Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Gaan we voor de inhoud of voor de leden?

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, donderdag 10 november 2022
169 sec


Nieuwe directeur van Koninklijke VHG, Marc van Rosmalen, stelt zich voor

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd rondom de VHG. Een roerige tijd, maar de VHG heeft klaarblijkelijk ook de veerkracht om de koers te verleggen en het schip weer op koers te krijgen. Een van de nieuwe stuurlui is Marc van Rosmalen(45). Hij vervult met ingang van deze zomer de rol van algemeen directeur. Met bijna twee meter is hij zeker iemand, die zijn kop boven het maaiveld durft uit te steken.

Marc van Rosmalen
Marc van Rosmalen

Van Rosmalen durft het als eerste toe te geven. Op het gebied van inhoud ontbreekt het hem aan specifieke vakkennis, maar als het gaat om besturen en aansturen van brancheorganisaties heeft hij al meer dan 10 jaar relevante ervaring achter de rug. Van Rosmalen werkte eerder bij de NVM, de Nederlandse Vereniging van Makelaars, en Aedes, de belangenvereniging van woningcorporaties. Wat hij daar geleerd heeft is voor Van Rosmalen lastig in één zin samen te vatten, maar het heeft veel te maken met de opleiding aan de universiteit van Tilburg die Van Rosmalen gevolgd heeft: Sociologie in plaats van bedrijfskunde, met een sterke focus op hoe mensen samenwerken en communiceren. Van Rosmalen daarover: 'Ook al zijn de belangen en uitgangspunten hetzelfde, het kan toch zijn dat een samenwerking niet werkt. Dat leer je niet als bedrijfskundige; daar focus je vaak op harde economische cijfers. Terwijl die gebrekkige samenwerking vaak een belangrijke reden is dat organisaties niet functioneren.'

Intern

Ik kan het niet laten om ernaar te vragen, maar Van Rosmalen is zo professioneel om er niet al te veel over te zeggen. We hebben het dan natuurlijk over de bestuurlijke crisis waarin de VHG begin dit jaar verzeild was geraakt.
Van Rosmalen: 'Uiteraard is er best wat gebeurd eind 2021 maar de blik ligt nu echt weer op de toekomst. Met een nieuw bestuur, een aantal nieuwe medewerkers en haar leden bouwen we enthousiast aan de toekomst.'


De rol die Van Rosmalen gaat innemen, zal voornamelijk gericht zijn op de doorontwikkeling van de vereniging en het bureau: 'De komende tijd gaan wij onze boodschap en focus aanscherpen. Ik weet het niet zeker, maar ik merk op basis van de gesprekken met leden dat de VHG vroeger overal bij wilde zijn en overal bij wilde horen. Dat is op zich een loffelijk streven. Samen met het bestuur zien we dat we veel meer kunnen bereiken als we focus aanbrengen en gerichter te werk gaan. Je hebt immers ook een beperkte capaciteit en je hoeft niet overal bij te zijn. Het gaat erom wat op termijn het beste is voor de leden. Je zult keuzes moeten maken. Daarnaast gaan we ook kijken naar hoe wij onze leden regionaal en lokaal ondersteunen en hoe we dat kunnen organiseren en faciliteren. Wij hebben pas geleden een bijeenkomst gehouden waarbij we leden uit de regio hebben gekoppeld aan onze belangenbehartiger Arne Weverling. Het is belangrijk dat wij onze leden helpen om regionaal activiteiten te ondernemen. Het is voor ons onmogelijk om alle leden lokaal te helpen. Als we voor een lokale activiteit naar zeg maar Roermond gaan, zijn we voor de andere leden ook verplicht dit te doen. Vandaar de behoefte om de zelfredzaamheid bij leden te verhogen en hen hierbij te faciliteren.'

LEES OOK

Op basis van het aantal medewerkers vertegenwoordigt de VHG ongeveer de helft van de sector

Leden

Gezien de lidmaatschapsgraad van VHG is er nog veel ruimte om te groeien qua ledenaantal. Van Rosmalen: 'Omdat we al een tijd extra aandacht leggen op de werving van nieuwe leden zien we een toename van het aantal leden. Ik draag daar ook graag zelf aan bij door potentiële leden te bezoeken'. Hij pakt de laatste uitgave van het VHG-Magazine om zijn stelling kracht bij te zetten en laat zien welke bedrijven er de afgelopen maand zijn toegetreden.


Van Rosmalen is de eerste om te bevestigen dat er nog veel potentie zit in het ledenaantal. Op basis van het aantal medewerkers dat in de sector werkzaam is, vertegenwoordigt de VHG ruim meer dan de helft van de sector. Kijk je daarentegen naar het absolute aantal leden en vergelijk je dat met de 12.000 inschrijvingen van hoveniersbedrijven bij de Kamer van Koophandel, dan is er nog een wereld te winnen.Van Rosmalen: 'Die 12.000 bedrijven zijn natuurlijk niet onze doelgroep. Daar zitten ook duizenden mensen bij die het er bij doen. Wij richten ons op het aantal 'echte' bedrijven cq werkgevers die bij de KVK zijn ingeschreven. Dat is ongeveer 3.300. Dat is natuurlijk ook nog steeds een wereld te winnen.'

Wie is Marc van Rosmalen?

Marc van Rosmalen is 45 jaar geleden geboren in Oss. Voor zijn komst bij de Koninklijke VHG werkte Van Rosmalen als manager ledenbelang bij de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM). Daarvoor was hij ruim elf jaar actief bij Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties. Ook was hij een aantal jaar als managementconsultant bij adviesbureau Berenschot werkzaam, dit na afronding van zijn studie organisatiewetenschappen in Tilburg. Van Rosmalen was verder in verschillende rollen actief bij De Nederlandse Associatie, de vereniging van verenigingen. Daarnaast is Van Rosmalen in zijn woonplaats Zaltbommel voorzitter van de gemeentelijke rekenkamercommissie.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER