Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Wat wil je zijn als bedrijf, een architect die aanlegt of een hovenier die ontwerpt?

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, donderdag 28 maart 2024
190 sec


Corry Siegers: 'De markt moet wennen aan de transitie naar duurzaamheid die we nu doormaken'

Copijn is anno 2024 nog steeds een naam van statuur in de sector en een bedrijf dat respect afdwingt. Een echte groenaannemer wil Corry Siegers, die sinds 2022 algemeen directeur is bij Copijn, haar bedrijf niet noemen: gespecialiseerd groenbedrijf vindt zij passender. Feitelijk kun je daar een vraagteken bij zetten. Copijn heeft wel degelijk een uitvoeringspoot, maar wil vooral excelleren in een brede benadering van de markt. Siegers: 'Wij hebben genoeg in huis om te snappen hoe het werkt, maar willen vooral opdrachtgevers begeleiden om mooie projecten te draaien en een stap extra te zetten.'

Corry Siegers
Corry Siegers

Siegers is een makkelijke verteller en ook duidelijk iemand die op zoek is naar verbinding. Wat is de boodschap die de markt moet oppikken als het gaat om Copijn? Natuurlijk horen daar ook de nodige open deuren bij, bijvoorbeeld dat Copijn duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Zoals altijd blijkt achter die noodzakelijke open deuren ook gewoon 'gezond ondernemerschap' te zitten. Copijn maakt mooie groenprojecten, maar er moet ook geld verdiend worden. Siegers laat zich niet uit over concrete cijfers. Het precieze bedrijfsrendement noemen vindt ze niet zo belangrijk, vooral omdat Copijn lastig te vergelijken zou zijn met andere bedrijven in de sector. 'Het rendement van de afdeling onderhoud mag je niet vergelijken met dat van de landschapsarchitect; dit zijn heel andere businessmodellen. Ons vergelijken met andere partijen in de sector is prima, maar dan wel graag relateren aan de juiste bedrijven.'

Dilemma

Ik confronteer Siegers met een dilemma: wat wil je zijn als bedrijf, een architect die aanlegt of een hovenier die ontwerpt? De directeur wil echter geen keuze maken: 'Wij hebben meerdere disciplines in huis; we zijn landschapsarchitect, we zijn boomspecialist en we realiseren specialistische groenprojecten binnen en buiten. Wij willen in de hele keten actief zijn met deze specialisaties. Er is maar één ding dat niet bespreekbaar is: het loskoppelen van ontwerp en techniek. We zien als belangrijke meerwaarde van ons landschapsarchitectenbureau dat we altijd werken aan projecten die in de praktijk ook maakbaar zijn. Vandaar dat we zowel een ontwerp- als een techniekteam hebben. Volgens sommigen zijn wij mede daardoor misschien niet de meest sexy landschapsarchitect die je kunt verzinnen. Dat vinden we niet zo belangrijk.' Volgens Siegers heeft die focus op maakbaarheid altijd in het DNA van Copijn gezeten, vanaf het allereerste begin als boomchirurg in het midden van de jaren zestig.


Voor de uitvoering werkt Copijn samen met het moederbedrijf AW Groep, maar ook met tal van andere bedrijven

Veelzijdig

Copijn wil dus actief zijn in de volledige keten, van het ontwikkelen van groene projecten tot het adviseren, ontwerpen, de engineering en ten slotte de uitvoering, dat laatste al dan niet in partnerschap. Voor de uitvoering werkt Copijn samen met het moederbedrijf AW Groep, maar daarnaast ook met tal van andere bedrijven. Siegers: 'Wij hebben de kennis en de ervaring om opdrachtgevers te begeleiden bij een mooi project.' Copijn onderscheidt daarbij een aantal belangrijke markten. Erfgoed, met als belangrijkste voorbeeldproject van de laatste jaren de renovatie van de tuinen van Paleis Het Loo, maar ook de transitie van het landelijk gebied, binnenbeplanting, daktuinen en groen in de stad zijn focusgebieden. Ook de samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Amsterdam op gebied van groenadviesdiensten was belangrijk voor het bedrijf.


AW Groep

Bij de realisatie van projecten legt Copijn duidelijk de focus op de maakbaarheid en wat minder op de inzet van grote aantallen machines. Siegers: 'Dat is het voordeel van het partnerschap met AW Groep. Hierdoor hebben we de beschikking over het modernste materieel, en zij zijn beter in het invullen van logistieke vraagstukken. De puzzel die je heden ten dage moet maken om een werk gerealiseerd te krijgen, wordt steeds complexer. Ook als het bijvoorbeeld gaat om de transitie van dieselaangedreven machines naar elektrisch.'
Siegers over dergelijke ontwikkelingen in de sector: 'Ik kan daar af en toe wel iets van vinden, maar dat ga ik in dit interview niet zeggen. De markt moet in mijn visie wennen aan de transitie naar duurzaamheid die we nu doormaken. En het hoort bij ondernemen dat je jezelf steeds opnieuw uitvindt. In de klaagrol schieten lijkt me niet functioneel.'


'De markt moet wennen aan de transitie naar duurzaamheid die we nu doormaken'

Historie

Copijn wil zichzelf graag presenteren als het oudste en eerste boomverzorgingsbedrijf van Nederland. Het verhaal is bijna mythisch. Midden jaren zestig liep oprichter J'ørn Copijn in Duitsland tegen het fenomeen boomchirurgie aan. De nieuw verworven kennis uit Duitsland werd allereerst toegepast op een eeuwenoude linde in Achterberg, een boom die Copijn overigens nog steeds in onderhoud heeft. Mede door dit project creëerden J'ørn en zijn broer Allrik in korte tijd een compleet nieuwe markt. Al snel ging het bedrijf breder opereren. Belangrijk daarbij was ook de rol van de vrouw van J'ørn Copijn: Lia Copijn, die als landschapsarchitect meehielp aan de ontwikkeling van het bedrijf. In 1994 werd het bedrijf verkocht aan Arcadis, dat het in 2008 weer doorverkocht aan een aantal private investeerders, waaronder Hoek Hoveniers en de AW Groep. Sinds 2019 is het bedrijf 100 procent onderdeel van de AW Groep. Bij Copijn werken op dit moment ongeveer 60 fte. Siegers: 'Ik denk niet dat de markt zich dat realiseert, maar wij zijn de laatste jaren stevig gegroeid, zowel in omzet als in aantallen mensen.'


Corry Siegers

Corry Siegers is voor de groene sector wellicht een wat vreemde eend in de bijt. Zij werkte eerder bij VNU Business Publications, bij verschillende omroepen en later als interimmer in de mediasector en de uitgeverij. Siegers: 'Ik wilde met de volgende stap in mijn carrière ook een bijdrage kunnen leveren aan een duurzamere wereld. Allereerst vanuit een stuk zingeving, maar ook omdat innovatie en creativiteit nodig zijn.'

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
GEVRAAGD: Webdesign Hamburg
maandag 25 november 2024
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER