Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Kennisdagen Wim van Breda

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Arend Jan Blomsma, vrijdag 7 april 2023
278 sec


Partnerschap met Staatsbosbeheer werkt

Wim van Breda organiseerde twee contactdagen met de boswachters/beheerders van Staatsbosbeheer, om ze de nieuwste ontwikkelingen te laten zien op het gebied van het onderhoud van natte natuurgebieden. De deelnemers konden zien wat Wim van Breda, Reform, Carraro en Matador in huis hebben. Het opvallendst waren de twee elektrisch aangedreven eenassers.

Medewerkers van Wim van Breda gaven een toelichting op het brede pakket Reform-machines. (Foto's: Arend Jan Blomsma)
Medewerkers van Wim van Breda gaven een toelichting op het brede pakket Reform-machines. (Foto's: Arend Jan Blomsma)

Wim van Breda kreeg in 2018 de gunning van een aanbesteding voor moerastractoren en -werktuigen. Het ging daarbij niet alleen om de levering van machines, maar ook om het onderhoud. Dit voert Wim van Breda zoveel mogelijk zelf uit, maar zo nodig wordt ook gebruikgemaakt van lokale onderhoudsbedrijven voor het oplossen van urgente storingen.

Wim van Breda levert ook producten van Hissink aan Staatsbosbeheer, waaronder Carraro-trekkers en Knüsel-harken.
De samenwerking met Wim van Breda bevalt ook Staatsbosbeheer goed. Jaco Harmsma, landelijk adviseur wagenpark en materieel, zegt hierover: ' Wim van Breda is een gespecialiseerd bedrijf met een landelijke dekking. Wij werken zelf landelijk en hebben partners nodig die dat ook doen. Deze aanbesteding loopt nu vier jaar; eind 2024 komt er een nieuwe. In het begin was het wel even wennen. Elke regio had zijn eigen wensen en zijn eigen leveranciers. Maar na vier jaar is iedereen eraan gewend. Het concept staat. De samenwerking met Wim van Breda verloopt goed en de reacties uit de beheerteams zijn positief. We halen er in deze samenwerkingsvorm ook meer synergie uit. Op dagen als deze, maar ook in de praktijk zie je dat er veel kennis wordt uitgewisseld. Het onderhoud gaat ook goed. We zitten een of twee keer per jaar met Wim van Breda om de tafel om te horen waar zij mee zitten en om aan te geven waar wij mee zitten. Het mooie van zo'n kennisdag is dat we met een partij als Wim van Breda ook de diepte in kunnen gaan en innovaties kunnen oppakken. Zij hebben veel kennis in huis, maar bieden ook ondersteuning vanuit de fabriek - niet alleen van het Nederlandse Matador, maar ook van het Oostenrijkse Reform. De beschikbare innovaties worden goed toegelicht.'
Judy Verschoor, medewerker wagenpark en materieel, vult aan: 'Het tonen van het elektrische materieel is een nuttig onderdeel van de kennisdag. We liggen als overheidsorganisatie onder een vergrootglas en moeten een goed voorbeeld geven als het gaat om de energietransitie: practice what you preach.'


Onder de aanbesteding vallen voor Wim van Breda de Reform Metrac-werktuigdrager, Carraro-trekkers, Reform-motormaaiers, elektrische werktuigdragers van Matador en diverse aanbouwwerktuigen. Deze machines werden allemaal gepresenteerd op de contactdagen. Zowel in Waardenburg als in Jubbega waren ongeveer dertig bezoekers aanwezig. Zij kregen uitleg over de nieuwste ontwikkelingen en het onderhoud van de machines. Zo was er een onderdeel over het onderhoud van maaibalken. Hoewel Staatsbosbeheer al heel lang met maaibalken werkt, bleken er toch grote verschillen te zijn in het onderhoud daarvan, met als speerpunt het wisselen en slijpen van de messen. Hissink was als leverancier van Wim van Breda aanwezig om iets te vertellen over de Carraro-trekkers. Door de speciale bevestiging van de tanden wordt het gras door deze machine niet ver weg gegooid, maar wordt er een scherp begrensd zwad gemaakt.
De kennisdagen leken aan hun doel te beantwoorden. Er was belangstelling voor alle machines en er werden flink wat ervaringen uitgewisseld tussen veldwerkers.


Het tonen van het elektrische materieel was een nuttig onderdeel van de dag

Elektrische nieuwkomers

Op beide dagen was er vooral veel belangstelling voor de twee nieuwe elektrische machines, de Reform Motech eRM9 en de Matador M-Trac 2.0. Het was voor de meeste bezoekers een eerste kennismaking met elektrisch aangedreven eenassers. De voordelen zijn evident: geen uitstoot van CO2 en NOx in de vaak kwetsbare natuurgebieden en geen motorgeluid dat de rust in het gebied verstoort. Daarbij hebben ze ook voor de chauffeur twee belangrijke voordelen: hij loopt niet de hele dag in de uitlaatgassen van de machine en hij heeft veel minder trillingen te verduren tijdens het werk. Beide machines kunnen met dezelfde aanbouwdelen werken en dat maakt de combinatie met het bestaande machinepark gemakkelijker. De Reform-hulpstukken passen ook aan de Matador.


Jaco Harmsma, adviseur wagenpark bij Staatsbosbeheer, probeert de nieuwe elektrische Reform-eenasser uit.

Elektrisch prototype

De Reform Motech eRM9 was nog een prototype, waarmee de SBB-mensen toch al even kennis konden maken. Het is een elektrisch aangedreven machine, met twee elektromotoren en een verwisselbare accu. Uiterlijk wijkt de machine niet zo veel af van de al bekende Motech-serie. De meeste hulpstukken van de Motech zullen ook aan de eRM9 passen dankzij de aanbouwkoppeling van 52 of 54 mm. De machine heeft afzonderlijke motoren voor de aftakas en de rijaandrijving. De aftakasmotor heeft een vermogen van 3 kW. Het aftakastoerental is traploos in te stellen tussen 500 en 950 omwentelingen per minuut, bij een standaardtoerental van 880. De rijmotor heeft een vermogen van 1,2 kW. De machine haalt een snelheid van 7,6 km/u vooruit en 3,6 km/u achteruit. De machine draait op 48 V. Bij deze lage spanning zijn er minder voorschriften en mogen er meer mensen aan de machine werken voor onderhoud. De accu heeft een capaciteit van 60 Ah. Daarmee kan met een maaibalk tot zes uur worden gewerkt. Het wisselen van accu's gaat snel. Met twee accu's kan er prima een hele dag gewerkt worden. Het laden met een snellader kost ongeveer tweeënhalf uur, met een gewone lader zes tot acht uur. Het uiterlijk en de bediening van de machine sluiten prima aan op die van de machines met verbrandingsmotor. Er is dus weinig gewenning nodig om met de machine te kunnen werken. Dankzij het differentieelslot loopt de machine netjes recht uit. Hij staat op de rem zodra je de dodemansknop loslaat. In geval van een storing is de aandrijving los te koppelen, zodat je de machine zelf kunt duwen. De stuurarm is tweevoudig in hoogte te verstellen. Je kunt hem ook zijdelings verstellen en zelfs 180 graden draaien, zodat aan de achterkant een frees kan worden aangebouwd. De machine zelf weegt 116 kg, maar dat is zonder accu en wielen. De accu weegt 22 kg. Maaiklaar weegt de machine ongeveer 200 kg.


Alleen in Waardenburg werd een stukje gemaaid, maar ook hier waren de omstandigheden slecht.

Nederlands product

De Matador M-Trac 2.0 is een Nederlands fabricaat. De Matador-fabriek staat in Helvoirt en biedt werk aan ongeveer 95 mensen. De M-Trac 2.0 is in de eerste plaats een werktuigdrager. Daarmee kun je prima maaien, maar hij voelt zich ook thuis in een stedelijke omgeving. Daarbij zijn tal van andere toepassingen mogelijk dankzij de naar wens gemaakte koppeling.
Vorig jaar kwam de M-Trac 2.0 op de markt en in dat jaar leverde Wim van Breda ook de eerste machine af aan een gemeente in het oosten van het land. De machine is geheel nieuw ontworpen en ziet er eigenlijk wel deftig uit, met zijn grijs-zwarte kleurstelling.


Matador M-Trac is multifunctioneel.
De Matador levert 7 tot 22 kW aan de aftakas, afhankelijk van de configuratie. Voor de rijaandrijving is 5 kW beschikbaar. Deze machine werkt ook op een lage spanning van 48 V. Er zijn verschillende accupakketten leverbaar. Het kleinste is 60 Ah; verder zijn er pakketten van 120, 180 en 200 Ah. Met het grote pakket kan de machine gemakkelijk een tot twee dagen werken met een aangebouwde maaibalk. Het laden van de accu gaat op 220 V. Hij kan niet geladen worden op 380 V. Het laden kost vier tot zes uur. Matador kan een powerpack leveren waarmee de accu geladen kan worden als er geen stopcontact in de buurt is. Daarmee kan in relatief korte tijd stroom worden bijgeladen. De accu's en het powerpack zijn in samenwerking met het Zwitserse EcoCoach ontwikkeld. De machine heeft een handige bediening; zowel de snelheid van de aftakas als de rijsnelheid is via een draaiknop traploos in te stellen. De aftakas heeft een toerenbereik van 0 tot 1000 omwentelingen per minuut. De rijsnelheid is, afhankelijk van de gemonteerde banden, 6 km/u; achteruit bedraagt dat de helft. Op een duidelijk display zijn het aftakastoerental en de rijsnelheid af te lezen. Ook zie je in één oogopslag de vullingsgraad van de accu. In een diagnosescherm zijn de belangrijke gegevens van de machine te zien. De besturing wordt gemakkelijker gemaakt door gescheiden remmen voor links en rechts. Hiermee krijg je de machine gemakkelijk door de bocht. De machine weegt, zonder wielen en hulpstuk 239 kg; maaiklaar is dat bijna 450 kg inclusief contragewicht. Dat contragewicht is nodig om de machine gemakkelijker te kunnen kantelen om de maaibalk vrij van de grond te krijgen. Bij gebruik van een borstel of rolbezem ontbreken de contragewichten. De machine werd getoond op een Michelin Tweel, een band zonder luchtkamer. Er zijn verschillende wielconfiguraties mogelijk.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER