Nieuwe Multihog MX 130 heeft minder diesel nodig |
|
|
|
|
| 181 sec |
Combinatie met maaiarm, heggenknipper en zuiginstallatie op tournee
De nieuwe Multihog MX 130-werktuigdrager is een doorontwikkeling van het bestaande MX-model. Het vlaggenschip van de vloot is uitgerust met een 130 pk Stage 5-dieselmotor en proportionele hydraulische bediening. Hierdoor is het volgens leverancier Van Dyck Nederland behalve een krachtige ook een brandstofefficiënte machine.
|
De Multihogs zijn een vertrouwd gezicht in de groenvoorziening. De MX 130 is weliswaar een doorontwikkeling van een bestaand model, maar er is wel veel aan vernieuwingen doorgevoerd, verklaart Marc Kipperman van Van Dyck Nederland. Daarmee is het een behoorlijk andere machine geworden. Hij is onder meer schoner geworden en energie-efficiënter. Het vermogen werd met 10 pk opgekrikt. De 130 pk's komen van pas voor uitdagingen die samenhangen met de trend naar een meer ecologisch beheer. In het kader hiervan wordt minder vaak gemaaid en dat betekent langer gras. Het afvoeren van maaisel kan in één werkgang door de machine uit te rusten met een zuiginstallatie met opvangbak. De zuiginstallatie kan ook worden gekoppeld aan een heggenknipper. 'Dan gaat het snoeimateriaal direct de opvangbak in. Zo hoeven er geen mensen mee te lopen die het opharken en in een snoeibak gooien. Eén persoon, op de machine, kan al het werk doen.'
|
'De zuiginstallatie is ook te koppelen aan de heggenknipper, zodat snoeimateriaal direct de opvangbak in gaat'
| |
|
Bediening
De machinist vindt in de cabine een nieuw bedieningssysteem, waarmee Multihog tegenwoordig ook andere modellen uitrust. Alle functies zijn te vinden op een bedieningsarm met armsteun. Deze is in hoogte verstelbaar, zodat altijd de voor de bestuurder meest geschikte stand is te kiezen. Een belangrijke vernieuwing ten opzichte van het oude model die de machine volgens Kipperman zuiniger en tegelijk stiller maakt, is de regelbare hydraulische capaciteit. 'Vaak heb je niet het maximale vermogen van dertig liter per minuut nodig, maar volstaat veel minder ook. Vroeger was het zo dat, als je voor een bepaalde functie twintig liter nodig had in plaats van dertig, je toch het volle vermogen kreeg. Nu kun je het gewoon doen met twintig liter. Daardoor heb je minder vermogen nodig, wat scheelt in brandstof. Omdat de motor dan minder toeren maakt, produceer je ook minder omgevingsgeluid.' Voordelen van efficiëntere werktuigen komen hierdoor nog weer beter tot hun recht, weet hij. 'Temeer omdat het aantal liters per ventiel afzonderlijk valt te bepalen, zodat voor elke functie de juiste capaciteit kan worden geleverd.
Zwaarder
De MX 130 is het zwaardere zusje van de CX 75 uit de Multihog-familie. Deze kwam recent ook in een nieuwe uitvoering op de markt en wordt verkocht voor vergelijkbare taken. De MX 130 heeft, behalve meer pk's, een flink hoger maximumgewicht. 'Deze is daarom het meest geschikt als je wil gaan maaien met opvang. Of als je bijvoorbeeld in het kader van gladheidsbestrijding ook wil gaan werken met een zware sneeuwborstel of -schuiver.' De compacte machines van Multihog zijn volgens Kipperman speciaal aantrekkelijk voor werken in stedelijk gebied. 'Er is een trend naar extensiever maaibeheer en wat je daarbij ziet, is dat dan met grote tractoren wordt gemaaid. Vervolgens komt er nog een keer een tractor met een balenpers overheen. Dat gebeurt op onoverzichtelijke plaatsen in drukbevolkt gebied. Behalve het gevaar dat dit oplevert, gaan door het hoge gewicht van de trekkers gemakkelijk zaken kapot. De Multihogs zijn behalve compacter, ook lichter. Bovendien is er vanuit de cabine goed zicht op de omgeving.'
|
'De machines zijn compacter en lichter dan een tractor en vanuit de cabine is er goed zicht op de omgeving'
| |
|
Cabine
Hoewel de CX 75 en de MX 130 op het oog op elkaar lijken, zijn er flinke verschillen. Het meest opvallende verschil is de cabine. Die van de MX is ruimer. De bediening van beide machines is verder wel gelijk. De MX is ietsje groter, maar het maximale gewicht van de machine met werktuigen en vracht overtreft dat van de CX fors: 7000 kilogram tegenover 4000 kilogram. De MX 130 is nog nagelnieuw. Van Dyck heeft deze zomer een demonstratie-exemplaar opgebouwd waarmee het bedrijf gedurende het najaar een rondgang maakt langs potentiële gebruikers in de groensector. Groenaannemers en ook gemeenten, zo verduidelijkt Kipperman. De demonstratiemachine is uitgerust met werktuigen, waarmee hij optimaal tot zijn recht moet komen voor gebruik in de groenvoorziening. Inspelend op de trend van ecologisch maaibeheer komt er aan de maaiarm geen klepelbak, maar in elk geval een type maaier dat uitsluitend een horizontale, snijdende beweging maakt. Waarschijnlijk wordt het, naar zijn zeggen, een cyclomaaier. Zulke maaiers zijn, net als de vingerbalk, diervriendelijker en ook energie-efficiënter dan klepelmaaiers, weet hij. 'Voor de afzuiging hebben we verder een nieuwe blower ontwikkeld die extra efficiënt werkt. Het is een verbeterde versie van een type dat we al langer installeren.'
| Van Dyck Nederland gaat met het demonstratiemodel van de nieuwe Multihog MX 130 op tournee |
|
|
Diesel
De brandstofbesparing en de schonere dieselmotor vindt hij de belangrijkste nieuwe kenmerken van de MX 130. Voor een elektrische versie is het volgens hem nog te vroeg. 'Iedereen wil er graag een hele dag mee vooruit kunnen en er is te veel vermogen nodig om dat nu al met accu's voor elkaar te krijgen.' Tijdens de demotoer komt Van Dyck met de MX 130 langs op locatie. Aan de maaiarm gaat dan, afhankelijk van de wensen van de klant, een heggenknipper en/of een maaibak. 'Op deze wijze kunnen we klanten goed laten zien wat de mogelijkheden en voordelen zijn van de machine. We gaan met de demotoer door tot de tijd voor snoeien en maaien voorbij is. En mocht het niet lukken om iedereen die dat wil, dit najaar nog te bezoeken, dan beginnen we in het voorjaar een nieuwe ronde.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|