Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit biedt spanning

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Heidi Peters, vrijdag 9 februari 2024
202 sec


Elektrisch rijden vraagt verstandig en veilig laden

Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit verkoopt elektrische voertuigen en is importeur van het merk Goupil. Daarmee komen vanuit klanten vragen over het laden ervan. Kan dat op een gewoon stopcontact? Is dat verstandig en veilig? Welke typen laadvoorziening zijn er? Zijn die geschikt voor alle elektrische voertuigen? Door de samenwerking met Laadpaaldirect is elke vraag snel te beantwoorden.

Floris Harkes
Floris Harkes

Koop of lease je een elektrisch werkvoertuig, dan moet je ook nadenken over het opladen ervan. Gebruik je een gewoon buitenstroompunt of laat je een laadpaal installeren en zo ja, welke dan? 'Wanneer klanten bij ons komen voor een elektrische bedrijfswagen, komt dit altijd ter sprake,' vertelt Floris Harkes, accountmanager bij Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit B.V. 'Wij verkopen diverse types van het merk Goupil, variërend in grootte, belastbaarheid en ook de accupakketten verschillen, waarmee dus ook de actieradius.'

Wie denkt Goupil niet te kennen, vergist zich waarschijnlijk, want wie heeft nog nooit een bezorgautootje van Picnic zien rijden? Precies, dat merk dus. In een eerder artikel over de leverancier van Goupil kwam al naar voren dat Eco-Mobiliteit B.V. ernaar streeft om zo ver mogelijk met de klant mee te denken, en een zo volledig mogelijk pakket wil aanbieden. We gingen toen in op de samenwerking met Bott en STIHL om een optimaal ingerichte bedrijfsbus te kunnen leveren. Deze dienstverlening strekt zich nu ook uit naar het opladen van de aangeschafte of geleaste voertuigen. Hiermee werkt Van Blitterswijk samen met Laadpaaldirect.

Samenwerking

'Deze samenwerking is eigenlijk niet nieuw, vertelt Matthieu Slof, eigenaar van Laadpaaldirect. 'Wij vonden elkaar al een paar jaar geleden hierin, maar door een aantal zaken verdween de samenwerking een beetje naar de achtergrond. Zo hadden een paar jaar geleden de meeste Goupils nog geen stekkeraansluiting voor laadpalen en werden deze toen nog op het traditionele stopcontact aangesloten. De ontwikkelingen hierin gaan erg snel; inmiddels zijn de meeste voertuigen wel voorzien van een type 2-stekker. We hebben samen opnieuw naar de samenwerking gekeken, de afspraken afgestoft en betreden nu ook vaak samen de markt.' Dat gebeurde onder meer op de laatste Groene Sector Vakbeurs en eerder al op de Fleet Expo in Utrecht.


De samenwerking met Laadpaaldirect is een aanvulling op de dienstverlening van Van Blitterswijk
Laadpaaldirect levert diverse soorten laadvoorzieningen in zowel de particuliere als zakelijke omgeving. 'Wij verkopen voor een aantal, vooral Nederlandse merken, laadoplossingen die ook in Nederland worden geproduceerd.'

Gewoon stopcontact niet veilig

Voor een volledig elektrisch voertuig is het gebruik van een gewoon stopcontact, of dat nou binnen of buiten gemonteerd is, niet veilig. Een elektrische auto trekt voor het opladen behoorlijk veel vermogen. Met het gebruik van een standaard stroomvoorziening duurt het, afhankelijk van de auto, 26 tot 28 uur om een lege accu volledig op te laden. Dit komt doordat er relatief weinig vermogen uit een stopcontact komt. 'Dit betekent dat er ook minstens 24 uur lang continu stroom door dat stopcontactje gaat en daar zijn deze armaturen en installaties eigenlijk niet voor gemaakt,' legt Slof uit. 'Dat is dan ook niet verstandig.'


De juiste aansluiting

Bij de Goupil G6 is een type 2-stekker, dus geschikt voor laadpalen, standaard. Bij de types die dit nog niet hebben, is de optie er wel. Slof: 'Een Goupil die is uitgerust met een standaardstekker, heeft ook een ander soort accu met bijpassend batterymanagement-pakket, waardoor er geen sprake is van een onveilige situatie. Maar in de dagelijkse praktijk blijkt dat medewerkers in de stad gemakkelijker een laadpaal kunnen vinden dan een gewone stroomaansluiting. Nou ja, zo komen er dus steeds meer elektrische voertuigen, ook van Goupil, met een type 2-stekker.'


De ene laadpaal is de andere niet

Wanneer een afnemer van een Goupil zich wil informeren over een laadvoorziening, verwijst Van Blitterswijk Eco-Mobiliteit de klant door naar Laadpaaldirect. Harkes: 'Wij helpen in de voorbereiding de klant natuurlijk al zo goed mogelijk met de kennis die wij zelf in huis hebben. Het is echter nog niet zo lang, dat wij met laadpalen te maken hebben, aangezien de G6 nu nog het enige type is. Daarom is het prettig dat wij kunnen verwijzen naar Laadpaaldirect. Zij weten welke merken de beste keuze zijn voor die klant en kunnen ook adviseren over bijvoorbeeld de combinatie met zonnepanelen. Deze specifieke kennis hebben wij niet in huis. Maar we willen deze wél graag aanbieden en daarom is in onze brochure 2024 een hele pagina gewijd aan oplaadmogelijkheden en het aanbod dat wij samen hebben geformuleerd.'


Laadpalen zijn leverbaar in diverse modellen en kwaliteiten
'We hebben samen een basisinstallatie met bijbehorende voorzieningen geformuleerd die van toepassing kunnen zijn in bepaalde settings,' licht Slof toe. 'Zo weet de klant van Van Blitterswijk ook direct waar hij aan toe is.'

Geen vonkje

Een laadpaal of -voorziening in de buitenmuur wordt op een aparte stroomgroep geïnstalleerd. Dat blijft zo; het is ook niet toegestaan om er een tweede buitenstopcontact op te plaatsen. De type 2-stekker zorgt ervoor dat het communicatieprotocol tussen auto en laadpaal wordt gevolgd. Stel, de auto kan eenmaal 32 ampère afnemen en het laadpunt kan driemaal 32 ampère afgeven, dan wordt de auto met eenmaal 32 ampère geladen. Een ander verschil met een regulier stopcontact is dat de pen van het communicatiekabeltje in de laadkabel zit. Bij het aansluiten wordt er dus eerst verbinding gemaakt tussen de stroompennen, maar omdat er dan nog geen spanning op de kabel staat, ontstaat er ook geen vonk. Wanneer de stekker doorgedrukt wordt, maakt de communicatiepen pas contact en op dat moment wordt de communicatie gestart tussen het voertuig en de lader. Wanneer alles volgens het protocol goed wordt bevonden, wordt de laadsessie gestart en komt er spanning op de kabel. Bij het beëindigen van de laadsessie wordt de communicatie, zodra de stekker eruit wordt gehaald, direct gestopt en omdat er dan geen communicatie meer is, wordt ook de stroomtoevoer beëindigd. Pas daarna wordt de verbinding tussen de stroompennen verbroken en omdat er dan geen spanning meer op de kabel staat, is er nu ook wederom geen kans meer op vonkvorming.
'Met deze kennis kunnen wij een totaalpakket aanbieden en de klant volledig ontzorgen,' besluit Harkes. 'Een klant koopt bij ons een Goupil en vervolgens regelen wij ook de rest: leasecontracten, een specifieke opbouw of inrichting en dus ook oplaadvoorzieningen, van basis tot premium.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER