Makita: 'XGT-platform groeit, voorraad op peil' |
|
|
|
Karlijn Klei,
dinsdag 26 juli 2022 |
|
| 100 sec |
Niet alleen producten, ook service is van cruciaal belang
Omdat het bekende LXT-platform van Makita voor een deel van de groenvoorzieners aan het plafond zat qua vermogen, lanceerde de fabrikant in 2020 het XGT-platform. Het aanbod binnen deze professionele lijn accumachines groeit nog steeds, vertelt Arjen Peeters van Makita. En wie interesse heeft, hoeft niet lang te wachten. 'Ons magazijn in Eindhoven is goed gevuld. Zo kunnen onze dealers altijd snel in de vraag van klanten voorzien.'
'We merkten dat er vooral in de groensector meer nodig is om een hoger vermogen te halen en langer te kunnen werken', vertelt Peeters. 'Om aan die behoefte van de groenvoorziener tegemoet te komen, hebben we het nieuwe XGT-platform ontwikkeld.'
Extra energie
Hiervoor ontwikkelde Makita Japan destijds een compleet nieuw accutype, vertelt Peeters. 'Mede dankzij de digitale communicatie tussen de accu, controller, motor en lader, kan de accu razendsnel reageren op de controller c.q. motor. Als de belasting van de machine tijdens de werkzaamheden toeneemt, zorgt dat systeem ervoor dat de machine extra energie krijgt. Zo kan de gebruiker ook bij zwaardere klussen ongestoord doorwerken.'
Het gaat hard met het platform; momenteel telt het XGT-platform ruim 150 machines. Daar zullen het komende jaar à anderhalf volgens Peeters zeker nog 100 à 120 bijkomen. 'Het XGT-platform maakt het mogelijk alle brandstofmachines in ons assortiment uiteindelijk één-op-één over te zetten naar een accuvariant. Zo bouwen we aan onze visie; een wereld zonder snoeren en brandstof.'
|
Momenteel telt het XGT-platform ruim 150 machines, daar zullen het komende jaar à anderhalf nog 100 à 120 bijkomen
| |
|
Service
Behalve de ontwikkeling van hoogwaardige (accu)machines, schenkt Makita ook bijzonder veel aandacht aan service. 'We hebben diverse adviseurs in dienst die naar de gebruiker toegaan om hen advies te geven over welke machines het meest geschikt zijn voor bepaalde werkzaamheden, en om eventueel demo's te verzorgen. Daarnaast hebben we een reparatieafdeling waar machines in rap tempo gerepareerd worden, dan wel een onderhoudsbeurt krijgen, zodat de groenvoorziener er weer snel mee aan het werk kan. Maar liefst 98% van de garantiereparaties zijn binnen 24 uur klaar en weer onderweg naar de dealer/eindgebruiker. Pakweg 96% van de normale reparaties zijn binnen 48 uur weer de deur uit.' Ook de leverbaarheid is een cruciaal onderdeel van een goede service, vindt Peeters. Makita heeft de afgelopen jaren dan ook extra ingezet op het op peil houden van de voorraad om zo een snelle levertijd te garanderen. 'Wij vinden het belangrijk dat onze dealers snel in de vraag van de gebruiker kunnen voorzien. Dat betekent dat wij voorraadhoudend moeten zijn.' En dat lukt; een aantal jaar geleden nam de opslagruimte aanzienlijk toe met de forse uitbreiding van het magazijn van Makita in Eindhoven. 'Het magazijn is goed gevuld. We kunnen dus snel leveren, ook in deze tijd van onder meer importproblemen. Zo kunnen we de service houden op het niveau dat we willen; voor 12 uur besteld, de volgende dag geleverd.'
|
'Wij vinden het belangrijk dat onze dealers snel in de vraag van de gebruiker kunnen voorzien. Dat betekent dat wij voorraadhoudend moeten zijn.'
| |
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|