Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

De stekkertrekker van Massey Ferguson

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Peter Jansen, vrijdag 16 december 2022
178 sec


De energietransitie is in volle gang en dat gaat niet ongemerkt voorbij aan de mechanisatiebranche. Zo is Massey Ferguson samen met de Mechan Groep en VDL bezig plannen te ontwikkelen voor een elektrisch aangedreven trekker. Een stekkertrekker, dus.


Een van de initiatiefnemers van deze elektrisch aangedreven trekker is Wim van Breda. Directeur Dick van Breda zegt hierover: 'De overheid heeft plannen om te komen tot een fossielvrije bouwplaats in 2030. Daarbij moeten we het begrip bouwplaats ruim interpreteren, want het gaat bijvoorbeeld ook om het onderhoud van de groene ruimte. Het heeft geen zin om te wachten tot 2030 of 2029 om plannen te maken. Als je eerder bent, kun je als ondernemer nu al punten scoren in veel bestekken, bijvoorbeeld met een elektrische trekker. Van onze klanten kregen we de vraag hoe we hen kunnen helpen. We kwamen als snel tot de conclusie dat we deze ontwikkeling als Wim van Breda niet zelf moeten oppakken; daarom zijn we met de vraag naar de Mechan Groep gestapt. Ook dit bedrijf wilde het niet op eigen houtje doen, maar wel samen met Massey Ferguson. Onderschat niet wat erbij komt kijken om een elektrische trekker op de markt te zetten. Technisch is het misschien niet zo moeilijk, maar je moet ook denken aan aansprakelijkheid, leveringszekerheid, onderdelenvoorziening, scholing van onderhoudsmensen enzovoort. Dat is een immense klus. Het is dus te begrijpen dat Massey Ferguson niet over één nacht ijs gaat en dit als lid van de Agco Groep ook niet helemaal zelf kan beslissen.'

Europees marktonderzoek

Van Breda: 'Een speler als Agco ziet het in een groter verband; die zet geen trekker in de markt die alleen in Nederland verkocht wordt. Wij zijn er als Wim van Breda van overtuigd dat er een markt is in Nederland en ook daarbuiten. Maar het moet wel om aantallen gaan, en Fendt is natuurlijk ook al bezig. Dus wordt er nu bij Agco besproken of Massey Ferguson iets in de markt kan zetten en is Agco een Europees marktonderzoek begonnen.


De Mechan Groep heeft de ontwikkeling van de stekkertrekker neergelegd bij VDL; Massey Ferguson is al meerdere keren met VDL in overleg geweest. VDL is niet zomaar een partner. Het is een van de grootste familiebedrijven in ons land, met meer dan 100 dochterondernemingen en een gezamenlijke omzet van meer dan 5 miljard euro. Het heeft al veel ervaring met de elektrificatie van voertuigen. De ontwikkeling kan gedaan worden door VDL-dochter VDL ETS, waarbij ETS staat voor enabling transport solutions. Deze dochter richt zich volledig op het onderzoeken, ontwikkelen en testen van nieuwe transportmogelijkheden en kan ook de bouw van de eerste prototypes voor haar rekening nemen. Eén van haar wapenfeiten is het elektrificeren van de bussen van de VDL-busgroep. Daarnaast bouwt VDL ETS DAF-trucks om naar elektrische aandrijving.

De uiteindelijke ombouw van de trekkers zal kunnen worden uitgevoerd door VDL Special Vehicles. Dit bedrijfsonderdeel is gevestigd in Eindhoven en is gespecialiseerd in de productie van voertuigen in kleine aantallen.'

Bestaande componenten

Van Breda vervolgt zijn relaas: 'Samen met enkele andere dealers en de Mechan Groep hebben we onze gedachten laten gaan over wat we precies willen. We zijn tot de conclusie gekomen dat trekkers met accu's prima geschikt zijn voor een vermogen tot maximaal 120 pk. Voor zwaardere trekkers worden de accupakketten te zwaar, tenminste als je een volle dag wilt kunnen werken, en dat willen we graag. Boven de 120 pk zullen er andere oplossingen moeten komen, maar daar richten we ons nu niet op. We hebben geconcludeerd dat een stekkertrekker op basis van een Massey Ferguson 5S.105 voor veel van onze klanten een heel geschikte oplossing zal zijn. We zijn daarbij uitgegaan van het gemiddelde verbruik van een diesel: 7 tot maximaal 10 liter per uur. Op basis van die energiebehoefte ontwikkelen we een accupakket waarmee een volle dag kan worden gewerkt zonder tussentijds te hoeven opladen.'


Van Breda vertelt dat de Mechan Groep, VDL en Massey Ferguson, in afwachting van het definitieve groene licht, inmiddels al vrij duidelijk voor ogen hebben hoe een dergelijke trekker geproduceerd kan worden. 'Behoud van zoveel mogelijk componenten uit de dieseluitvoering is gewenst. Daarom wordt de elektromotor gekoppeld aan de transmissie van de trekker. Waarschijnlijk zal dat de Dyna-4 zijn, maar de Dyna-6 is ook een mogelijkheid. Hiermee houdt de chauffeur het gevoel dat hij heeft bij een dieseltrekker, want ook de cabine kan hetzelfde blijven. Een wens is ook dat alle nieuwe componenten onder de bestaande motorkap passen. Alles bij elkaar is de verwachting dat de elektrische trekker niet veel meer dan 500 kilo zwaarder zal zijn dan de dieseluitvoering.'

Gespecialiseerde dealers

Van Breda is hoopvol: 'We zien het besluit van Agco met vertrouwen tegemoet en twijfelen er eigenlijk niet aan dat we groen licht krijgen. Er wordt bij Agco tot op het hoogste niveau overlegd. Ook op lager niveau, zoals in de top van Massey Ferguson, willen velen meegaan in het plan. Met name de gedetailleerdheid van het overleg dat nu gaande is stemt ons positief. Dat men op de ontwikkelingsafdeling van Massey Ferguson precies wil weten hoe bepaalde zaken op te lossen zijn, geeft aan dat ze het wel zien zitten. De stekkertrekkers zullen gewoon door Massey Ferguson verkocht worden. Voor Nederland zal dat waarschijnlijk via een beperkt aantal gespecialiseerde dealers zijn. Reken er maar op dat wij een van die dealers zullen zijn!'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER