Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Prijswinnende elektrische werktuigdrager wordt dit voorjaar actief ingezet

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, vrijdag 18 maart 2022
277 sec


Nieuwe Alltrec 8015F excelleert en overtuigt

Nadat de Alltrec 8015F-werktuigdrager de innovatieprijs won op de Have & Landskab-beurs in het Deense Slagelse, kwam de machine nadrukkelijk in beeld bij hoveniers en andere groenprofessionals. De sector bevindt zich midden in de transitie naar elektrisch materieel, waardoor de introductie van deze unieke krachtpatser niet op een gunstiger moment kon komen. Wat maakt de elektrische Alltrec-werktuigdragers uniek en zo geschikt voor emissievrij onderhoud?


'Ik was de kracht, degelijkheid en het betrouwbare geronk van een stevige dieselmotor gewend, dus het was even de vraag: wordt dit wel iets? Gelukkig zijn al die twijfels verdwenen. De overgang naar elektrisch is mij honderd procent meegevallen. De capaciteit, de geruisloosheid en het gebrek aan onderhoud hebben mij dermate verrast, dat ik na de aanschaf van de Alltrec 4810T-werktuigdrager nu ook serieuze interesse heb in zijn grotere broer: de Alltrec 8015F.' Aan het woord is Mike Panhuijzen van hoveniersbedrijf Panhuijzen Groen in Deurne. Panhuijzen is een van de vele groene professionals die huiverig tegenover elektrisch werken stond, maar zich snel gewonnen gaf door de indrukwekkende prestaties van de elektrische Alltrec-machines.

'We moesten er wel minstens een hele werkdag mee kunnen werken'

Van diesel naar elektrisch

Panhuijzen Groen bestaat sinds 1969 en vanaf het begin werkten ze bij dit bedrijf met dieselmotoren voor het machinale groenonderhoud. De overgang naar elektrisch kwam tot stand nadat Panhuijzen had ingeschreven op een bestek waarin de voorkeur uitging naar elektrische machines. 'Zo kwamen we uit bij Weed Control, die ons de Alltrec 4810T-werktuigdrager met E-Air Variator 100-heteluchtbrander heeft geleverd', vertelt Panhuijzen. 'We wilden vanuit maatschappelijk en ecologisch oogpunt heel graag overstappen naar elektrische machines en liever niet meer in de herrie en stank staan, maar we moesten er wel minstens een hele werkdag mee kunnen werken. Dat werd eindelijk mogelijk dankzij de Alltrec-werktuigdragers en sindsdien zetten we intensiever op het thema duurzaamheid in. Afgelopen jaar hebben we 240 zonnepanelen op ons dak geplaatst, terwijl we er met het huidige energieverbruik maar 120 nodig hebben. Met die extra capaciteit bereiden we ons voor op meer elektrisch materieel dat we willen gaan gebruiken.'


Mike Panhuijzen aan het werk met de Alltrec 4810T met E-Air Variator 100-heteluchtbrander

Zestien uur hetelucht-onkruidbeheersing

Panhuijzen Groen hanteert de drie gangbare methoden voor onkruidbeheer: hete lucht, koken en borstelen. Met de hetelucht-onkruidbestrijder (E-Air Variator 100) is het mogelijk om zestien uur aan één stuk door te werken, dankzij de capaciteit van de emissievrije elektrische Alltrec 4810T-werktuigdrager. De Alltrec 4810T is een krachtige en flexibel inzetbare 'alleskunner' op drie wielen. Gekoppeld aan een maaimachine, die meer energie vraagt dan een heteluchtbrander, kan een medewerker er circa acht uur mee werken. 'We hebben de Alltrec 4810T de afgelopen twee seizoenen draaiende gehad en we zijn er erg enthousiast over. Alles werkt perfect en we hebben geen storingen gehad. Afgelopen zomer hebben we er ook een maaidek aan gekoppeld. Dat vraagt wat meer accucapaciteit, maar aan het eind van de dag hielden we toch zo'n 40 procent energie in de accu over', aldus Panhuijzen.


Alltrec 4810T met heggenknipper

De Alltrec 8015F: vierwieler met cabine

De Alltrec 4810T heeft er een grote broer bij gekregen die dit voorjaar operationeel zal zijn op de Nederlandse markt: de Alltrec 8015F. Afgelopen zomer won fabrikant FPS-Electric met deze volledig elektrische werktuigdrager de innovatieprijs op de Have & Landskab-beurs. Panhuijzen Groen heeft een exemplaar op proef gehad en overweegt tot aanschaf over te gaan. 'Beide elektrische dragers hebben als grote pluspunten dat ze emissievrij en fluisterstil zijn, geen stank produceren en nauwelijks onderhoud behoeven. Het grote voordeel van de Alltrec 8015F ten opzichte van zijn kleinere broer is voor ons de cabine. Die cabine vinden wij heel belangrijk om bij het onkruidborstelen en het maaien van bermen opspattend water, groen, steentjes, zand en ander materiaal tegen te houden. Hetelucht-onkruidbeheersing blijven we doen met de driewieler (4810T), omdat je daarmee meer in de buitenlucht bent en meer visueel contact hebt met de behandelde ondergrond. De 8015F zal geen vervanger worden van de 4810T, maar een aanvulling op ons machinepark. Als we er met Weed Control helemaal uit zijn, zal de grote vierwieler ingezet worden voor onkruidborstelen en maaiwerk. Voor het werken met een breed maaidek hebben we ook een krachtige machine als de 8015F nodig', zo besluit Panhuijzen.


'Dit leverde vaak inefficiënte ontwerpen op, omdat die machines niet 100 procent uitgelijnd waren naar elektrisch rijden'

Van scratch af

De eigenaar/oprichter van leverancier Weed Control, Bert van Loon, is tevens mede-eigenaar van FPS-Electric, het bedrijf achter de innovatieve Alltrecs. Hij vertelt Stad+Groen de ins en outs van het prijswinnende ontwerp.

Rond de eeuwwisseling beleefde de groene sector de transitie van chemie naar chemievrij, een mentale transitie die in 2016 in een wet werd vastgelegd. Sindsdien spreken we niet meer van onkruidbestrijding, maar van onkruidbeheersing. Daarna kwam de nadruk op emissievrij te liggen en begon de transitie van diesel naar elektrisch, een fase waar we nu middenin zitten. Van Loon: 'Een aantal jaren geleden ging ik samenwerken met automotive engineer Frank van de Staak. Deze samenwerking betekende de start van FPS-Electric, de producent van Alltrec-elektrische werktuigdragers en -maaidekken. De meeste voertuigen in het groenonderhoud hadden een dieselmotor. Toen ontstond bij een aantal machinebouwers het idee om elektrische machines te gaan maken. Die transitie houdt meer in dan het vervangen van een dieselmotor door een elektrische motor. Zo werkt het niet, want als je in een dieselvoertuig een elektromotor bouwt, is de accu zo leeg. In de automotive wereld zijn er fabrikanten geweest die het zo geprobeerd hebben, maar dit leverde vaak inefficiënte ontwerpen op, omdat die machines niet 100 procent uitgelijnd waren naar elektrisch rijden. Bij het ontwerpen van de volledig elektrische werktuigdrager hebben we daarom gezegd: we bouwen de machine van scratch af op.'


Het Alltrec 8015F-basismodel

De kracht van de accu

De accu moest minimaal een hele werkdag meegaan; dat was de basisvoorwaarde voor het ontwerp. Om dat te bereiken, moest er als basis een krachtige accu komen. Van Loon: 'We gebruiken lithiumaccu's. Die kunnen 3000 keer worden geladen zonder noemenswaardig vermogensverlies en ze zijn volledig onderhoudsvrij. Gedurende de levensduur van de machine kun je volstaan met één accu. Het gewicht ligt beduidend lager dan bij loodzuuraccu's, waardoor het totale gewicht onder dat van de dieselvarianten zit. Er zijn nu Alltrec-modellen beschikbaar met een accu van 34 kW, 50 kW en zelfs 70 kW. De accu ligt laag bij de grond. Dit maakt de machine stabieler.' Een krachtige accu levert echter nog niet het gewenste eindresultaat op. Bij het van nul af aan bouwen van de machine moesten alle bewegende onderdelen zo energiezuinig mogelijk ontworpen worden.


Alltrec 8015F met maaidek

De besturing

'Na het accuvraagstuk opgelost te hebben, gingen we gaan nadenken over de besturing', vervolgt Van Loon. 'Gaan we dat hydraulisch doen? Nee, want dat verbruikt te veel energie. We wilden ook vooral niet blijven hangen in gedateerde technieken. Alle componenten hebben we ontworpen op basis van de laatste technische mogelijkheden in de elektrische automotive. Alle bestuurbare onderdelen worden elektrisch aangedreven. Dat vergt slechts 5 procent van de energiebehoefte van hydraulische besturing. Daarin schuilt het belangrijkste verschil tussen de Alltrec-werktuigdragers en de concurrenten in deze markt.'


'De innovatieprijs dankt de 8015F mede aan die unieke vierwielaandrijving'

Twee- en vierwielaandrijving

Bij de tweewielaangedreven machines was tractie een probleem dat soms optrad op heuvelachtig terrein. Met de vierwielaandrijving van de 8015F is dit probleem voorbij, zodat deze machine gereed is voor de internationale markt. De innovatieprijs dankt de 8015F mede aan die unieke vierwielaandrijving. Naast deze mogelijkheid zijn er nog allerlei intelligente technologische snufjes uit de automotive wereld ingebouwd. Denk daarbij aan het geavanceerde krachtenverdelingssysteem (ATC), waarmee de wielsnelheid van elk wiel individueel aangestuurd kan worden, en de elektrische stuurbekrachtiging (EPAS). Alle software voor de communicatie en aansturing is volledig door de ontwerpers van de Alltrec geschreven.


Transitie gaat sneller dan verwacht

De transitie naar het elektrisch / zero-emissie-beheer van het stedelijk groen gaat sneller dan veel groenprofessionals hadden verwacht. De markt was in eerste instantie argwanend ten opzichte van bijvoorbeeld elektrisch rijden, maar de scepsis is al zo goed als verdwenen. De sturende rol van de overheid hierbij is bepalend, zoals het voorbeeld van Panhuijzen Groen onderstreept. Zij stimuleert elektrisch groenbeheer in bestekken en geeft bedrijven die investeren in elektrisch materieel een voorkeursbehandeling. Aannemers, hoveniers en andere eindgebruikers realiseren zich dat ze de hele dag kunnen werken zonder capaciteitsverlies en onderzoeken de maximale benutting en voordelen van elektrisch werken. FPS-Electric loopt voorop in deze ontwikkeling; we houden de lezers op de hoogte van hun nieuwste machines en de laatste ontwikkelingen.


LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER