ROVA kiest elektrische werktuigdragers met lange accuduur |
|
|
|
|
| 208 sec |
Compacte AllTrec-machines voor maaien, onkruidborstelen en bladblazen
Met de aanschaf van compacte werktuigdragers van AllTrec breidt ROVA zijn verzameling elektrische alternatieven voor brandstofaangedreven werktuigen verder uit. Dat de producent garandeert dat de accu in één werkdag niet leeg raakt, nam de laatste aarzeling weg.
Rinke Hornstra van dealer Groenoord levert de AllTrec 8015F-werktuigdragers af bij ROVA in Zwolle. |
'Nu alleen de tractoren nog', zegt Alexander Dammers, inkoper bij ROVA 'Waar we kunnen, zetten we tegenwoordig elektrische machines in. Het begon flink wat jaren geleden al met het handgereedschap en daarna kwamen de voertuigen.' Met honderden medewerkers en een uitgebreid machinepark verzorgt ROVA reinigingstaken en groenonderhoud in de bij het samenwerkingsverband aangesloten gemeentes. Dat zijn bij elkaar 23, in de regio's Zwolle, Amersfoort en de Achterhoek. Naast 35 lichtere elektrische bedrijfswagens schafte het bedrijf ook al drie elektrische vrachtwagens aan. Compacte elektrische Aebi Schmidt- en Ravo-veegmachines werden eveneens enthousiast aangekocht. 'Onze medewerkers vinden het werken met deze machines een vooruitgang', zegt Dammers. 'Die zijn stiller en daarom fijn om mee te werken. Temeer omdat ze er de hele dag, acht uur lang, mee op weg zijn. De accucapaciteit is daarvoor ook ruim voldoende.'
Maaien
De grotere machines voor werkzaamheden in de groenvoorziening hebben het langst op zich laten wachten, weet Dammers. De drie nieuwe AllTrec 8015F-werktuigdragers die nu zijn aangeschaft, worden ingezet voor maaiwerk en onkruidborstelen. Hun komst betekent het begin van het einde van brandstofmotoren in het segment van de compacte machines. Twee van de drie AllTrecs kregen een cirkelmaaidek en één is voorzien van een onkruidborstel. Verder is een bij het vermogen van de machine passende krachtige bladblazer aangeschaft. Voor de winter hoopt Dammers er ook nog rolbezems bij te krijgen voor sneeuwruimen op bijvoorbeeld fietspaden. ROVA koos voor de AllTrec 8015F; dat is de versie met gesloten cabine. Net als de eerdergenoemde veegwagens zijn de AllTrecs gemaakt voor lange werkdagen zonder accustress. 'Onze chauffeurs zijn er heel blij mee', zegt hij. 'Behalve omdat ze zo stil zijn ook vanwege het comfort. De cabine is ruim en overzichtelijk en de bediening is eenvoudig. Ook zijn ze enthousiast over de goede klimaatbeheersing. Bij de diesels die we tot nu toe gebruikten, zitten ze boven of direct voor de motor en die geeft via de zitting veel warmte af. De airco moet er dan behoorlijk aan trekken om dat een beetje te compenseren. Dat effect ontbreekt bij de nieuwe machines helemaal.'
|
'De machines zijn stiller. Onze mensen vinden ze fijn om mee werken'
| |
|
Airco
Het overhalen van de doelgroep om te kiezen voor hun elektrische alternatieven, lukt het best als deze minstens even goed voldoen als de vertrouwde brandstofmachines, weten producenten zoals AllTrec. Liever zelfs nog net iets beter. Volgens Jos Kleinloog van Weed Control, mede-eigenaar van AllTrec en tevens vertegenwoordiger voor Nederland, zijn de machines ontwikkeld met dat idee in gedachten. 'Een belangrijke voorwaarde die we stelden, was dat de machines met een volle accu minstens één hele werkdag kunnen draaien. Daarop zijn ze uitgebreid getest. Uit de markt krijgen we de feedback dat dit inderdaad gemakkelijk lukt. Ik durf zelfs met zekerheid te stellen dat je ze op een werkdag niet leeg krijgt. Ook niet als dat dagen zijn van tien of elf uur, en die komen in de sector veel voor. Als een groenaannemer tot laat in de avond wil doorgaan om het werk af te krijgen, kan dat zonder problemen. Ook met de hele dag de airco aan in de zomer en in de winter de verwarming. De machine is ontworpen om jaarrond te worden ingezet.' Afhankelijk van het type gebruik adviseert de leverancier klanten te kiezen voor het grotere accupakket van 70 kWh of het iets kleinere van 50 kWh. ROVA koos voor de 70 kWh-versie. 'Voor de manier waarop ze hem voor maaien en onkruidborstelen inzetten, zouden ze met het 50 kWh-pakket ook gerust een hele dag rondkomen. Ze gebruiken een maaidek van 1,95 meter breed. Er kan ook een maaidek van 2,70 meter op; daarvoor adviseren we wel het grotere accupakket. Hun argument was dat ze er zeker van wilden zijn dat ze nooit klem komen te zitten, ook niet als ze er in de toekomst ooit andere werktuigen aan willen koppelen. Zo'n toekomstgerichte benadering is bij ROVA ook een duurzame keus. Intussen heb ik van de medewerkers vernomen dat ze met de onkruidborstel nu wel twee dagen kunnen werken zonder tussentijds de accu te hoeven opladen.'
|
'Ik durf met zekerheid te stellen dat het niet nodig is om tussentijds op te laden. Ook niet bij werkdagen van tien tot elf uur met de verwarming of airco aan'
| |
|
| De drie AllTrecs 8015F's met respectievelijk (v.l.n.r.) een maaidek, bladblazer en onkruidborstel. Los ligt rechts op de voorgrond een tweede maaidek. |
|
|
Positief
Het accupakket, waarop vijf jaar garantie zit, noemt Dammers als een van de argumenten om te kiezen voor AllTrec. 'De machine is bovendien een Nederlands product, van een innovatief bedrijf. We zijn dit voorjaar begonnen met één 8015F, voorzien van onkruidborstels. De ervaringen daarmee waren heel positief; daarom hebben we er nu die andere twee bij gekocht.' De drie nieuwe AllTrecs vervangen bij ROVA drie brandstofaangedreven machines: één multifunctionele werktuigdrager en twee maaimachines. Dammers stelt tevreden vast dat er intussen verschillende merken zijn die compacte elektrische machines op de markt brengen. Als een van de redenen om voor een AllTrec te kiezen, noemt hij de achterwielbesturing, die vergelijkbaar is met die van de LM Tracs waarmee de medewerkers van ROVA vertrouwd zijn. 'Dit en ook het formaat bleek mee te tellen. Onze vaste dealer Groenoord kon nog twee andere merken leveren. Eén daarvan had knikbesturing; dat zou teveel een andere manier van werken vergen. Die andere had wel achterwielbesturing, maar was wat forser dan de AllTrec. Tijdens de demo zeiden onze mensen dat ze die te groot vonden.'
Tractor
Het segment waarin de energietransitie nog het minst van de grond komt, is dat van de tractoren. ROVA heeft er veel in gebruik, vooral voor het maaien van bermen en diverse werkzaamheden op sportparken en recreatieterreinen. 'De groenvoorziening en de aannemerij vormen maar een klein deel van de markt voor tractorfabrikanten. Boeren staan niet te springen om elektrische tractoren, onder meer omdat die veel duurder zijn in aanschaf.' Case en New Holland hebben samen een prototype van een elektrische tractor ontwikkeld en dit jaar aan hun dealers gepresenteerd, weet hij. 'De bedoeling is dat die vanaf januari 2024 beschikbaar komt. Met 80 pk wordt het een relatief lichte versie, die in de groensector zeker van pas kan komen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|