GTH 2022: De onderscheidende aluminium bakkruiwagen van Matador |
|
|
|
Broer de Boer,
woensdag 27 juli 2022 |
|
| 244 sec |
Kruiwagen nog niet uit-geïnnoveerd
Je vermoedt het waarschijnlijk niet, maar de kruiwagen kent een zeer lange geschiedenis. De eerste vermeldingen ervan komen uit China, rond 100 n.Chr. De kruiwagen werd waarschijnlijk tussen 1170 en 1250 in Europa geïntroduceerd; de eerste echte bakkruiwagen dateert van 1680.
Nu, ruim 340 jaar later, vindt kruiwagenproducent Matador de alom gewaardeerde bakkruiwagen nog steeds de moeite waard voor doorontwikkeling. We spreken hier over de relatief nieuwe Noka Wide Body-kruiwagen van 160 liter (Noka 160-CT-WB), die het bedrijf demonstreert op GroenTechniek Holland. Marketingcoördinator Matjeu van Kasteren van Matador kennende, zal hij zeker ook de elektrische E-barrows tonen tijdens deze buitenvakbeurs.
De Noka 160-CT
Van Kasteren benadrukt dat de Noka 160-CT WB-kruiwagen nog steeds door menskracht moet worden voortbewogen: 'De bak heeft een volume van 160 liter en is gemaakt van polypropyleen met een dikte van 6,5 mm. Die kan dus tegen een stootje, bijvoorbeeld van stenen. Tillen, duwen en trekken zijn fysieke bezigheden waarmee een hovenier regelmatig te maken heeft. Ter oriëntatie: een traditionele kruiwagen met een belading van 60 kilo heeft een gewicht op de handvatten van 21,3 kilo. Omdat er door de Arbowet grenzen zijn gesteld aan het werken hiermee, is het vanzelfsprekend onverstandig om zo'n grote bak volledig te vullen met zand of stenen; daarvoor is hij niet bedoeld', aldus Van Kasteren. 'Voor grote volumes met weinig gewicht, zoals turf, boomschors, hooi, stro of bladeren, is hij zeker geschikt.'
|
'De ovale buizen maken de kruiwagen lichter en sterker'
| |
|
De Noka 160-CT WB heeft een lekvrije band, die opgebouwd is uit opgeschuimd polyurethaan. De stalen velgen en de dubbele, gesloten kogellagers stralen de professionaliteit uit die je verwacht bij dit onmisbare hulpmiddel voor de hovenier. Het frame bestaat uit ovale en ronde buizen van met magnesium versterkt aluminium. Die maken de kruiwagen sterker en lichter. De natuurrubberen handgrepen zijn ergonomisch en naar de hand gevormd en hebben een knokkelbescherming. Voor extra veiligheid zijn ze aan de achterzijde open gelaten. Om slijtage aan de voorzijde van de bak te voorkomen en hem extra te beschermen, is een aluminium framebuis toegepast die de contouren van de bak volgt. Verder heeft de kunststof bak rondom een kraalrand. Deze beperkt de slijtage van de bak bij het rechtop zetten en het leegstorten van de kruiwagen. Zoals gebruikelijk verlengen stevige rvs-slijtsloffen de levensduur van de twee ondersteunende poten.
Werkadviezen
Heeft Van Kasteren nog adviezen voor het werken met deze kruiwagen? 'Allereerst moet je hem nooit overbeladen, ook al kan onze kruiwagen dat prima verdragen', zegt hij. 'Til een kruiwagen ook nooit met een gebogen rug op. De kans is groot dat je dan ook in een gebogen houding gaat kruien. De schouders staan dan naar voren en de schouderspieren trekken de nek naar voren. Hiermee loopt de gebruiker het risico op spannings- en pijnklachten. De nekspieren moeten namelijk de krachten opvangen, zodat het nek-schoudergebied wordt overbelast.' Deskundigen adviseren dan ook om de kruiwagen vanuit de benen te tillen en hiermee de onderrug te ontlasten. Ook is het van belang te kruien met de schouders naar achteren en het hoofd rechtop, om daarmee de rug te ontlasten. Van Kasteren: 'Een waardevolle tip om een onjuiste kruihouding te voorkomen, is: kijk tijdens de tilhandeling en het kruien niet in de kruiwagen, maar recht vooruit!'
| Technische gegevens Noka 160-CT WB |
|
|
Over Matador
Matador is een puur Hollandse producent. De onderneming werd opgericht in 1895 en vestigde zich in 1952 in Helvoirt in Noord-Brabant. De fabriek heeft een oppervlakte van ongeveer 15.000 vierkante meter en er werken ruim 95 vakmensen in de metaaltechniek. Ze produceren een compleet assortiment kruiwagens, steekwagens, tuin- en bouwmachines, platformwagens en andere gereedschappen voor de bouw en de land- en tuinbouw. Hun grote trots vormen echter de Matador-kruiwagens, een kwaliteitsproduct dat verkrijgbaar is in alle RAL-kleuren. Deze hebben een sterke geperste bak met kraalrand, een ovaal buizenframe voor maximale sterkte en grip, zijn volledig gelast en hebben een ergonomisch ontwerp met een betere balans. Anders dan de aluminiumuitvoeringen worden de - zwaardere - stalen varianten voorzien van een duurzame, geüpcyclede poedercoating. Alle types lopen bijzonder licht.
|
Werken met de Wide Body
Busser Tuinprojecten beschikt nu over vier groene Noka 160-CT Wide Body-kruiwagens. De 28-jarige hovenier Perry van der Sande werkt vanaf zijn 18e bij dit hoveniersbedrijf. 'Onlangs investeerde mijn werkgever in de derde en vierde Noka 160-CT WB-kruiwagen. Deze vier kruiwagens gebruiken we vooral voor het transport van bladafval, takken en ander groenafval. De keuze voor juist deze kruiwagen ligt voor de hand: met zo'n grote bakinhoud hoef je natuurlijk minder vaak te rijden.'
|
'Ondanks het behoorlijke formaat is deze kruiwagen goed in evenwicht'
| |
|
Van der Sande: 'Ondanks het behoorlijke formaat is deze kruiwagen goed in evenwicht en reageert hij goed op onnatuurlijke bewegingen. Daardoor kun je hem aan het eind van een werkdag, als je vermoeid raakt, gemakkelijk over een rijplank blijven sturen. Het kiepen van de inhoud in de container of aanhanger gaat gemakkelijk dankzij het goede evenwicht en de stabiliteit. Je hoeft niet te duwen en te trekken om de inhoud kwijt te raken. Als je bij wijze van spreken de grote bak twee keer schudt, is je kruiwagen leeg.'
Sterk en licht
Dat de kruiwagen dankzij het aluminium frame een laag eigen gewicht heeft, wordt tijdens het interview enkele malen benadrukt door van der Sande. 'Dat is gunstig. Je moet je realiseren dat ook jongeren van zestien jaar ermee moeten kunnen werken, en oudere medewerkers. Het lage gewicht komt door het frame, de kunststof bak en de lichte, massieve en lekvrije band. In de praktijk beladen we de grote bak ook weleens met zand, grond of stenen, maar je moet hem echt niet te vol laden. En het lukraak gooien van stenen in de kunststof kuip moet ik ontraden: daarvoor is de kunststof bak niet ontworpen. Voor het grote zware werk pak je een machine, zoals een minishovel, die daarvoor bestemd is.' Als optie ontwikkelde de producent een aluminium deksel voor de Noka 160-CT WB. Bij Busser Tuinprojecten maken ze hier geen gebruik van, maar het lijkt Van der Sande handig als je met de kruiwagen veelvuldig fijn en volumineus materiaal moet vervoeren wat eraf kan vallen of wegwaaien.
Over Busser Tuinprojecten
Deze Helvoirtse onderneming is de afgelopen vijftien jaar van een eenmans-hoveniersbedrijf uitgegroeid tot een specialist in de aanleg van tuin-, zwembad- en infraprojecten, inclusief ontwerp. Het bedrijf werkt met een hecht team van vijftien vakkundige en enthousiaste medewerkers en groeit in alle disciplines. Op de site van Busser staat te lezen dat, voordat er ook maar één spade de grond in gaat, de situatie bij particulieren wordt bekeken en hun wensen en mogelijkheden in kaart worden gebracht. Dit is ongeacht of het om een familietuin gaat, een siertuin of een moderne tuin met veel harde materialen. Bij bedrijven en instellingen ziet Busser Tuinprojecten het minimaliseren van het onderhoud als een belangrijk vraagstuk. Medewerker Van der Sande zegt hierover: 'Het materiaal en de beplanting die we samen kiezen, zijn essentieel voor de onderhoudsvraag in de toekomst. Het bedrijfsmotto dat wij uitdragen, is: vakmanskracht met stijl. Een project mag bij ons dus een dag langer duren om alles netjes af te werken, om ons aan de afspraken te houden en aan de wensen van de klant te voldoen. Overigens hebben we onlangs de stap gezet om ook zwembaden en zwemvijvers te gaan aanleggen. De groei zit er momenteel behoorlijk in!'
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|