Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Marc Kuipers Gazons nog steeds onder de indruk van capaciteit Ferris-maaiers

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 3 juni 2022
341 sec


Vierde maaier voor Ferris-fan

'Lean and mean.' Dat schreef de producent zelf over de Ferris IS6200 toen deze zeroturnmaaier in 2021 op de markt kwam. Die marketingterm mag u wat de redactie van Stad+Groen betreft gerust met een korrel zout nemen. Deze maaier met 48 pk's kun je beter een krachtpatser noemen; dat is in elk geval de ervaring van Marc Kuipers Gazons. Daar hebben ze deze machine voor het eerste seizoen in gebruik.

De Nieuwe Ferris IS6200 met een 48 pk stage V-dieselmotor
De Nieuwe Ferris IS6200 met een 48 pk stage V-dieselmotor

De nieuwe zeroturnmaaier heeft een 48 pk turbo Caterpillar-dieselmotor. Uiteraard gaat het om een stage V-motor, met onder meer common rail met katalytische naverbranding. Met het oog op de milieueisen ontkomen we daar niet meer aan. Maar dat is niet het enige vermeldenswaardige. Productspecialist Aard Pennings van importeur Van der Haeghe zegt hierover: 'Deze motor is geschikt om HVO100-diesel te gebruiken. Daarmee reduceert de gebruiker tot bijna 90 procent van de CO₂-uitstoot. Ook mag je BTL of GTL tanken. Elektrische aandrijving of waterstof is nog geen optie voor een dergelijke geweldenaar, maar de keuze voor deze machine met stage V vind ik de second best choise. Door deze machine en deze duurzame energievormen te gebruiken, verlaag je de CO₂-footprint op basis van de life cycle analysis (LCA). Ook de stijging op de energieprestatieladder is een feit.' De motorfabrikant schrijft namelijk over de motor: 'De Caterpillar-motor in deze Ferris IS6200 is geschikt voor reguliere dieselbrandstoffen, maar ook voor biodiesel, tot een mengsel van 20 procent per volume (ook bekend als B20-diesel). Hernieuwbare brandstoffen uit bijvoorbeeld biomassa en voedselafval kunnen ook in deze motor worden gebruikt. Hernieuwbare brandstoffen staan bekend als GTL-, BTL- en HVO-brandstoffen. Het gebruik van hernieuwbare brandstoffen vermindert de CO₂-voetafdruk, in vergelijking met fossiele brandstoffen, op basis van een levenscyclusanalyse. Controleer voor gebruik altijd of een alternatieve brandstof voldoet aan de brandstofvereisten van de motorfabrikant.'

De 48 pk Caterpillar-turbodieselmotor
De 48 pk Caterpillar-turbodieselmotor

Trillingsarm

De Ferris IS6200Z beschikt net zoals de andere maaiers van dit merk over de kenmerkende en gepatenteerde ophangtechnologie voor alle vier wielen, IS (independent suspension). Zowel de aandrijfwielen als de twee frame-ondersteunende voorwielen vóór het maaidek hebben een onafhankelijke spiraalvering en schokdemping. Bovendien is de Ferris zo gebouwd, dat het frame de trillingen slechts in beperkte mate doorgeeft aan de machinist. Dit belast het lichaam ook bij hoge snelheden veel minder, zeker als je dat combineert met een ergonomische en comfortabele stoel. Pennings: 'Dit zijn belangrijke zaken. Ten slotte zitten de medewerkers met regelmaat een volle werkdag op zo'n kostbare machine. Wat ook van belang is: deze manier van vering zorgt voor een lagere mechanische belasting van de machine zelf, waardoor het frame en andere componenten sterk en robuust gebouwd kunnen worden én de machine dus langer mee gaat. Met het 183 cm brede maaidek met drie meshouders kun je bij maaisnelheden tot 20 km/uur (achteruit: 10 km/uur) tot bijna drie hectare per uur maaien.'


De Ferris-fan

Marc Kuipers durft zich gerust een Ferris-fan te noemen. Met zijn bedrijf Marc Kuipers Gazons in het Limburgse Beesel specialiseerde hij zich in de aanleg en het onderhoud van gazons. 'Eerder had ik samen met mijn vader een vollegrondstuinbouwbedrijf', vertelt Kuipers. 'Twaalf jaar geleden besloot ik mijn brood in de tuinaanleg te gaan verdienen. Eerst door de inzaai van gazons, later gevolgd door het leggen van graszoden. Al snel vroegen de klanten mij om die gazons ook te komen maaien. Uiteindelijk leidde dat ertoe dat er bij mij nu twee man op de loonlijst staan en ik ook zzp'ers inschakel om gazons aan te leggen en te maaien. We hebben nu ook gemeenten als opdrachtgever.'


'Mijn eerste maaier, zo'n twaalf jaar geleden, was een Ferris IS5100'

Kuipers' eerste maaier, zo'n twaalf jaar geleden, was een Ferris IS5100. 'Die kocht ik bij Mooren Machines in Roermond, de Ferris-dealer in de regio. Daar wisten ze me te overtuigen van de kwaliteit en robuustheid van dit merk. Zelf was ik toen vooral onder de indruk van de maaicapaciteit. Momenteel heb ik naast een John Deere-maaier maar liefst vier Ferris-maaiers in de loods staan: één van type IS3200 met een maaidek van 183 cm, één van type IS1500 met een maaidek van 112 cm, nog een Ferris met een maaidek van 91 cm, en mijn vierde Ferris, geleverd door dezelfde dealer; die is gloednieuw. Dat is dus de Ferris IS6200 met een maaidek van 183 cm die ik begin 2022 heb gekocht.'

Onvergelijkbaar goede vering

Is Kuipers anno 2022 nog steeds onder de indruk van de verwerkingscapaciteit van de Ferris? Dat beaamt hij: 'Theoretisch kan mijn nieuwste Ferris IS6200 met een snelheid tot 20 km/uur het gras kort maken. En dat kan hij echt aan! Maar bij gazons die er netjes bij moeten liggen, beperken we de maaisnelheid tot 14-15 km per uur. Ik denk dat we er dan tot acht hectare gazons per dag mee maaien. Zo'n zeroturnmaaier is heel wendbaar. Dat maakt het gemakkelijk als je om obstakels heen moet maaien. Ik ben oprecht blij met mijn keuze.' Kuipers vertelt dat zijn medewerker vooral het comfort als prettig ervaart aan deze, maar ook aan de andere Ferris-maaiers: 'De vering is onvergelijkbaar met die van andere maaiers, vind ik. Zo'n maaier draait in het hoogseizoen circa 55 uur per week. Dan is het prettig dat je op zo'n luxe Grammar-stoel kunt zitten die Ferris er standaard op monteert. Je hebt vanaf het ruime bestuurdersplatform uitstekend zicht op je werk. Bij zo'n zeroturnmachine heb je alleen een paar stuurknuppels recht voor je.'


'Vanaf het ruime bestuurdersplatform heb je uitstekend zicht op je werk'

Kuipers legt verder uit: 'De machine-informatie kun je nu digitaal aflezen op een display rechts naast je, waar de bedieningsconsole zich bevindt. Voor een zwaar of nat gewas is deze 48 pk-dieselmotor van Caterpillar sterk genoeg. Hij loopt in die omstandigheden niet snel terug in toerental. Dat gebeurt bij onze Ferris IS3200 met een 37 pk sterke benzinemotor vaak wel. De goed zichtbare weergave van motor- en maaidektoeren op het display vind ik heel waardevol. Wat betreft het machineonderhoud blazen we dagelijks het luchtfilter schoon. Bij stoffige omstandigheden doen we dat naar behoefte ook met de radiator. Die bevindt zich achter de stoelzitting. Daar is de radiator niet alleen goed bereikbaar, maar hij zit vóór de motor, op een plaats waar hij de minste kans loopt vervuild te raken door grasdeeltjes. De medewerkers hebben allemaal een compressor bij zich voor dat schoonblazen.' Door te kiezen voor deze Caterpillar-dieselmotor, sluit machinebouwer Ferris überhaupt zoveel mogelijk uit dat er stof in de motor terechtkomt bij stoffige werkomstandigheden. Er is hier namelijk sprake van de toepassing van een cyclonische, industriële tweetrapsluchtreiniger met als aanduiding 'Donaldson FPG RadialSeal'.

Mark Kuipers vindt de vering onvergelijkbaar met die van andere maaiers.
Mark Kuipers vindt de vering onvergelijkbaar met die van andere maaiers.
Bedieningsconsole met display, rechts van de comfortabele zitplaats
Bedieningsconsole met display, rechts van de comfortabele zitplaats

Triple-maaidek

Bij het gloednieuwe triple-maaidek zijn keuzes mogelijk voor zij- en achteruitworp en twee mulchfuncties. In principe kun je het maaidek dus aanpassen aan alle mogelijke maaiomstandigheden. Bij Kuipers Gazons speelt dit niet. Op die machine is de mulchfunctie in de fabriek gemonteerd. De luchtstroming onder het maaidek en de snijkwaliteit bepalen uiteraard in grote mate het maaibeeld. Ferris past hiervoor zijn iCD-technologie toe, waardoor het gras meer tijd heeft om rechtop te komen voordat het de maaimessen raakt. De maaihoogte is handmatig instelbaar in kleine stappen van 6 mm, van 38 mm tot 152 mm. De maaimessen worden aangedreven door twee V-snaren. Ze lopen op een slimme manier rondom de poelies onder het maaidek, waardoor er minder slijtage is en de betrouwbaarheid en de standtijd vergroot worden. Om het solide maaidek te heffen, beschikt de machinist over een elektrohydraulische liftfunctie.


'Allereerst heeft Ferris het maaidek nog robuuster gemaakt'

Wat vindt Kuipers van het nieuwe triple-maaidek? 'Allereerst heeft Ferris dat nog robuuster gemaakt', constateert hij. 'Daarmee is het bestand tegen een aanvaring met een stoeprand als je die net raakt. Het maaidek kan dus tegen een stootje. De meshouders zitten naast elkaar, waarbij de V-vormige voorkant zorgt dat de grassprieten meer omhoog staan als de messen ze moeten afsnijden. Dat levert mooier maaiwerk op. Het maaidek doet gewoon wat het moet doen: goed maaien, mulchen en een mooi maaibeeld achterlaten. De messen slijpen we wekelijks tweemaal, en dan smeren we meteen de hele machine door en poetsen hem enigszins. In de winter geven we alle maaiers een grote onderhoudsbeurt. Inruilen bij Mooren Machines doen we meestal nadat we ze vijf tot zes jaar in gebruik hebben gehad. Meestal hebben ze dan circa 4.500 bedrijfsuren op de teller staan.'

Het contourvolgende maaidek kan tegen een stootje.
Het contourvolgende maaidek kan tegen een stootje.

En verder

Qua bouw valt op dat de nieuwe machine aan de achterzijde een stevige bumper heeft gekregen. Deze bestaat deels uit een stevig uitziend buizenframe. Aan de bumper kunnen hijsogen worden bevestigd, zodat je de circa 1.150 kilo wegende machine gemakkelijk op een aanhanger of vrachtauto kunt vastzetten. De twee hydromotoren die de aandrijfwielen rechtstreeks aandrijven, zijn uiteraard krachtig genoeg om de machine via oprijplaten op een aanhanger of vrachtwagen te rijden. Twee zogenoemde swing-armen maken het maaidek zwevend en daarmee contourvolgend. Bij de bedieningsconsole, rechts van de bestuurdersplaats, valt ten slotte een ingenieus systeem op: een stalen deksel onttrekt het aan het zicht, maar daaronder zit een aantal kleine gaten. Ze zijn bestemd om hiermee de aanslag van de verschillende maaihoogtes in te stellen. Dit gebeurt eenvoudig door vanaf de bestuurdersplaats een borgpen verticaal in een daarmee corresponderend gat te steken. Wilt u meer ontdekken over deze Ferris IS6200, bekijk dan de video op YouTube. >>https://www.youtube.com/watch?v=7kzN0PyT3tI<<


Een robuuste bumper, waaraan je hijsogen kunt laten bevestigen
Een robuuste bumper, waaraan je hijsogen kunt laten bevestigen

Specificaties IS6200C48D72SRDCE

Motormerk
Caterpillar®

Motormodel
C1.7

Brandstofsysteem
Common-rail, turbo motor, directe injectie met DOC

Cilinders
3 cilinders in lijn, 1.699 cc cilinderinhoud

Inhoud brandstoftank (L)
51

Maaibreedte (cm/inch)
183 / 72

Maaihoogte (cm)
3,8 - 15,2

Dekconstructie
3,4 mm gefabriceerde constructie, dubbel bovendek over de volledige breedte, metalen beschermkappen, versterkte voorrand, overlappende gelaste hoeken

Mesashouders
HERCULES™ II Gietijzer Ø257 mm; Ø30,16 mm schacht
Maaidekinschakeling
Elektrisch
Voorophanging
IS® onafhankelijke voorwielophanging met enkele onafhankelijke bevestigingsarmen en grote spiraalgeveerde schokdempers

Achterophanging
Onafhankelijke achterwielophanging met dubbele A-armen en grote, verstelbare spiraalgeveerde schokdempers

Rij-aandrijving
Onafhankelijke Hydro-Gear® PW 21 cc pompen en Parker TG0335 wielmotoren met industriële oliefilter en externe oliekoeler

Banden (inch)
26 x 12.00 - 12 (4 ply) luchtbanden met gazonprofiel

Zwenkwielen (inch)
13 x 6.50 - 6 (4 ply) luchtbanden zonder profiel

Totale lengte (cm)
229,5

Totale breedte (cm)
RD: 188,5 - SD: 194,5 / 228,5 (deflector omhoog / deflector omlaag)

Instrumenten
Brandstofmeter in elke tank. Multi-functioneel kleurendisplay met weergave van motorfuncties, machinefuncties, motorwaarschuwingen en onderhoudsintervallen
veiligheidscircuit

Parkeerrem
Trommel type
‡ Raadpleeg de gebruikershandleiding voor de volledige informatie over de garantie. Raadpleeg de handleiding van de motor voor de garantiedetails van de motor.

* Bij 80% efficiëntie. Tot 2,93 hectare/uur.
** Vermogen bepaald door motorfabrikant.
*** Controleer voor gebruik altijd of een alternatieve brandstof voldoet aan de brandstofvereisten van de motorfabrikant.

https://www.ferrismowers.com/eu/nl_nl/product-catalog/zero-turn-mowers/is-6200-zero-turn-maaier.html

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER