Studie Radboud Universiteit beveelt aan: 'Laat kinderen vaker zelfstandig in de natuur spelen' |
|
|
|
 |
| 88 sec |
Verbondenheid met natuur zorgt voor betrokkenheid bij de natuur
Buitenspeelplekken voor kinderen bevinden zich vaak in de bebouwde omgeving, met weinig natuur of natuurlijke elementen. Dat geldt bij uitstek voor een dichtbevolkt land als Nederland. Maar juist voor buitenspeelplekken waar kinderen hun energie kwijt kunnen kan natuur iets toevoegen. Dat zagen onderzoekers van de Radboud Universiteit in een studie waarbij ruim 1500 basisschoolleerlingen hun favoriete buitenspeelplek hebben getekend en geanalyseerd. Ze publiceerden hun conclusies afgelopen week in het tijdschrift Children's Geographies.
Spelen in natuur is om meerdere redenen belangrijk voor kinderen |
De onderzoekers willen met deze studie vastleggen welke perceptie kinderen hebben van natuur bij het buitenspelen. Onderzoek vond plaats in Nederland, omdat kinderen hier veelal opgroeien in verstedelijkt gebied. Na het maken van de tekening, beantwoordden de kinderen enkele vragen over wat ze op hun favoriete plek doen, waarom het hun favoriete plek is en of ze daar ook zonder begeleiding van volwassenen komen. Tot slot analyseerden de kinderen zelf hun tekeningen door hen te vragen naar de natuurlijke elementen in hun tekeningen.
Resultaten
Gemiddeld was het aandeel groene elementen op de tekeningen iets hoger dan mensgemaakte dingen. Maar die groene elementen waren vooral ondergronden zoals gras of zand in speeltuinen. Slechts een hele kleine groep kinderen tekende een stuk natuur, zoals een bos. De getekende plekken met in verhouding meer natuurlijke natuur waren doorgaans plekken waar kinderen alleen met een volwassene mochten komen.
|
Natuur of natuurlijke elementen zijn voor veel kinderen te ver weg
| |
|
Zoals verwacht bleek de stedelijkheid van deze tekeningen in lijn met andere onderzoeken die laten zien dat kinderen steeds minder in de natuur zijn. Dit komt niet alleen doordat kinderen drukker zijn en dus minder buitenspelen, maar ook doordat natuur of natuurlijke elementen voor veel kinderen te ver weg zijn, zo stellen de onderzoekers.
Verbondenheid met natuur
Eerdere studies tonen aan dat verbondenheid met de natuur met name ontwikkeld wordt door ervaringen in de natuur opgedaan tijdens de jeugd, zonder toezicht van ouderen. Deze verbondenheid zorgt voor betrokkenheid bij de natuur. Daarnaast blijken hele generaties aan 'geheugenverlies' te lijden als het gaat om de rijkheid en biodiversiteit van onze natuur. De consequentie is dat we steeds meer de afname in biodiversiteit gaan accepteren.
|
Hele generaties lijden aan 'geheugenverlies' als het gaat om de rijkheid en biodiversiteit van onze natuur
| |
|
Alledaagse ervaringen met natuur zijn dus belangrijk, zo stellen de onderzoekers, zowel voor het welzijn en de vaardigheden van een kind, maar ook voor het ontwikkelen van een band met natuur. Het maakt kinderen betrokken, wat de bereidheid tot actie om biodiversiteit te behouden of vergroten, groter maakt.
De studie is op 30 mei 2022 gepubliceerd in Children's Geographies. De volledige publicatie kun je hier lezen.
|
bron: Radboud Universiteit
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|