Early user Den Haag over de RECO eTrac |
|
|
|
|
| 125 sec |
'Hij werkt net zo goed als de traditionele werktuigdragers met dieselmotor'
Begin 2020 lanceerden Jean Heybroek en Motrac Industries de elektrische werktuigdrager RECO eTrac. Inmiddels hebben verschillende aannemers en gemeenten de machine volop in gebruik. Waarvoor zetten zij de werktuigdrager in en wat zijn hun ervaringen? In de komende edities van Stad+Groen komen verschillende gebruikers van de RECO eTrac aan het woord. Deze keer; de gemeente Den Haag.
Wagenparkbeheerder Den Haag Gunter van de Velde |
Den Haag is een van de early users van de RECO eTrac. Wagenparkbeheerder Gunter van de Velde werkt bij het Haags Veegbedrijf (HVB), dat verantwoordelijk is voor het schoon, heel en veilig maken en houden van de Haagse openbare ruimte.
Het wagenpark van het HVB telt ruim honderdveertig objecten. Samen met een team van zes fulltimers zorgt Van de Velde ervoor dat deze machines van het begin tot het einde hun werk kunnen doen. Van de Velde: 'Van aanschaf tot onderhoudsplanning, schadeherstel, rapportages en onderhoudscontracten. Ik mag een heel veelzijdig park beheren. Ik zou geen baan bij een grotere gemeente willen; dan beheer je maar een onderdeel. Den Haag is een kleine stad, maar wel zo groot dat we alle onderdelen nodig hebben; dat maakt het zo leuk. Het varieert van een personenauto tot een vrachtwagen die op het strand moet rijden en alles daartussenin: van veegmachines en onkruidmachines tot beach cleaners en stratenmakersauto's. Je kunt het niet verzinnen of het zit bij ons in het wagenpark.'
Elektrificeren
Het wagenpark van Den Haag telt nu dus ook een RECO eTrac-werktuigdrager. De gemeente was een van de eerste partijen die de machine aanschaften. Van de Velde: 'We zijn al vroeg ingestapt in dit project en hoorden bij de vijf early users. Onze werktuigdragers met dieselmotor raken verouderd en binnen een paar jaar moet de stad Den Haag volledig elektrisch zijn; we moeten dus elektrificeren. Verduurzamen kost geld, maar we proberen de snelste weg te vinden om dat te bereiken. Ik mag mijn steentje hieraan bijdragen. Jean Heybroek was al lang bezig met de ontwikkeling van een nieuwe werktuigdrager en heeft ons hierbij, samen met onze dealer, Van den Berg Tuin & Park, vanaf het begin begeleid.'
|
'Verduurzamen kost geld, maar we proberen de snelste weg te vinden om dat te bereiken'
| |
|
Testen
Omdat er op het moment van de marktverkenning nog geen vergelijkbare werktuigdrager was, hoefde de gemeente Den Haag voor de RECO eTrac geen aanbestedingstraject te doorlopen. Van de Velde: 'Er was niemand anders die hem kon leveren, dus konden we hem direct aanschaffen. Het vertrouwen was er meteen. Voor ons was dit ook een mooie kans om ermee te gaan testen, of je de hele dag met de machine kunt werken en of hij hetzelfde werk aankan als een diesel.'
Minder trillingen
De RECO eTrac rijdt inmiddels door heel Den Haag. Hij wordt steeds twee maanden lang ingezet op een van de drie verschillende depots: Den Haag Zuid, Den Haag Centrum en Scheveningen. Hoe zijn de ervaringen? Van de Velde: 'Hij werkt net zo goed als de traditionele werktuigdragers met dieselmotor. Onder het rijden maakt hij minder herrie, maar het grootste verschil is dat er geen onnodige trillingen meer zijn. Dat is een stuk fijner werken: de werkplek wordt rustiger, het is minder vermoeiend. Omdat de machine robuust oogt, krijg ik soms de opmerking dat hij wel groot is. Die klacht neem ik niet zo serieus, want de afmetingen zijn hetzelfde als die van andere werktuigdragers. Je moet de machine wel gebruiken in een omgeving waar hij het beste tot zijn recht komt: op hoofdverkeerswegen, op taluds en op stukken waar je meters kunt maken. Wijken met kleine randjes en pleintjes kunnen meestal sneller met de bosmaaier onkruidvrij worden gemaakt.'
|
'Het grootste verschil tussen de RECO eTrac en traditionele werktuigdragers is dat er geen onnodige trillingen meer zijn. Dat is een stuk fijner werken.'
| |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|