Speelparadijs met natuurlijke uitstraling voor Sint Lidwinaschool |
|
|
|
|
| 144 sec |
Brede blik Hercules Speeltoestellen zorgt voor uitdagende omgeving
Hercules Speeltoestellen heeft de buitenomgeving rondom de Sint Lidwinaschool in Zwaagdijk-West omgevormd tot een speelparadijs. De nieuwe speeltoestellen zijn gemaakt van FSC-robiniahout uit het VinciPlay-programma. Deze materiaalsoort zorgt er mede voor dat de schoolomgeving nu een natuurlijke uitstraling heeft. Voor het ontwerp van de buitenruimte zocht Hercules ondersteuning van Bureau Koppelaar. Door samen te werken bij het maken van keuzes, konden beide partijen meerwaarde creëren voor de opdrachtgever.
|
'Het lijkt wel een park!' Deze reactie hoort interim-directeur Kim Schintz van de Sint Lidwinaschool regelmatig van ouders, collega's en omwonenden wanneer ze een blik werpen op de vernieuwde buitenomgeving. 'En daar heeft het ook veel van weg, een park met speeltoestellen. Kinderen maken er dagelijks zeer enthousiast gebruik van. De hoogteverschillen maken de ruimte tot een spannende omgeving om in te spelen en te bewegen. Kinderen van alle niveaus en leeftijden worden uitgedaagd op dit terrein. Ook de speelelementen dragen hier op een fraaie en slimme manier aan bij.'
| De hoogteverschillen maken de ruimte tot een spannende omgeving om in te spelen en te bewegen. |
|
|
Omdat de buitenruimte verouderd was, had het schoolbestuur van de Sint Lidwinaschool al langer de wens om deze aan te pakken. Enkele maanden geleden werd het getransformeerde terrein in gebruik genomen. John Bakker van Hercules Speeltoestellen spreekt over een uitzonderlijk project. 'Het gaat om een betrekkelijk kleine school, met niet meer dan honderd kinderen. Als je dan kijkt wat er allemaal gerealiseerd is: een enorme buitenruimte met speeltoestellen van robiniahout, heuveltjes, afscheidingen, bruggetjes, een waterloop, een kreek die water opvangt als het hard regent. Dat zie je niet vaak bij scholen van deze omvang. Het is een prachtig stukje marketing voor de school.'
Diverse en ruimtelijke omgeving
Het resultaat is een heel natuurlijke, diverse en ruimtelijke omgeving, die veel verschillende mogelijkheden biedt. Bakker: 'Aan de voorkant van de school zijn ook nog meerdere sportvelden en klimtoestellen gerealiseerd voor de bovenbouw. Voor ons was het project een heel mooie uitdaging.' Voor onder meer de levering en het aanleggen van het gras werkte Hercules Speeltoestellen samen met een plaatselijke hovenier. 'Daarnaast is ook de bestrating rondom de school in zijn geheel vervangen', aldus de eigenaar van Hercules Speeltoestellen.
| De logistieke operatie was een uitdaging. |
|
|
'Het vervoeren van de tegels, het gras, het beton en de houtsnippers was overigens nog een hele operatie. Omdat er een brug tijdelijk buiten functie was gesteld, hadden we niet direct toegang tot de schoolomgeving. Uiteindelijk konden we gebruikmaken van een doorgang over het erf van een buurman, die graag bereid was zijn medewerking te verlenen. Zo hebben we met alle partners op een constructieve manier samengewerkt om tot dit bijzondere resultaat te komen. Het was niet zomaar even een aantal speeltoestellen plaatsen. Maar als we iets doen, dan doen we het goed.'
Breder kijken dan toestellen
Bureau Koppelaar, verantwoordelijk voor het ontwerp van de speelomgeving, bevestigt dit beeld. 'We hebben breder gekeken dan alleen het vervangen van toestellen. Ook belangrijke zaken als klimaat, groen, beleving en afwatering namen we mee in het hele verhaal. Daarnaast namen we het perceptief van het kind als uitgangspunt. Het ene kind heeft baat bij een zithoekje, het andere bij een groot klimtoestel. In het ontwerp moet je daar rekening mee houden.' Volgens de ontwerper bood de ruime buitenomgeving veel mogelijkheden. 'Er waren veel vierkante meters speelruimte beschikbaar per leerling. Dat tref je bij een school in een stedelijke omgeving niet aan. Hierdoor konden we bijvoorbeeld werken met gras als ondergrond. Ook het omgaan met de afwatering was een uitdaging. Door het water op een goede manier te laten afvloeien, konden we hier speelwaarde aan koppelen. Vanuit een glooiend landschap is een wadi-achtige omgeving gecreëerd, die in droge omstandigheden ook als speelplek fungeert.'
| Er waren veel vierkante meters speelruimte beschikbaar per leerling. |
|
|
Structuur voor kinderen
Bureau Koppelaar en Hercules Speeltoestellen creëerden aan de achterkant een groene omgeving met paden, landschappen en heuvels, maar lieten aan de voorkant de verharding juist in tact die ruimte biedt voor sport en spel. Wel wordt deze verharding onderbroken door beplanting. Hierdoor ontstond een ruimtelijke en vriendelijkere scheiding, legt Koppelaar uit: 'De omgeving biedt kinderen zonder dat ze zich ervan bewust zijn veel structuur. Hierdoor heeft ieder kind zijn speelplek, zonder dat er overlast ontstaat. De goede eigenschappen in de oorspronkelijke situatie hebben we behouden. Zo hebben we speeltoestellen geplaatst zonder dat het bestaande groen gekapt hoefde te worden. De minder goede eigenschappen van de omgeving wisten we te veranderen in kansen. Met als resultaat veel speelwaarde voor kinderen, waarbij veel ruimte is voor interactie.'
| De omgeving biedt kinderen zonder dat ze zich ervan bewust zijn veel structuur. |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|