GTH 2022: Met Nederlandse miniloader platen leggen op grasmatten in stadions |
|
|
|
Broer de Boer,
maandag 25 juli 2022 |
|
| 252 sec |
Vacuümtool voor nieuwe Relly
In 2022 introduceerde De Schans onder eigen merk en volledig in eigen beheer een miniloader, de Relly. Daarvan zette de onderneming als eerste een elektrische variant op de markt. Het gaat om drie types van elk. Tijdens de GTH/ATH-vakbeurs worden de Relly 1.0E, de 1.3E en de 1.8E getoond. De Schans ontwikkelde bovendien een tool om grote platen te leggen.
|
De bedrijfsoprichter van De Schans, Reinoud van der Schans, mag trots zijn op wat er in Hedel tot stand is gebracht als het om de Relly gaat. Hij vertelt: 'We hebben het beste gebruikt van alles wat we in de markt zijn tegengekomen. Dat hebben we gecombineerd in onze nieuwe lijn miniloaders. Daarvoor hebben we alle uitvragen en wensen van onze afnemer verzameld. Verder hebben we gebruikgemaakt van onze ervaring en kennis en alle ideeën besproken. Dat alles resulteerde in deze Relly. Desgewenst kunnen hoveniers, stratenmakers en andere gebruikers een Relly laten uitvoeren met een eigen design en kleurstelling, zoals dat ook met bedrijfsauto's gebeurt.'
|
'Deze producten bieden in elke gewichtsklasse het meeste vermogen'
| |
|
Van der Schans noemt de miniloaders van zijn bedrijf vol overtuiging het beste wat er momenteel op de markt verkrijgbaar is. Zo bieden zijn producten volgens hem in elke gewichtsklasse het meeste vermogen. Het jaar 2022 staat bij De Schans in het teken van het op de markt brengen van een volledige machinelijn van 1.000 tot 2.500 kilo eigen gewicht. 'Mede door problemen in de onderdelenlevering worden de assemblage en levering vertraagd, maar ondertussen is De Schans wel gestart met uitlevering van de eerste Relly's aan zowel eindgebruikers als de dealerpunten', vertelt Van der Schans. 'Relly is nu volop vertegenwoordigd in Zuid- en Oost-Nederland, waarbij De Schans zelf Midden-Nederland en Noord- en Zuid-Holland voor zijn rekening neemt. Voor de regio Groningen, Friesland en Drenthe is De Schans in gesprek met enkele geschikte dealerbedrijven. We kiezen voor dealers die in grote gebieden actief zijn.'
Vermogen
We ontkomen er niet aan: zero emissie en stage V zijn de nieuwe eisen waaraan materieel op werk- en opslaglocaties moet voldoen. Mede daarom werd de elektrische Relly ontwikkeld, die een volledig hydraulische aandrijving heeft. De elektrische Relly's hebben een lithiumion-accupakket aan boord. Ze werken vermogensafhankelijk met een spanning van 96 volt. De lichtste miniloader van de drie elektrische versies heeft een interessant vermogen. De zwaarste elektrische Relly wint het qua vermogen van menige dieselversie. En het hoge hefvermogen van alle elektrische Relly-versies spreekt voor zich.
|
| R1.0 E |
| R1.3 E |
| R1.8 E |
Gewicht (kg): |
| 1250 |
| 1650 |
| 2200 |
Debiet hulphydrauliek (l/min): |
| 33 |
| 40 |
| 55 |
Snelheid (km/u): |
| 16 |
| 18 |
| 20 |
Breedte (mm): |
| 1250 |
| 1250 |
| 1400 |
Spanning (V): |
| 100 |
| 100 |
| 100 |
Vermogen (kW): |
| 16 |
| 25 |
| 54 |
Hefkracht (kg): |
| 1000 |
| 1250 |
| 1800 |
Accucapaciteit (Ah): |
| 315/345 |
| 315/430 |
| 520 |
Accuvermogen (kWh): |
| 30/36 |
| 30/44 |
| 54 |
Relly met vacuümtool
Tijdens de GTH-vakbeurs toont De Schans ook een groot aantal hulpstukken voor zijn miniloaders. Onlangs ontwikkelde het bedrijf op uitvraag van een internationaal werkend evenementenbureau een platenlegger. Van der Schans: 'Hans Steiner van Euro Tec stelde ons die vraag. Traditioneel worden voorafgaand aan een concert in een stadion tijdelijk platen neergelegd. Dit gebeurt om de grasmat te sparen. Dit is grotendeels handwerk en vaak is er maar weinig tijd gereserveerd om de platen te leggen en te verwijderen. Euro Tec wilde dit proces automatiseren. Wij bouwden hiervoor een werktuig van standaard - en dus gemakkelijk te verkrijgen - onderdelen. Dit gaat om een vacuümunit en een rotator met drie speciaal ontwikkelde zuignappen in een raam.'
|
'Dit werktuig bestaat uit een vacuümunit en een rotator met drie speciaal ontwikkelde zuignappen in een raam'
| |
|
Van der Schans vervolgt: 'Die bouwden we aan aan een uitschuifbare arm, die vervolgens aan onze Relly kan worden gekoppeld. Met de drie rubberen zuignappen zuig je zo'n stadionplaat op en kun je ermee manoeuvreren. De hydraulisch aangedreven vacuümunit heeft een plaats gekregen aan de achterzijde van de Relly. De slangen lopen dus door de machine heen. Zo kan Euro Tec vacuümtechniek gebruiken om de platen, tot 7,5 vierkante meter groot, op te pakken en meteen op de juiste plaats te leggen. Uiteraard hebben we dit tijdens de ontwikkeling met de betreffende platen getest.' Van der Schans' devies bij dit soort ontwikkelingen is: 'Ga terug naar de basis, maak een tool niet te ingewikkeld en gebruik er materialen voor waar je gemakkelijk aan kunt komen.' Dat laatste is handig als er op locatie iets stukgaat, zeker voor het internationaal werkende Euro Tec.
Sinds 1994 is De Schans het adres voor koop en huur van alle mogelijke minishovels en hulpstukken. De specialisten uit Hedel voeren producten van merken als Knikmops, Optimas, Limach en Yanmar. In 2022 introduceerde het bedrijf de Relly: de eerste volledig in eigen beheer ontwikkelde minishovel. De Schans demonstreert zijn productaanbod tijdens de vakbeurs GroenTechniek Holland op veld C in stand 6.21.
|
Platen leggen
Euro Tec is gevestigd in Venlo en is gespecialiseerd in het leggen van tijdelijke vloersystemen in de evenementenbranche. Directeur Hans Steiner van dit bedrijf klinkt enthousiast over de Relly die hij aanschafte. Deze wordt bijvoorbeeld gebruikt in de Amsterdam Arena (concert Rolling Stones) en het PSV-stadion (concert Guus Meeuwis), om platen te leggen die het kostbare sportveld moeten beschermen: 'Hoewel het om aluminium platen gaat, is zoiets een pittige klus waarvoor we veel medewerkers nodig hebben', vertelt Steiner. 'Eerder werkten we met zes vorkheftrucs, die voor de logistiek zorgden en stapels van maximaal tien platen binnenreden. Nu zijn dat nog maar twee heftrucks. Dat scheelt veel herrie en brandstof tijdens zo'n klus, als iedereen tegelijkertijd bezig is in het stadion. Hierdoor is het werken met verschillende ploegen in een stadion veel overzichtelijker en veiliger, want iedereen werkt kriskras door elkaar heen en heeft haast. Voorheen werden de platen door zes man van de aangevoerde stapels gepakt en in lijn op hun plaats gelegd. Daarna werden ze aan elkaar geschroefd. Het werd steeds lastiger om hiervoor gemotiveerde medewerkers te krijgen. Nu doet één Relly-chauffeur dit werk. Hij zuigt steeds de bovenste plaat van de stapel met de zuignappen, transporteert die naar zijn ligplaats en vlijt hem daar neer. De schroefploeg positioneert de aan de giek hangende plaat. We leggen nu met enkele mensen 40 tot 50 platen van 7,5 vierkante meter in één uur. Dit is voor ons een zeer gunstige verandering.'
Uitdagingen
Wat waren de uitdagingen? 'Wij werken met drie verschillende soorten platen en oppervlakken, waaronder een ribbelvloer', vertelt Steiner. 'De Schans wilde zo'n platenlegger kunnen testen tijdens de ontwikkeling. Daarom hebben van iedere soort negen stuks bij hen in Hedel afgeleverd. Zo konden zij er rekening mee houden dat wij zowel met schone als natte en vuile platen te maken kunnen krijgen. Daarnaast zijn er uitvoeringen met een glad en een geribbeld oppervlak. De grote platen mogen niet teveel doorbuigen als ze worden opgepakt en getransporteerd. Daarom is er gekozen voor drie grote zuignappen van stevig rubber. Ze hangen elk aan vier kettingen, die samen drie ton kunnen beuren en hebben een oppervlak van 90 bij 15 cm. Dit gekozen formaat garandeert de stabiliteit en voorkomt het doorbuigen van de platen. Alle gebruikte onderdelen zijn standaard op de markt beschikbaar, gemakkelijk verkrijgbaar en uitwisselbaar zonder specifiek gereedschap. Het systeem waarmee we nu werken, is simpel en gemakkelijk en bevalt ons uitstekend. Wij gebruiken deze door De Schans ontwikkelde en gefinetunede tool inmiddels ook in andere Europese stadions. Daarbij gebruiken we een Optimas-legmachine die is aangepast aan dezelfde omstandigheden.'
Euro Tec
Euro Tec uit Venlo is gespecialiseerd in tijdelijke vloersystemen en festivalstoelen voor alle events. De mensen van dit bedrijf denken graag met u mee om uw evenement tot een succes te maken. Euro Tec is bovendien actief in de infrastructuur. Zo levert het bedrijf tijdelijke voorzieningen voor fietsers en voetgangers tijdens bouwprojecten in de grond-, weg- of waterbouw. Euro Tec is een innovatieve leverancier en betrouwbare partner voor tijdelijke verharding.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|