|
| 187 sec |
'Ons digitale platform ontzorgt diverse partijen in de keten'
In november jl. besteedde VA-Keur aandacht aan het 25-jarig bestaan van de organisatie en haar voorgangers. Directeur Jelle Bartlema vertelt hoe VA-Keur is ontstaan, over de groei in de afgelopen jaren en hoe het digitale platform hieraan heeft bijgedragen en nog steeds bijdraagt. 'Lokale overheden vinden ons platform een ideaal medium voor hun eigen registratie.'
VA-Keur vierde in november het 25-jarig bestaan |
De ledenbijeenkomst, die tegelijkertijd een feestje was, vond plaats in de Apenheul, waar de aanwezigen werden getrakteerd op een lunch en een rondleiding door het dierenpark. Een lezing over het gedrag van de diverse apensoorten ontbrak daarbij natuurlijk niet. Waarbij natuurlijk ook de link naar menselijk gedrag werd gelegd, altijd goed voor grappige inzichten. Tijdens de bijeenkomst werd ook teruggeblikt en vooruitgekeken. De naam VA-Keur zelf bestaat immers nog niet zo lang. In 2016 ontstond VA-Keur door een fusie van COM-Keur en VeBIT Keur. Directeur Jelle Bartlema neemt ons even mee terug in de tijd: 'COM-Keur en VeBIT Keur bestaan sinds 1998 en 1996. VeBIT Keur keurde intern transportmaterieel, zoals heftrucks. COM-Keur is ontstaan in de tuin- en parksector en was het keurmerk van de branchevereniging Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven (COM). In de loop der jaren zijn beide keurmerken uitgegroeid tot landelijk bekende kwaliteitskeurmerken op het gebied van machineveiligheid. De scope van COM is altijd heel breed geweest: van klein motorisch of elektrisch aangedreven handgereedschappen tot grote machines als verreikers, hoogwerkers en tractoren. VeBIT bleef de focus houden op heftrucks en ander mobiel interntransportmaterieel. De keurmerken werkten vanuit hetzelfde kantoor, als onderdeel van de Koninklijke Metaalunie (KMU).'
Van COM-Keur en VeBIT naar VA-Keur
In 2010 besloot COM-Keur het hele keuringsproces te digitaliseren en met een digitaal keurregistratiesysteem te gaan werken. Daarmee werd natuurlijk een behoorlijke efficiëntieslag gemaakt. In 2013 werd de huidige moederorganisatie van VA-keur, Fedecom, opgericht, ontstaan uit een fusie van het Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven en de Federatie Agrotechniek. Zo ontstond een brancheorganisatie die zowel de fabrikanten, importeurs als dealers bij elkaar hadden. In 2015 zijn VeBIT Keur en COM-Keur in gesprek gegaan vanuit de behoefte van VeBIT Keur om gebruik te kunnen maken van het digitale keurplatform van COM-Keur. Al kort erna bleek dat een fusie de meest logische oplossing was voor alle partijen. VeBIT is toen als zelfstandige vereniging opgeheven en alle leden werden collectief lid van Fedecom. De naam van het nieuwe keurmerk werd VA-Keur en onder deze naam werden de sterke elementen van beide voorlopers opnieuw ingezet. Bartlema: 'Dan hebben we het over het steekproefregime van VeBIT en de onafhankelijke certificeereis die COM-Keur stelde aan de keurbedrijven, de VCA*. Deze twee elementen vormen nog steeds de kwaliteitsborging van VA-Keur.'
| Digitaal keuren levert veel op |
|
|
Van 130.000 naar 220.000
Bartlema ziet een gestage groei van VA-Keur vanaf de start in 2016. 'Het aantal keuringen dat door de erkende VA-Keur-bedrijven wordt uitgevoerd, groeit jaarlijks. In 2016 voerden COM-Keur en VeBIT gezamenlijk 130.000 keuringen uit en nu, in 2023, komen we uit op ruim 220.000 keuringen. Inmiddels is VA-Keur een gevestigde naam geworden. Toch zijn er wel verschillen tussen sectoren te zien waar gekeurd wordt. Zo is in de interntransport- en logistieke sector eigenlijk geen discussie meer over het feit of een machine gekeurd moet worden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de landbouwsector, waar machine-eigenaren het keuren nog wel eens achterwege laten. Hier valt nog wel terrein te winnen, vooral ook in bewustwording. Het is volgens de Arbowet gewoon verplicht het wel te doen. In de tuin- en parksector gaat het absoluut beter. Hoveniers en groenvoorzieners zijn zich meer bewust van het belang van veiligheid en goede registratie daarvan. Dat wordt ook aangejaagd door lokale overheidsinstanties, zoals waterschappen en gemeenten. Deze vinden ons digitaal platform een ideaal middel om hun eigen proces rondom veiligheid en keuringen te borgen.'
|
'Voor sommige overheden is het zijn van een VA-Keur-bedrijf een eis geworden'
| |
|
Bartlema ziet in toenemende mate dat bijvoorbeeld (semi)overheidsorganisaties graag zelf het centrale overzicht over hun arbeidsmiddelen en machinepark willen houden en met het digitale platform van VA-Keur willen werken. Hiermee wordt ook aangejaagd dat ze gaan verlangen dat hun leveranciers zelf ook VA-Keur-erkend keuringsbedrijf zijn. 'Het digitale platform waarmee COM-Keur in 2010 begon, heeft zich verder ontwikkeld en is nu een heel sterk argument om met VA-Keur te werken. Dat verklaart ook deels onze groei. Wij verwachten dat deze doorzet, ook omdat we denken dat steeds meer machine-eigenaren, naast het periodieke onderhoud, hun machines meteen ook op veiligheid zullen laten keuren en daarmee ook aan hun Arbo-wettelijke verplichting voldoen.'
Veilig op 1
VA-Keur/Fedecom is ook nauw betrokken bij Veilig op 1, een platform dat tot doel heeft het veiligheidsbewustzijn bij de machine-eigenaren in de land- en tuinbouw en tuin- en parksector te stimuleren en te activeren. Achterliggende doelstelling is het terugdringen van het aantal ongevallen in deze sectoren. Bij het platform Veilig op 1 zijn ook VHG, LTO, CNV, Glastuinbouw Nederland en een aantal andere relevante partijen betrokken. De deelnemers tekenden een paar jaar geleden een convenant: Zero Accidents in 2030; dat was de start van dit platform.
Elektrificatie
In de afgelopen jaren is het aandeel van accu-aangedreven, elektrische machines fors vergroot. 'We zien in de keuringen nadrukkelijk een toename van elektrisch aangedreven handgereedschap en machines,' vertelt Bartlema. 'Ook zien we in toenemende mate de elektrificatie van steeds meer grote machines, zoals verreikers, bouwmachines en tractoren. We bieden daarom onze keurmeesters verdiepingstrainingen aan, bijvoorbeeld op de NEN9140-norm, die gaat over de eisen met betrekking tot zwaardere elektrificering. Zo houden we onze keurmeesters qua kennis en kunde up-to-date. We proberen als keurmerk continu voorop te lopen in ontwikkelingen, waarbij we heel sterk die digitalisering gebruiken om keurbedrijven zo veel mogelijk te ontzorgen. Zodat zij ook weer op een heel goede manier hun klanten kunnen bedienen. Daar zullen wij ons altijd voor inzetten.'
| Jelle Bartlema |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|