Geen doorgang te klein voor de Giant GS950T, de kleine reus van Tobroco-Giant |
|
|
|
|
| 251 sec |
Skidsteer op rubberen rupsen
Toen Wolf Bestrating zich specialiseerde in klein egalisatiewerk met een laserbord van 120 cm breed, ontstond er behoefte aan een nog kleinere en smallere machine. Dus toen Giant vorig jaar de Giant-skidsteer op 90cm-tracks uitbracht, wist Jan Dirk van Wolfswinkel van Wolf het wel!
De Skidsteer GS950T kan bergen verzetten |
Frapoma Handelmaatschappij bouwde het egalisatiebord en slaagde erin alle techniek in een 90cm-bak te krijgen. Als redactie vielen wij eind februari dus met onze neus in de boter. Tijdens ons eerste telefoontje bleek dat Jan Dirk van Wolfswinkel zijn machine net had opgehaald bij de dealer van Tobroco-Giant. Af fabriek had deze dealer de optionele tools ingebouwd om in de zweefstand te kunnen werken. Dit staat ook bekend als het self-levelling system. Wolf was bezig met de montage van de twee laserontvangers aan de levelbak van zijn nieuwe machine.
|
'Ik wil me helemaal gaan toeleggen op egaliseren'
| |
|
Het blijkt dat Wolf de laatste zeven jaar veel werk heeft verzet in de sierbestrating; daarvoor werkte hij als uitvoerder in de infrasector. Nu zijn leeftijd de halve eeuw is gepasseerd, wil hij wat minder zwaar lichamelijk werk doen. Voor grondverzet beschikt hij al geruime tijd over twee wielladers van Tobroco-Giant, een G1200 en een Giant 332 SWT. En hij heeft nog een Giant 332 SWT met cabine, die hij ooit op een veiling kocht. Wolf vertelt: 'Ik wil me helemaal gaan toeleggen op het egaliseren. Mijn wiellader met een bak van 120 cm is al vrij klein. Daarvan zijn er niet echt veel in gebruik. Verder doet die Giant 332 in de praktijk qua capaciteit niet veel onder voor machines met bredere bakken. Ik word vaak opgebeld om - meestal op zeer korte termijn - speciale egalisatieklussen uit te voeren.'
| Jan Dirk van Wolfswinkel legt zich met zijn bedrijf toe op egaliseren |
|
|
Samenwerken
Van Wolfswinkel: 'Egaliseren doe ik tegenwoordig dus in het hele land. Ik heb me eerst eens georiënteerd om te kijken wat gebruikelijk is in deze markt. Ik kwam al snel tot de conclusie dat de bak van de machines waarmee aannemers egaliseren vaak breder is dan 160 cm. Een kleinere machine betekent meestal veel samenwerken met onderaannemers. Het is dus van groot belang om een egalisatieopdracht in één keer af te maken, want de volgende werkdag zijn anderen daar vaak weer afhankelijk van. Ik moet bekennen dat ik een liefhebber ben van kleinere machines en de Giant 332 met een bord van 120 was al een schot in de roos. Dankzij mijn nieuwe skidsteer GS950T met een egalisatiebak van 90 cm breed kan ik me helemaal specialiseren in dit werk.'
|
'Hiermee kan ik de vloer rond de koppen van ingeslagen heipalen uitvlakken'
| |
|
'Met zo'n 90cm-bak kan ik bijvoorbeeld heel gemakkelijk de vloer rond de koppen van ingeslagen heipalen uitvlakken', vertelt Van Wolfswinkel. 'Ook kan ik er goed mee manoeuvreren in de vaak krappe ruimte tussen heipalen en voor de smalle voet van keerwanden of betongoten. Ik kan dit werk mooi en netjes doen doordat ik gemakkelijk kan op- en afstappen. Met zo'n kleine machine heb je relatief meer handwerk, vaak heel kort. Met de schop werk ik dan de laatste resten zand rond een heipaal even weg, of ik werk een prutshoekje handmatig netjes bij. Mijn motto is overigens: waar je met een grote machine niet bij kunt, kan dat met een kleine vaak wel; maar andersom gaat niet. Dankzij de kleine bak van de skidsteer ben ik als bedrijf ook in het voordeel bij het aanbrengen van smalle banen, waarop bijvoorbeeld opsluitbanden gesteld worden in stab-beton. Hiermee kan een aannemer veel beton besparen. Ik kom dan in beeld als het grote voorwerk met een shovel al gedaan is.' Van Wolfswinkel vertelt dat hij al meteen telefoontjes kreeg voor opdrachten, toen bekend werd dat hij deze machine ging aanschaffen: 'Ons eerste project is een grote hal in Almere, waarbij isolatie in de buitenste 5 meter moet komen. Laten de heipalen nou net op 1 meter vanaf de fundering staan ... Dus in fases van een dag of zes is het eerste project binnen!'
Techniek
In de 90cm-levelbak zit overigens een heel stuk techniek. Laserontvangers sturen het geheel aan, maar er is ook een handbedieningskast. Dit hele systeem is natuurlijk van groot belang bij het vlak afrijden van het zand. Verder zit er aan beide zijden van de egalisatiebak een kleine mast. Die masten zijn bestemd voor het bevestigen van de ontvangers van het lasersysteem. Van Wolfswinkel: 'Standaard heb ik de twee laserontvangers geïnstalleerd op mijn 120cm-bak. Omdat die vrij kostbaar zijn, heb ik ze, net als de bedieningskast, overgezet op de 90cm-bak aan de Giant GS950T-skidsteer. De afschotlaser had ik uiteraard al in mijn bezit.'
|
'Hij is compact, kort en ontiegelijk wendbaar'
| |
|
Dat de breedte van de bak een rol speelde bij de keuze voor deze machine is duidelijk. Welke argumenten overtuigden Van Wolfswinkel verder? 'Het is een machine waar je gemakkelijk op en af stapt en waarbij je goed zicht heb op je werk. Deze uitvoering op rupsen heeft beduidend meer tractie dan de wielversie. Het zwaartepunt van de machine is eveneens aangepast ten opzichte van de vergelijkbare wiellader. Er is sprake van een betere verdeling van de druk op de bodem en daarnaast is deze skidsteer dus veel stabieler. Doordat hij smal is, kan ik er werk mee doen in tuinen achter woningen, hoewel ik hem daarvoor niet bestemd heb.' De machine van Wolf Bestrating heeft een 25pk-motor. Speciaal voor de levelbak is er een extra pomp voor de hydrauliek op de machine gebouwd. Daarnaast zit er nog een extra dubbelwerkende functie op voor een ander aanbouwdeel, bijvoorbeeld een mestriek of stenenklem.
Wolf Bestrating
Wolf Bestrating in het Gelderse Scherpenzeel beschikt over ruim 25 jaar ervaring in grondverzet en bestratingswerk. Het bedrijf is een bekende verschijning in Midden-Nederland. Voor het grondwerk beschikt Wolf over drie wielladers van Tobroco-Giant: een Giant 254 en twee exemplaren van de Giant 332, die we nu kennen als de G1500. Met alle drie machines kan het bedrijf lasergestuurd egaliseren. Ze nemen de tijd om projecten zorgvuldig af te werken. De relatief kleine skidsteer die genoemd wordt in dit artikel, vergroot de mogelijkheden: geen deur, geen doorgang is te klein om met deze kleine reus van Tobroco-Giant te passeren. De rupsbanden hebben een lage bodemdruk, zodat er ook in kleine tuintjes of op een slappe ondergrond efficiënt mee kan worden gewerkt. De bodem wordt namelijk niet noemenswaardig verdicht. Gezien zijn leeftijd gaat Jan Dirk van Wolfswinkel zijn focus verleggen van het aanleggen van sierbestrating naar uitsluitend egaliseren.
|
De GS950T, een skid op rupsen
Skidsteers staan ook bekend onder de naam schrankladers. Tobroco-Giant noemt ze 'dé hop-on-hop-off-machine'. Zo'n machine beschikt over alle eigenschappen die voor de gebruiker van belang zijn om de werkzaamheden zo efficiënt, veilig en productief mogelijk uit te voeren. De skidsteer op rupsen heeft meer tractie dan een soortgelijke skidsteer op wielen. Opvallend is het hoge hefvermogen van deze nieuwe machine in relatie tot zijn eigen gewicht. Deze nieuwe compacte machine is in twee modellen verkrijgbaar: twee dieseluitvoeringen, met respectievelijk 20 pk en 25 pk. Wat betreft de breedte is er keuze tussen 90 cm en 100 cm. Beide nieuwe types zijn uitgebreid getest voordat ze in productie werden genomen. Schrankladers zijn veelzijdig bruikbaar in het grondverzet. De multifunctionele capaciteiten zijn zeer groot. Zo'n compacte en makkelijk te keren lader is ook geschikt voor sloopwerkzaamheden. De machines zijn doorgaans ook smal, waardoor moeilijk bereikbare plekken en smalle wegen geen probleem vormen. Aan een skidsteer kunnen ook verschillende aanbouwdelen worden gekoppeld, zoals een hydraulische sloophamer, rolbezem of puinbak. Wolf Bestrating gebruikt meerdere aanbouwdelen van Giant, zoals die puinbak, een stenenklem, een inveegbezem en een palletvork.
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|