Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

In het Duitse Mannheim viert John Deere de 2 miljoenste tractor

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Willemijn van Iersel, vrijdag 24 maart 2023
135 sec


Mannheim is de stad van de uitvinders. De auto, de fiets en de tractor zijn daar uitgevonden, en hoewel er vandaag geen auto's of fietsen in de stad worden geproduceerd, rollen er nog steeds tractoren van de band in de wijk Lindenhof. Deze week zelfs de 2 miljoenste tractor in de John Deere fabriek.


De firma Heinrich Lanz legde 102 jaar geleden met de Bulldog de eerste steen voor een van de meest succesvolle tractorfabrieken. Waar sinds 1956 ook John Deere-tractoren van de band rollen. Door de sterke productie toename is de fabriek nu de grootste John Deere-productiefaciliteit buiten Noord-Amerika. Het is ook de grootste trekker productiefaciliteit in Duitsland, aangezien tweederde van alle Duitse tractoren uit Mannheim komt. De fabriek profiteert van zijn strategische locatie aan de Rijn, waarover twee keer per week zo'n 250 trekkers worden verscheept naar Rotterdam of Antwerpen.

LEES OOK

Ontwikkellocatie

De fabriek is echter niet alleen een productielocatie. Het is ook een ontwikkellocatie voor alle middelgrote tractoren van John Deere. Meer dan 250 ingenieurs werken hier aan de tractoren van morgen. De belangrijkste focus ligt op prestaties, comfort
en efficiëntie. De trekkercabines van tegenwoordig bieden de luxe van een auto met automatische airconditioning, Apple CarPlay, comfortabele stoelen, gps-besturing en nog veel meer. Ze steken ook veel energie in schone brandstofverbranding. Want voor tractoren gelden net als voor andere voertuigen strikte uitlaatemissienormen. Tegelijkertijd werken ingenieurs aan alternatieve concepten, zoals het gebruik van biobrandstoffen. Er worden ook elektrische aandrijvingen ontwikkeld, zij het alleen voor kleinere tractoren, aangezien de batterijcapaciteit voor grotere machines nog niet voldoende is. In 2026 zal de eerste volledig autonome en batterijaangedreven tractor met circa 100 pk worden gepresenteerd.


LEES OOK

Korte trip door de geschiedenis

1921: Lanz introduceert 's werelds eerste ruwe olie-tractor, de 12 pk Bulldog HL. De trekker wordt aangedreven door een liggende eencilindermotor, de zogenaamde glow-head motor. De eigenaardige vorm van de cilinderkop en de beschermkap erboven geven de tractor de naam Bulldog. De tractor is ontworpen door Dr. Fritz Huber.
1936: Lanz verkoopt de eerste express Bulldogs. Met deze machines kan het transportprobleem in de landbouw aanzienlijk worden verbeterd. De Eilbulldogs worden ook steeds vaker ingezet door transporteurs voor wegtransport.
1942: De 100.000ste Bulldog verlaat de fabriek in Mannheim.
1945: Het bombardement vernietigt 90% van alle gebouwen op het fabrieksterrein en meer dan de helft van de machines is onbruikbaar. In de zomer van 1945 verlenen de Amerikaanse bezettingsautoriteiten echter productievergunningen. De wederopbouw vordert echter langzaam.
1953: Op 9 februari rolt de 150.000ste Bulldog van de lopende band. Van de trekkers gaan er 30.000 naar het buitenland, 120.000 blijven thuis.
1956: In dit jaar wordt de 200.000ste Bulldog geproduceerd. Tegelijkertijd neemt John Deere Heinrich Lanz Ag over met zijn fabrieken in Duitsland en Spanje.
1960: Na bijna 40 jaar stopt de productie van de Lanz Bulldog met de horizontale eencilinder tweetaktmotor. De twee opvolgers, de John Deere-Lanz 300 met 28 pk en de John Deere-Lanz 500 met 36 pk, worden gelanceerd. Ze worden aangedreven door moderne viercilinder viertakt dieselmotoren.
1962/63: Het tractorassortiment wordt aangevuld met de drie modellen 100, 700 en 3010.
1967: De bedrijfsnaam wordt opnieuw gewijzigd en op de motorkappen van de tractor staat nu alleen John Deere zonder het achtervoegsel Lanz.
1974: De 30-serie wordt geïntroduceerd, met de modellen 830 tot 1130. John Deere toont als eerste Duitse tractorfabrikant een geïntegreerde, comfortabele, OESO-geteste cabine met een geluidsniveau van slechts 86 dB(A).
1980: John Deere bouwt de cabinefabriek in Bruchsal. Vandaag beslaat het volledige fabrieksterrein 63 hectare. Vanaf 1981 rollen de eerste SG2, comfortcabines van de band.
1986: De 50-serie wordt geïntroduceerd met modellen van 38 tot 114 pk.
1992: John Deere introduceert de innovatieve trekkers uit de 6000-serie met het volledig stalen brugframe. In eerste instantie worden er vier 4-cilinder modellen van 75 tot 100 pk geproduceerd.
1993: 72 jaar na de introductie van de eerste ruwe-olietractor van Lanz rolt de miljoenste tractor van de band in de fabriek in Mannheim.
1997/98: De fabriek in Mannheim introduceert de 6010-serie met een geveerde vooras en nieuwe zuinige PowerTech-motoren.
2001/2002: De 6020-serie wordt op de markt geïntroduceerd en dekt het bereik van 80 tot 160 pk.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER