Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Vijfde editie GroenTechniek Holland

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Charlotte van Iersel, dinsdag 5 juli 2022
193 sec


Hoe relevant is de beurs nog, nu bedrijven geleerd hebben hun doelgroep te bereiken zonder?

De vijfde editie van het vakevenement GroenTechniek Holland komt eraan, deze keer in combinatie met AgroTechniek Holland. We spreken met een aantal standhouders: Roon Hylkema van Jean Heybroek, Wim van Veldhuizen van Husqvarna, Piet van der Pols van Pols en Wendy Klomp van Kärcher, en verder met Gerard Heerink van Fedecom Fairs, de beursorganisator. Vijf jaar geleden vroeg Stad + Groen het al, maar nu is het actueler dan ooit: hoe relevant is de beurs nog, in een tijd dat machines niet leverbaar zijn en bedrijven geleerd hebben hun doelgroep te bereiken zonder beurs?

Gerard Heerink, Fedecom
Gerard Heerink, Fedecom

Hoe relevant is de beurs voor jullie als sector?

Wim van Veldhuizen (Husqvarna): 'Beurzen in het algemeen zijn minder belangrijk geworden voor Husqvarna. Was het eerst de belangrijkste manier om in contact te komen met je klanten, nu is het een van de manieren.'


Husqvarna en Kärcher staan niet alleen op beurzen, maar organiseren ook roadshows en kennisworkshops om hun klanten te ontmoeten - iets wat voor een sterk merk goed te organiseren lijkt. Een nieuw merk of bedrijf dat zijn sporen nog niet verdiend heeft, zal hiervoor eerder op een beurs moeten staan.

Wim van Veldhuizen, Husqvarna
Wim van Veldhuizen, Husqvarna
Roon Hylkema (Jean Heybroek): 'Bij een roadshow moet een klant exclusief tijd voor jou vrijmaken. Daarnaast ben je er zelf ook veel tijd aan kwijt. Voor ons gebeurt het gewoon op de beurs.'
Piet van der Pols (Pols): 'Onze klanten verwachten gewoon dat wij op een beurs als GTH aanwezig zijn, nieuwe en bestaande.'
Wendy Klomp (Kärcher): 'We hebben als Kärcher een breed pakket machines voor veel verschillende sectoren. Wij kunnen dus op veel beurzen gaan staan, maar dat is niet onze keuze. We doen al langer veel meer dan alleen borstelwerk en denken dus kritisch na over de vraag wat we op een beurs gaan laten zien. Verder zijn wij een degelijk Duits familiebedrijf. We laten dus niet zomaar iets zien wat nog niet klaar is; dat past niet bij ons.'
Hylkema: 'We hebben eerlijk gezegd wel getwijfeld of we naar GroenTechniek Holland zouden gaan, maar door het brede aanbod is het voor ons toch relevant. Het is ook gewoon fijn om weer naar een serieuze buitenbeurs te kunnen gaan. Voor ons zijn er ook meer klanten door de combinatie van GTH en ATH.'


Is een beurs niet gewoon een dure netwerkborrel? Hoe bereken je jouw waarde op de beurs?

Van der Pols: 'Ja, het is een netwerkborrel, maar duur? Dat ligt aan je rendement. Het mooie is dat mensen naar een beurs gaan met bijvoorbeeld de intentie om graszaad te selecteren, en dan denken ze: daar hoort een grasmaaier bij. Die kunnen ze dan op dezelfde beurs uitzoeken. We hebben ook gewoon weer zin om daar te staan en om onze machines te laten zien.'
Hylkema bevestigt: 'Dat klopt wel, van die netwerkborrel. Maar het is wel een borrel met een potentiële nieuwe klant. Je hoeft er niet extra voor te reizen en je hebt een concentratie van aanbod. De timing is deze keer weer perfect. September is voor de bezoekers een goede maand. In mei was het na de lunch gewoon leeg; dan is het is wel een dure aangelegenheid.'
Klomp zegt stellig: 'Een beurs is geen dure netwerkborrel. Als je dit zo ervaart, heb je niks gedaan om er wat van te maken. Ga er niet heen om er alleen te staan. Als exposant én als bezoeker moet je een doel hebben. Dat vraagt voorbereiding.'


Piet van der Pols, Pols
Piet van der Pols, Pols
Roon Hylkema, Jean Heybroek
Roon Hylkema, Jean Heybroek
De beurs lijkt voor de standhouders ook het 'snoepje van het jaar' te zijn; het enthousiasme is voelbaar. Ze willen vol trots hun innovaties laten zien en kijken waar de concurrentie mee aan komt zetten.

Hylkema: 'Ik kom al 30 jaar op beurzen; al 30 jaar vragen mensen hoe relevant beurzen nog zijn en al 30 jaar blijven mensen komen.'
Van Veldhuizen: 'Voor ons is de beurs juist geen netwerkborrel. Het is een manier om nieuwe klanten te bereiken. Voor oude klanten hebben we onze servicedealers; die zijn essentieel voor het onderhouden van lopende contacten.'


Wagenpark blijft thuis

Vijf jaar geleden al verklaarden standhouders in Stad + Groen dat ze niet meer al hun machines zouden meenemen. Iets wat je al eerder hebt laten zien, hoef je niet meer mee te nemen, is de gezamenlijke gedachte. Dit scheelt natuurlijk ook in de kosten. Standhouders willen laten zien wat actueel is, niet wat ze in de opslag hebben staan. Dan gaat het bijvoorbeeld om elektrificeren.


Klomp: 'Nederland loopt daarin voorop. Wij zijn het beste jongetje van de klas en daarom een trotse voorloper. Hylkema vult aan: 'Eerst waren we wat afwachtend; we wachtten op elektrificering door de fabrikant. Maar de wens van de klant wordt steeds duidelijker hoorbaar.'

Sommige beurzen worden niet meer bezocht door de directeuren. Waarom niet? Het gemeenschappelijke antwoord: gebrek aan contact. Op een beurs hoort veel contact, energie en doorloop te zijn. Het is niet de moeite waard om je hele hebben en houden mee te nemen naar een beurs waar het na de lunch leeg is. Tegelijkertijd blijven beurzen als GTH iets waar je bij moet zijn als merk en bedrijf. Je wilt erbij horen en je klanten verwachten je daar te zien. De behoefte om erbij te horen is zo oud als de mensheid zelf. Mogelijk zullen beurzen daarom altijd wel relevant blijven.

Groentechniek Holland

Fedecom organiseert AgroTechniek Holland (ATH) en GroenTechniek Holland (GTH) in 2022 tegelijkertijd: van 14 t/m 17 september 2022 op het vertrouwde beursterrein in Biddinghuizen.

Alle actuele informatie is te vinden op www.groentechniekholland.nl.

Gerard Heerink (Fedecom): 'Na twee jaar is het wel tijd om elkaar weer te ontmoeten. Hoewel de beide beurzen een aparte entree hebben, is vrije doorloop tussen beide beursterreinen mogelijk. Dit betekent dat bezoekers aan ATH daarna ook GTH kunnen bezoeken en omgekeerd. Dat doen we natuurlijk niet zomaar; uit onderzoek blijkt dat daar behoefte aan is.'

LEES OOK

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER