Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Studie Radboud Universiteit beveelt aan: 'Laat kinderen vaker zelfstandig in de natuur spelen'

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Fleur Dil, maandag 13 juni 2022
88 sec


Verbondenheid met natuur zorgt voor betrokkenheid bij de natuur

Buitenspeelplekken voor kinderen bevinden zich vaak in de bebouwde omgeving, met weinig natuur of natuurlijke elementen. Dat geldt bij uitstek voor een dichtbevolkt land als Nederland. Maar juist voor buitenspeelplekken waar kinderen hun energie kwijt kunnen kan natuur iets toevoegen. Dat zagen onderzoekers van de Radboud Universiteit in een studie waarbij ruim 1500 basisschoolleerlingen hun favoriete buitenspeelplek hebben getekend en geanalyseerd. Ze publiceerden hun conclusies afgelopen week in het tijdschrift Children's Geographies.

Spelen in natuur is om meerdere redenen belangrijk voor kinderen
Spelen in natuur is om meerdere redenen belangrijk voor kinderen

De onderzoekers willen met deze studie vastleggen welke perceptie kinderen hebben van natuur bij het buitenspelen. Onderzoek vond plaats in Nederland, omdat kinderen hier veelal opgroeien in verstedelijkt gebied. Na het maken van de tekening, beantwoordden de kinderen enkele vragen over wat ze op hun favoriete plek doen, waarom het hun favoriete plek is en of ze daar ook zonder begeleiding van volwassenen komen. Tot slot analyseerden de kinderen zelf hun tekeningen door hen te vragen naar de natuurlijke elementen in hun tekeningen.

Resultaten

Gemiddeld was het aandeel groene elementen op de tekeningen iets hoger dan mensgemaakte dingen. Maar die groene elementen waren vooral ondergronden zoals gras of zand in speeltuinen. Slechts een hele kleine groep kinderen tekende een stuk natuur, zoals een bos. De getekende plekken met in verhouding meer natuurlijke natuur waren doorgaans plekken waar kinderen alleen met een volwassene mochten komen.


Natuur of natuurlijke elementen zijn voor veel kinderen te ver weg

Zoals verwacht bleek de stedelijkheid van deze tekeningen in lijn met andere onderzoeken die laten zien dat kinderen steeds minder in de natuur zijn. Dit komt niet alleen doordat kinderen drukker zijn en dus minder buitenspelen, maar ook doordat natuur of natuurlijke elementen voor veel kinderen te ver weg zijn, zo stellen de onderzoekers.

Verbondenheid met natuur

Eerdere studies tonen aan dat verbondenheid met de natuur met name ontwikkeld wordt door ervaringen in de natuur opgedaan tijdens de jeugd, zonder toezicht van ouderen. Deze verbondenheid zorgt voor betrokkenheid bij de natuur. Daarnaast blijken hele generaties aan 'geheugenverlies' te lijden als het gaat om de rijkheid en biodiversiteit van onze natuur. De consequentie is dat we steeds meer de afname in biodiversiteit gaan accepteren.


Hele generaties lijden aan 'geheugenverlies' als het gaat om de rijkheid en biodiversiteit van onze natuur

Alledaagse ervaringen met natuur zijn dus belangrijk, zo stellen de onderzoekers, zowel voor het welzijn en de vaardigheden van een kind, maar ook voor het ontwikkelen van een band met natuur. Het maakt kinderen betrokken, wat de bereidheid tot actie om biodiversiteit te behouden of vergroten, groter maakt.

De studie is op 30 mei 2022 gepubliceerd in Children's Geographies. De volledige publicatie kun je hier lezen.

bron: Radboud Universiteit

LEES OOK
De ideale speelplek bestaat niet
22-03-2022 | ARTIKEL
388 sec

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER