Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Lariks Houtbouw in Valthermond kiest na inruil voor tweede Gianni Ferrari Turboloader

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 10 juni 2022
327 sec


25 procent hoger hefvermogen

Bart van der Spoel, eigenaar van Lariks Houtbouw, vertelt met trots in zijn stem dat hij een Ferrari in zijn schuur heeft staan. Zodra hij ziet dat mensen dan denken: 'Dan levert zijn houthandel hem dus geen windeieren op', vertelt hij de clou: 'Hij is ook rood, maar het gaat om een Gianni Ferrari Turboloader. Wij verladen er in onze houtzagerij en -schaverij vooral hout mee.'

De Gianni Ferrari H440-2S Turboloader. Op de achtergrond de S328
De Gianni Ferrari H440-2S Turboloader. Op de achtergrond de S328

Lariks Houtbouw werd in 2002 gevestigd in het Drentse Valthermond. De diervoedertak die toen al vanuit het bedrijfspand werd geëxploiteerd, stootte het houtbedrijf in 2005 af. Sindsdien concentreert het houtbouwbedrijf annex houthandel zich steeds intensiever op het zagen, schaven en verwerken van duurzaam larikshout. Ze 'ademen' al meer dan vijftien jaar de geur van lariks en weten precies wat het doet en wat ze er wel en niet mee kunnen. Tegenwoordig wordt deze duurzame houtsoort er ook gedroogd. De corebusiness is het maken en afleveren van producten, uitsluitend op bestelling. Desgewenst kunnen zelfs de bouwwerken van (vers) larikshout geplaatst worden. Vaak gaat de tweede, nieuwe Gianni Ferrari Turboloader H440 (doorlink maken: https://gianniferrari.com/nl/turboloader/) daarvoor zelfs mee op karwei!

Lariks Houtbouw gebruikt de machine ook bij de bouw van projecten.
Lariks Houtbouw gebruikt de machine ook bij de bouw van projecten.

Aangewakkerde interesse

Eigenaar Van der Spoel vertelt dat Lariks Houtbouw in 2010 één van de eerste loaders van dit Italiaanse merk afnam van importeur Lozeman: 'Dat gebeurde pas na intensief contact met de importeur over de mogelijkheden die de machine bood. Velen kwamen na de ingebruikname een kijkje bij ons nemen, want hij beviel ons goed. Toen deze nieuwe versie, de H440, op de markt kwam, hield dat ons niet bezig. Maar toen Lozeman een goed bod gaf voor onze oude loader, die slechts 3.700 uur bedrijfsuren op de teller had staan, wakkerde dat onze interesse aan. De tilmogelijkheden van de nieuwe Gianni Ferrari Turboloader H440 waren namelijk veel groter; het hefvermogen ligt circa 25 procent hoger dan bij de M-reeks.'


'Hij heeft de mogelijkheid om een zogenoemde jib te bevestigen'

Ook bestond er de mogelijkheid om een zogenoemde jib te bevestigen. Dit is een aanbouwwerktuig dat je aan de telescopische arm kan bevestigen. In dit geval is het ongeveer 60 cm lang. Het vergroot de reikwijdte van je uitschuifbare arm. Dat aansluiten op de H440 Turboloader gebeurt automatisch met een snelwisselsysteem. De machinist kan de werktuigen comfortabel aan- en loskoppelen met één druk op een knop, die twee hydraulische cilinders aanstuurt. Om de hydrauliek af- of aan te koppelen, moet je uiteraard wel even van de machine af. Die hydraulische koppelingen zijn aan de voorzijde vlak. Daardoor zijn ze gemakkelijk te reinigen en ideaal voor werk in een stoffige of vuile omgeving.'


Logistiek

Waarvoor zet Lariks Houtbouw de nieuwe machine in? Van der Spoel: 'Toen het traditionele impregneren van veel houtsoorten terrein verloor, werd vers larikshout "hot". Wij laten rechte lariksstammen met een lengte tot 22 meter aanvoeren. Ze komen uit Drenthe, Groningen en Duitsland en dan bij voorkeur uit gebieden met een langzame houtgroei. Met een autokraan worden deze stammen door derden gelost. De stammen hoeven en kunnen meestal niet met de gehele lengte in onze zaaginstallatie. Na afkorten leggen we de stamdelen met een vorkheftruck of een mobiele kraan in de aanvoer van onze Forrester-zaaginstallatie. Pas daarna komt onze compacte en wendbare H440 Turboloader in beeld. We zetten hem op ons bedrijfsterrein vooral in om de gezaagde planken van vers hout in de daarvoor bestemde vakken te plaatsen. Ook speelt hij een rol bij het verplaatsen van kantelkisten met afvalhout of om de inhoud in een kiepwagen te storten. Miniloaders met schamels vind ik geen goede keuze voor dit werk, in verband met de stabiliteit. De Gianni Ferrari heeft één knikpunt. Daardoor kun je er veilig zware lasten mee tillen en transporteren, zonder dat je precies recht achter de last hoeft te staan.'


'Deze nieuwe uitvoering kan circa 300 kilo last méér tillen'

Van der Spoel: 'Dat deze nieuwe uitvoering zo'n 300 kilo last meer kan tillen dan de voorganger die ik had, is mede te danken aan de verder naar achteren geplaatste achterwielen. Dit maakt hem nog stabieler.' De Turboloader is uitgerust met een hydrostatische transmissie en drijft alle wielen constant aan. De vooras is star en kan een soort e-sper inschakelen. Die past de oliestroom naar de hydromotoren aan om het doorslippen van een of meerdere wielen te voorkomen. 'Mijn nieuwe machine is een stuk flexibeler qua hydrauliek dan de vorige', vervolgt Van der Spoel. 'Zo zitten er twee extra ventielen op, waardoor je bijvoorbeeld een knijpbak aan de hydraulische arm kunt bedienen. Bovendien is de machine uitgerust met een tweede hydraulische pompfunctie, waardoor extra liters hydrauliekolie naar het werktuig gebracht kunnen worden. Dat komt goed van pas als we ermee moeten vegen of bijvoorbeeld betonmortel moeten draaien voor het storten van een fundering bij een opdrachtgever.'

Telescopische arm

Zeker met de jib reikt de telescopische arm van de Turboloader hoog en ver; standaard is sprake van een hydraulisch parallellogram, wat de bediening sneller, eenvoudiger en veiliger maakt. De automatische nivellering vermindert het aantal ingrepen van de machinist en de last wordt veilig opgetild. Ook bestaat de mogelijkheid de arm in de zweefstand te zetten. Dan volgt het werktuig soepel de onregelmatigheden in de bodem. Dit verkort de cyclustijd, doordat de arm en de bak gelijktijdig bewegen, wat de productiviteit laat stijgen. Op de site van importeur Lozeman is sprake van een enorm aanbod aanbouwwerktuigen, die onder meer aan de jib kunnen worden aangebouwd, tot klepelmaaiers en heggenscharen aan toe. Lariks Houtbouw maakt vooral gebruik van werktuigen als palletheffers, volume-, grond- en opruimbakken, een veegmachine, een kistenkantelaar en een bomenklem die ze af en toe bij het stobbenruimen inzetten.


Bart van der Spoel: 'Ik zou deze machine niet willen missen. Mijn medewerkers trouwens ook niet.'
Bart van der Spoel: 'Ik zou deze machine niet willen missen. Mijn medewerkers trouwens ook niet.'
Ze hebben ook de beschikking over een hydraulisch aangedreven grondboor, die aan de jib bevestigd wordt. 'Vanwege de brede inzetbaarheid zou ik deze machine niet meer willen missen', zegt Van der Spoel. 'Mijn medewerkers trouwens ook niet. De Gianni Ferrari Turboloader H440 is voor bijna elk werk geschikt en biedt veel meer mogelijkheden dan concurrerende miniloaders. De dieselmotor heeft geen drie, maar vier cilinders. Dat loopt veel fijner en bovendien levert hij 15 pk's meer dan de loader die ik ingeruild heb. Een luik biedt op deze machine gemakkelijk toegang tot deze lage-emissiemotor voor inspectie en dagelijks onderhoud. Het werken met de joystick voor de elektrische, hydraulische en proportioneel/servogestuurde bediening gaat fantastisch. Ergonomisch gezien zijn alle bedieningsfuncties (rechts van de machinist) binnen handbereik. Vanaf de zitting heb je goed zicht op alles rondom de arm en op het werk. Ook ben ik zeer content over de service en de probleemoplossende opstelling van Lozeman.'

Met deze Turboloader als werktuigdrager kun je maaiwerk verrichten.
Met deze Turboloader als werktuigdrager kun je maaiwerk verrichten.

Veiligheid machinist

Voor de kantelbeveiliging heeft Lariks Houtbouw een stalen frame gekozen met een doorzichtige, getinte dakplaat. Maar blijkens de site van importeur Lozeman zijn er ook andere opties. Directeur Gerben Lozeman zegt hierover: 'We kunnen deze Turboloader optioneel uitrusten met een verwarmde of een airconditioned cabine. Vijf regelbare ventilatieopeningen verspreiden de luchtstroom gelijkmatig in de cabine, zowel beneden aan de voeten als boven in de cabine. De verwarmingsinstallatie is buiten de cabine tegen de achterwand geplaatst. Dit om de totale hoogte van de machine te beperken. Alle ramen bestaan uit gehard glas en zijn goedgekeurd. De voorruit is gevormd uit één stuk zonder onderbrekingen. Deze biedt een uitstekend en onvervormd zicht zonder hindernissen. Door de achterramen ziet men voldoende om te manoeuvreren. De cabine is uitgerust met twee paar werklichten, een verkeersset - bestaande uit rijlichten, richtingaanwijzers, zwaailicht en achteruitkijkspiegels - en een ruitenwisser op de voorruit. Het interieur, met verlichting, een 12V-contact (sigarenaansteker) en stereo luidsprekers met aansluiting voor mp3-speler, biedt een hoog comfort. Dat niet in de laatste plaats dankzij de soepele, nauwkeurige, bekrachtigde elektrohydraulische joystick, de Grammer-stoel met lendensteun en hoofdsteun, en de regelbare armleuningen en vering.'


De cabineversie van de Gianni Ferrari H440-2S Turboloader
De cabineversie van de Gianni Ferrari H440-2S Turboloader

Op de vrachtauto

Dat de Gianni Ferrari H440 echt compact is, blijkt uit het feit dat Lariks Houtbouw de machine dwarsgeplaatst op de vrachtauto meeneemt als er ergens een schuur moet worden opgebouwd. Van der Spoel: 'We tillen hem dan op onze vrachtwagen met autokraan. Met een lengte van 245 cm neemt deze 1.710 kilo wegende Turboloader weinig plaats in. Bij grote afstanden sparen we een extra transport uit. Het eventueel handmatig lossen van prefab-bouwelementen met extra mankracht is verleden tijd: we nemen zelf ons tilmaterieel mee. In combinatie met die jib kunnen we elementen van maximaal 250 bij 500 cm oppakken en verplaatsen. Dankzij het starre knikpunt van de machine kunnen we daarmee zelfs een haakse bocht om. Als de opdrachtgever een betegeld tuinpad heeft van 130 cm breed, kunnen we alles in de achtertuin brengen en starten met de opbouw. Als we de klus geklaard hebben, kunnen we de machine ook op een aanhanger rijden om zo weer huiswaarts te keren.'


'Dankzij het starre knikpunt kunnen we zelfs een haakse bocht om'

Is er nog iets wat Van der Spoel toegevoegd zou willen hebben aan zijn Gianni Ferrari H440? Zoals bij veel van dit soort ontwikkelingen, is dat bij hem inderdaad het geval: 'We bespreken momenteel de opties voor hefmogelijkheden aan de achterzijde. Het merk heeft daarvoor nog geen standaard oplossing, maar bij importeur Lozeman denken ze hier op een prettige wijze over mee. Ik ben overtuigd dat ze, net als met de hydrauliekaansluiting voor een balenklem, ons met een passende oplossing zullen verrassen.'

Gianni-Ferrari-groep

De Gianni-Ferrari-groep produceert professionele machines voor landschapsverzorging, die bekendstaan om hun kwaliteit en vernieuwingen. De groep telt momenteel circa 120 medewerkers en de fabrieken beslaan een oppervlakte van 19.000 vierkante meter. Het aanbod bestaat uit tien productcategorieën, met elk verschillende types, modellen en uitvoeringen. Export vindt plaats naar meer dan 30 landen over heel de wereld en is goed voor meer dan 60 procent van het marktaandeel. De fabrieken van de groep zijn gevestigd in het hart van een Italiaanse industriezone, ten noorden van Modena. Dit gebied staat wereldwijd bekend als technologisch, vanwege de geavanceerde ontwikkelingen in de sector van de mechanica en hydrauliek. De fabriekshallen zijn uitgerust met de meest geavanceerde metaalbewerkingsmachines, lasrobots en stansmachines.

Verschillende types Turboloaders in de showroom bij importeur Lozeman
Verschillende types Turboloaders in de showroom bij importeur Lozeman
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Sima 2024
zondag 24 november 2024
t/m woensdag 27 november 2024
National Tender Day
woensdag 27 november 2024
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER