde professionals. Tijdens de realisatie is het natuurlijk geen centje pijn. De dakdekkers en de groene en grijze aannemer staan gebroederlijk zij aan zij om het project te maken. Dat saamhorigheidsgevoel is heel snel weg als er problemen ontstaan, bijvoorbeeld een lekkage. De opdrachtgever moet dan vaak alles uit de kast halen om zijn gelijk te halen.
|
De dakdekkers en de groene en grijze aannemer staan gebroederlijk zij aan zij om het project te maken
| |
|
Natuurlijk is het bovenstaande makkelijk te vermijden door de opdracht dan maar exclusief aan de grijze aannemer of dakdekker te geven. Vraag is dan of we het kind niet met het badwater weggooien? We mogen trots zijn op de expertise, die we hebben opgebouwd. We moeten alleen even zorgen dat alle partijen in de keten gebroederlijk met elkaar samenwerken en echt aan de slag gaan voor de klant. Hou op met vliegen afvangen en concentreer je waar het werkelijk over gaat: een tevreden klant. Als iedereen de handen in elkaar slaat om de klant werkelijk te ontzorgen dan gloort er een mooie toekomst voor groen op het dak.
|
De opdrachtgever moet alles uit de kast halen om zijn gelijk te halen
| |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|