Bladafval verwijderen met minimale spierbelasting en geluidsoverlast |
|
|
|
Jeroen Poldermans,
donderdag 13 januari 2022 |
|
| 254 sec |
Krachtige machines van Eliet ontworpen met oog voor ergonomie en efficiëntie
Als de vallende bladeren de straten, bossen en parken weer in fraaie herfstkleuren tooien, keert ook de jaarlijkse vraag terug wat we met de bladeren moeten doen. Het probleem met de meeste bladblazers en -zuigers is dat ze een hoop herrie maken. In Duitsland [1] is bladblazen om die reden verboden op werkdagen gedurende bepaalde werktijden. Het urenlang werken met blazers en zuigers levert bovendien een grote belasting op voor schouders en rug- en armspieren. Met de bladblazers en bladzuigers van Eliet komt daar een einde aan.
|
'We moeten hier in de bosrijke gemeente Montferland vaak buitensporig veel blad verwijderen. Voorheen veegden we de bladeren in de veegwagen, maar vanwege de beperkte capaciteit moest die meerdere malen per dag gelost worden. Dat schoot niet op. Nu werken we met een grote kiepwagen waaraan de bladzuiger bevestigd is. We hebben gekozen voor een bladzuiger met een grote zuigkracht. Zo kunnen we efficiënter werken, maar hij is ook stiller en ergonomisch in de bediening', zo legt uitvoerder buitendienst Jarno Huinink van de gemeente Montferland uit.
|
'Nu werken we met een grote kiepwagen waaraan de bladzuiger bevestigd is'
| |
|
| Close-up van de Eliet-bladzuiger |
|
|
Bladzuiger met swinghandle
'De kiepkar gebruikten we in eerste instantie alleen om het afval van de hakselaar in op te vangen. We vinden het onnodig om materiaal in de loods te hebben staan dat maar voor één doel wordt gebruikt. Toen kwamen we op het idee om die kiepkar ook voor het bladafval te gebruiken, maar daarvoor moest een koppeling met de bladzuiger worden gemaakt. Onze dealer van park- en tuinmachines, Gerrie Rasing Handel en Reparatie, en Stierman de Leeuw, importeur van park- en tuinmachines, hebben ons bij deze constructie geholpen. Toen moest er een bladzuiger komen met genoeg power voor de grote volumes en waar onze jongens graag mee werken. De keuze viel op de Eliet TL 450 PRO HD (HD staat voor heavy duty), vanwege de kracht van zijn 18 pk-motor, maar ook om arbotechnische redenen. De transparante zuigslang steunt op zwenkbare wieltjes, ook wel swinghandle genoemd, die met een beugel op de meest comfortabele hoogte is in te stellen. Dit betekent dat onze jongens niet de hele dag de zuigslang hoeven te tillen, waardoor bladzuigen geen lichaamsbelasting meer oplevert. Bovendien maakt deze machine door de geluiddempende voering van de slang nauwelijks lawaai', aldus Huinink.
| Bladzuiger met swinghandle |
|
|
|
'De transparante zuigslang steunt op zwenkbare wieltjes, ook wel swinghandle genoemd'
| |
|
| Eliet-bladzuiger 450 PRO HD |
|
|
Truck loaders: sterk staaltje vernuft
Bladzuigers zoals de TL 450 PRO HD zijn zogenaamde truck loaders, zuigers die geschikt zijn om aan een laadbak gemonteerd te worden. Er zijn bij deze machines veel extra toepassingen mogelijk, zoals de montage van een extra zuigslang aan het kooigedeelte. Geluiddemping ontstaat vanwege de voering van de slang en door de geometrie van het schoepenwiel en turbinehuis. De ventilatorschoepen hebben een bijzondere vorm om het geluidsniveau van de ventilator te minimaliseren. Zowel de robuuste Eliet-bladzuigers als de bladblazers hebben een stalen hufterproof behuizing en zijn uitermate geschikt voor langdurig gebruik.
| TL 450 PRO, bevestigd op kiepwagen |
|
|
| TL 450 PRO in actie |
|
|
Bladblazers: de compacte Eliet BL 360
Naast diverse bladzuigers heeft Eliet twee types bladblazer in zijn portfolio. Allereerst de Eliet BL 360; dit is een compacte, maar krachtige wielbladblazer met een Honda-motor. Dankzij de geringe afmetingen is deze machine zeer wendbaar en licht, zodat ook de bladeren in de kleinste hoekjes niet worden overgeslagen. Aan lawaaivermindering is ook hier gedacht. De brede turbine heeft een geluiddempend effect en de trillingsdempers op de stuurbeugel verlagen de fysieke belasting. De ergonomische belasting is dus ook bij deze bladblazer flink gereduceerd. Deze machine heeft daarnaast een robuuste stalen behuizing, waardoor hij tegen een stootje kan.
| Eliet-bladblazer BL360 |
|
|
Bladblazers: de geavanceerde Eliet BL 450 E
Kenmerkend voor de Eliet BL 450 E is de schuin geplaatste turbine. Bij de oude generatie bladblazers kwam vaak een deel van de bladeren achter de machine op het schoon geblazen traject terecht. Het geavanceerde ontwerp van de BL 450 E maakt het mogelijk om bladafval schuin voorwaarts weg te blazen. Hierdoor heeft de bediener de wolk van opgeblazen bladeren beter onder controle en kan hij de neerslag ervan precies sturen.
| Eliet-bladblazer BL 450 E |
|
|
Ergonomisch stuur
Ook opvallend bij deze grote bladblazer is het lange stuur. Dit was een weloverwogen keuze van de ontwerpers. Dankzij deze lange hefboom kan de bediener de machine gemakkelijk kantelen om over obstakels zoals stoepranden en boomwortels te rijden. Bovendien moet de machine wendbaar zijn om de windstroom van de turbine vlot te kunnen richten. Met behulp van deze lange stuurboom vraagt het dan ook weinig kracht van de bediener om de blazer permanent van rijrichting te veranderen.
Grote wielen
De Eliet BL 450 E loopt op drie grote, dubbel gelagerde wielen. Wie in de herfst minimaal acht uur per dag met zo'n blazer op stap is, weet het comfort van deze grote wielen zeker te waarderen. De luchtbanden veren de machine goed af, wat het aangenaam maakt om ermee te rijden. Het grote zwenkwiel voorin volgt vlot elke stuurbeweging die de bediener maakt. Dankzij de grote wielen heeft de machine een lage bodemdruk, waardoor de machine nauwelijks wegzakt als men eens over modderige paadjes moet.
|
'Met de venture jet worden natte klevende bladeren met gemak losgeblazen'
| |
|
Venture jet
Beide Eliet-bladblazers maken gebruik van venture jet. Hiermee wordt de luchtstroom onder aan de blaasmond versneld, waardoor natte klevende bladeren met gemak worden losgeblazen. Door de gecreëerde onderdruk worden ook losse bladeren bereikt die onder de blaasmond liggen, dus net buiten het bereik van de luchtstroom. De luchtverplaatsing wordt gegenereerd door een ventilatorschroef die is vervaardigd van licht aluminium. Dankzij dit geringe gewicht ondervindt men nauwelijks inertiekrachten op de machine. De motor heeft bovendien weinig moeite om een constant toerental te houden, wat resulteert in een laag verbruik. Met een speciale meetbank in de fabriek is deze ventilator tot op een gram nauwkeurig uitgebalanceerd. Zo is er geen onbalans die trillingen kan veroorzaken.
Windrichters
Om efficiënt bladafval weg te blazen, moet de gebruiker de opgewekte luchtstroom goed kunnen richten. Eliet ontwikkelde voor dit doel een speciale blaasmond, die standaard zowel op de BL360 als de BL450E is gemonteerd. Als hij de luchtstroom schuin wil wegblazen, kan hij via een kleine hendel aan het stuur de luchtstroom daartoe instellen. Door opzij te blazen, dicht bij de machine, kunnen klevende bladeren eenvoudig losgeblazen worden. Ook is het mogelijk de luchtstroom verder weg te richten, om een groot bladvolume weg te blazen.
Specificaties TL 450 PRO
Motorkeuze |
9,0 pk Honda GX270 13 pk Honda GX390 18 pk B&S Vanguard ES 23 pk B&S Vanguard ES |
Overbrenging |
direct |
Materiaal turbine |
staalplaat 3 mm |
Diameter turbine |
450 mm |
Geluiddempende turbine |
ja |
Reinigingsklep |
nee |
Schroef |
5 schoepen / geluiddempend |
Luchtdebiet |
108 m³/min |
Materiaal schroef |
staalplaat 5 mm |
Zuigmond Easy handle™ |
inclusief |
Chassis |
buizen 25 x 25 mm / staalplaat 3 mm / 5mm |
Diameter schroef |
380 mm |
Materiaal uitblaaspijp |
inox |
Diameter uitblaaspijp |
200 mm |
Lengte zuigslang |
3500 mm |
Noodstop schroef |
nee |
Ondersteuning zuigslang |
lengte 1400 mm |
Blaaspijp |
draaib. 360° / diameter 200 mm |
Windsnelheid |
260 km/u |
Inhoud benzinetank |
12 L |
Aanzuigmond diameter |
200 mm |
Zuigslang diameter |
200 mm / Vacuumflex |
Urenteller |
ja (BE 412 410 000) |
Afmetingen |
980 x 790 x 1520 mm |
Geluidsniveau Lw (A) |
112 dB(A) |
Vacuumflex-zuigslang |
ja |
Draaggestel op zwenkwielen |
nee |
Draaggestel met liftsysteem |
nee |
Elektrische start |
9,0 pk Honda GX270 - nee, 13 pk Honda GX 390 - nee, 18 pk B&S Vanguard ES - ja, 23 pk B&S Vanguard ES - ja |
|
Specificaties TL 450 PRO HD
Motorkeuze |
18 pk B&S Vanguard ES |
Luchtdebiet |
108 m³/min |
Chassis |
staalplaat 3 mm |
Regelbare winddetector |
ja |
Blaaspijp |
draaib. 360° / diameter 200 mm |
Windsnelheid |
260 km/h |
Turbine |
staalplaat 3 mm |
Turbine diameter |
450 mm |
Schoepenwiel staalplaat |
5 mm |
Schoepenwiel diameter |
380 mm |
Aanzuigmond diameter |
255 mm / ergonomische SwinghandleTM |
Zuigslang diameter |
200 mm / Vacuumflex |
Transmissie |
V-riem XPA 1500 1/1 |
Afmetingen |
1140 x 800 x 1430 mm |
Geluidsvermindering |
ja |
Gewicht |
160 kg |
Vacuumflex-zuigslang |
1 |
Draaggestel op zwenkwielen |
1 |
Draaggestel met liftsysteem |
1 |
Elektrische start |
1 |
|
Specificaties Specificaties BL360
Motorkeuze |
5,0 pk Honda GP160 |
5,5 pk Honda GX |
160 |
Luchtdebiet |
50 m3/min |
Chassis |
staalplaat 3 mm |
Regelbare winddetector |
bedienbaar vanop duwboom |
Windsnelheid |
200 km/u |
Turbine |
staalplaat 2 mm |
Turbine diameter |
360 mm |
Schoepenwiel |
alu 5 mm |
Schoepenwiel diameter |
300 mm |
Aanzuigmond |
180 mm |
Transmissie |
direct |
Afmetingen |
1100 x 680 x 950 mm |
Geluidsvermindering |
nee |
Gewicht |
38 kg |
|
Specificaties BL 450 E
Motorkeuze |
9,0 pk Honda GX270 |
Luchtdebiet |
108 m3/min |
Chassis |
staalplaat 3 mm |
Regelbare winddetector |
bedienbaar vanop duwboom |
Windsnelheid |
260 km/u |
Turbine |
staalplaat 3 mm |
Turbine diameter |
450 mm |
Schoepenwiel |
alu 5 mm |
Schoepenwiel diameter |
380 mm |
Aanzuigmond 2 |
55 mm |
Transmissie |
direct |
Afmetingen |
1550 x 850 x 950 mm |
Geluidsvermindering |
nee |
Gewicht |
60 kg |
|
[1] http://www.gesetze-im-internet.de/bimschv_32/__7.html
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|