Matador kijkt naar meer dan alleen functionaliteit |
|
|
|
|
| 108 sec |
Lichte kruiwagens voor het zware werk
Matador in het Brabantse Helvoirt maakt kruiwagens, steekwagens en platformwagens en doet dat met oog voor de gebruiker. De tweewielige Noka 160-kruiwagen is een knap stukje techniek.
|
Weinig gereedschappen zijn zo universeel als kruiwagens. Je komt ze tegen op bouwplaatsen, bij hoveniers, manegehouders, op sportvelden en bij natuurbeheerders. Toch zijn kruiwagens zelden het meest gekoesterde gereedschap. Werkpaarden zijn het, met slechts één functie: ze moeten stevig zijn. Maar daar is de laatste jaren verandering in gekomen. Matjeu van Kasteren van Matador legt uit dat de kruiwagens anno 2023 niet meer dezelfde zijn als vroeger. 'Er is tegenwoordig veel meer oog voor ergonomie. Onze gebruikers verrichten vaak zwaar werk. Een kruiwagen kan langdurige slijtage aan je lichaam helpen voorkomen door het werk wat lichter te maken.' Dat laatste is letterlijk het geval, want Matador produceert onder andere kruiwagens met een frame van ovalen aluminium buis dat is versterkt met magnesium. Dat is veel lichter én sterker dan de traditionele stalen buis waarvan kruiwagenframes decennialang werden gemaakt. 'Vaak gebeurt het dat mensen na het werk de kruiwagen op de aanhanger laden. In dat geval is het handig als de kruiwagen zelf aanzienlijk lichter is.'
Stabieler
Om een idee te geven: de veel verkochte Noka 160-kruiwagen met een kunststof bak van 160 liter inhoud weegt 14,6 kilo en is daarmee ruim 8 kilo lichter dan een vergelijkbare kruiwagen met stalen frame. En dat merk je, vertelt Harm Vermeulen, directeur van Vermeulen Grondwerken in Beek en Donk. Zijn bedrijf heeft vijftien kruiwagens van Matador in gebruik, waaronder vijf tweewielige Noka 160's. 'We gebruiken ze veel voor het afvoeren van materiaal bij sloopwerkzaamheden in kantoorpanden', vertelt Vermeulen. 'Dat zijn vooral gipsplaten: veel volume, weinig gewicht. De kruiwagens kunnen worden uitgerust met antilekbanden, wat ook echt wel nodig is, want we rijden natuurlijk vaak over het puin heen. Bovendien hebben ze twee wielen, waardoor ze veel stabieler zijn dan gewone kruiwagens. Je kunt ze daardoor voller laden, wat ook praktisch is als je in een krappe ruimte aan het werk bent.' Het lage gewicht van de kruiwagen is prettig bij het in- en uitladen van het materieel, zegt hij. 'Die spullen moeten aan het eind van de dag allemaal weer op de aanhanger. Dan voel je het verschil echt wel met een ouderwetse stalen kruiwagen.'
|
De Noka 160-kruiwagen weegt 14,6 kilo en is daarmee ruim 8 kilo lichter dan een vergelijkbare kruiwagen met stalen frame
| |
|
Knokkelbescherming
Volgens Van Kasteren verkoopt Matador de kruiwagens ook veel aan hoveniers en groenbeheerders. 'Bij snoeiafval valt het gewicht natuurlijk nog wel mee, maar een kruiwagen met 160 liter zand is enorm zwaar. Dan zijn twee wielen eigenlijk onmisbaar, want anders val je om.' Ook over de handgrepen is nagedacht. 'Die zijn ergonomisch ovaal vormgegeven en gemaakt van natuurrubber. Bovendien hebben de handgrepen knokkelbescherming. Dat lijkt simpel en dat is het eigenlijk ook, maar heel lang werd er over dit soort maatregelen nauwelijks nagedacht, terwijl je het gebruiksgemak vergoot en er blessures mee kunt voorkomen. Kruiwagens waren qua vormgeving altijd een beetje een ondergeschoven kindje; er werd alleen gekeken naar functionaliteit. Wij willen laten zien dat het beter kan. Overal op de werkplek wordt aandacht besteed aan de gezondheid en het welzijn van de medewerker. Kruiwagens kunnen daar ook aan bijdragen.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|