Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Aannemingsbedrijf BeZee klepelt taluds met twee maaiarmen aan één tractor

ARTIKEL
BODEM & BODEMBIOLOGIE
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 29 april 2024
244 sec


Slootonderhoud als specialisatie

Aanvankelijk hield BeZee uit Zeewolde zich voornamelijk bezig met boomverzorging en het verwijderen van houtopstanden. Tegenwoordig zit er veel omzet in het uitmaaien van taluds van sloot- en kanaalkanten in de Flevopolders. De Hemos-maaiarmen en -aanbouwwerktuigen vormen door de jaren heen een betrouwbare factor in het bedrijf.


Eind 2023 werden er twee personeelsjubilea gevierd bij BeZee. Voor die gelegenheid zette eigenaar Hendrik Jan Beekhuiszen meteen al zijn machines maar even op de gevoelige plaat. De ondernemer vertelt: 'We hebben zeventien tractoren, waaronder vier Valtra's, maar het merendeel is van het merk Steyr. Al onze medewerkers bedienen hun eigen tractor. Hun naam staat op het dak van de cabine. Dat draagt ertoe bij dat ze de machine die aan hen toevertrouwd is zorgvuldig behandelen en strak houden. Van de 30 medewerkers komt een groot deel uit de Flevopolders of randgebieden. Eén van hen heeft inmiddels 45 jaar slootkanten en bodems gemaaid; ik noem hem onze specialist. Zijn kennis en streven naar perfectie hebben ons een hechte klantengroep opgeleverd.'
En zo werken er bij BeZee nog meer specialisten, die hun werk al ettelijke jaren doen. Ze zorgen voor rust in zijn bedrijf, is Beekhuiszens ervaring. Het bedrijf werkt voornamelijk in de Flevopolders en hanteert werktijden van 07.00 tot 16.00 uur. 'Dat maakt het voor jongeren aantrekkelijker om bij mij tractor te rijden dan in het agrarisch loonwerk. Wij hebben geen probleem om aan goede medewerkers te komen en ze te behouden', glimlacht Beekhuiszen.


Het machinepark van BeZee

Hemos denkt mee

Beekhuiszen zit vanaf 1998 in dit vak. In 2006 nam hij het bedrijf onder de naam BeZee over van zijn toenmalige werkgever. Op dat moment telde het slechts vijf medewerkers. 'Ook de contacten met de familie Mosterman, i.c. Hemos, heb ik indertijd overgenomen. Met de tractor is het maar twee uurtjes rijden naar hun vestiging in Meppel, waar speciaal onderhoud aan gieken en/of aanbouwwerktuigen kan worden gedaan. Maar ik moet zeggen dat dergelijke ritten maar zelden voorkomen; veel onderhoud voeren we namelijk zelf uit. Dat kan ook, want het materieel dat Hemos ons levert is degelijk en onderhoudsarm. Als je, afhankelijk van de intensiteit van het gebruik, de cruciale punten dagelijks even doorsmeert, heb je jarenlang plezier van je investering. Verder kun je bij wijze van spreken dag en nacht terecht op het kantoor en in de werkplaats van Hemos in Meppel. De drempel is laag en ze zijn erop gericht hun klanten slimmer en efficiënter te laten werken. Ik heb de ervaring dat ze meedenken met mijn onderneming om de kosten laag te houden.'


Allereerste maai-zuigcombinatie

Betreffende dat slimmer werken vertelt Beekhuiszen over zijn allereerste belangrijke ervaring. Hemos ontwierp in 1987 speciaal voor het bedrijf een nieuwe maai-zuigcombinatie: 'Daarbij lieten ze de blaasbuis langs de giek omhooglopen; zo werd het gehakselde materiaal in de volgwagen geblazen. Dat bleek een gouden vondst. Op dat moment had de concurrentie namelijk nog een systeem waarbij dit vanaf de achterzijde van de achterband van de trekker werd gedaan. Bij natte omstandigheden had je dan soms te maken met een zak water in de buis naast je. Je kunt je voorstellen dat zoiets de verwerkingscapaciteit beperkte. Met de nieuwe systemen die Hemos ons nu levert, gaat dat nog weer anders. De geklepelde massa wordt vanaf het centrum van de klepelbak en door het hart van de draaikrans omhoog gevoerd over de cabine. Ook dat werkt efficiënter. Totaal hebben we nu de beschikking over drie van deze unieke Hemos-systemen, met een bakbreedte van 175 cm.'


Twee maaiarmen

Er zijn ook recentere voorbeelden waarbij Hemos een aanzienlijke bijdrage leverde bij de uitdaging om slimmer en sneller te gaan werken bij BeZee. Dit betreft het uitmaaien van de taluds van de immens lange en rechte sloten en kanalen in de polders. Bij de meest gebruikte van de twee nieuwe combinaties staan nog maar 300 bedrijfsuren op de teller. Beekhuiszen vertelt: 'Om onze capaciteit te vergroten, werken we met twee gieken en twee klepelbakken (respectievelijk 225 en 230 cm breed, red.) aan één trekker. Dit gaat om een Steyr 6240 Absolut CVT-tractor met een vermogen van 290 pk en een New Holland 2080-tractor. De Steyr heeft de tweede giek van het type HKF met een reikwijdte van 4,00 m als frontbevestiging. Eenzelfde giek hebben we bij de New Holland als achteraanbouw. Beide zware tractoren zijn voor de midden-/onderaanbouw voorzien van een grotere Hemos ORCA-giek ('Orca' staat voor overrijd-chassisaanbouw). Dit is een veelzijdige giekaanbouw met frame, pompunit en snelwisselsysteem, en de lange driedelige giek is geschikt voor montage van diverse werktuigen. De maaiarm heeft een reikwijdte van 8,65 m. Dankzij deze constructie is de totale transportlengte beperkt gebleven.' Volgens Hemos-woordvoerder Mosterman zegt de wet hierover dat bedrijfsvoertuigen zwaarder dan 3.500 kg maximaal 3,5 m vanuit het hart van het stuurwiel mogen uitsteken. Uitgerust met demontabele werktuigen gelden andere regels voor transport over de openbare weg. Beekhuiszen vervolgt: 'Ik heb het gevoel dat de wetgever overschrijdingen hiervan nog steeds gedoogt. Maar daarin gaat verandering komen. Ik voorspel dat dit bij veel oudere maaiarmen problemen gaat opleveren. Hemos heeft hier in elk geval alvast op ingespeeld. Wij steken tijdens transport met deze combinatie slechts 370 cm uit naar voren.'


Een blaasbuis langs de giek omhoog biedt voordelen.

Specialisatie

Slootonderhoud is een specialisatie van BeZee. Beekhuiszen: 'We doen dat ook met tractoren op smalle banden. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld in watergangen langs bieten- of aardappelvelden klepelen of korven zonder de gewassen te beschadigen, of in andere gevallen juist met brede banden om spoorvorming te voorkomen. Aan de andere vijf standaard Hemos-maaiarmen, waarmee we met tractoren werken, passen ook maaikorven. Daarmee scheppen we sloten uit of knippen we riet weg, om dat op het talud te deponeren of af te voeren. Ook werken we met bandharken om gras van taluds te verwijderen en frezen we bodems van watergangen om de waterafvoer te verbeteren. En als werken met een tractor niet mogelijk is, hebben we ook nog een rupskraan en wielkraan met een lange giek tot onze beschikking.'


Over BeZee

BeZee (video) is eveneens actief in de uitvoering van complete grondwerken voor nieuwbouw en terreinverharding. Beekhuiszen: 'Ook zetten en onderhouden we beschoeiingen, zowel voor overheidsinstellingen als particulieren. We hebben verschillende machines waarmee we dit werk kunnen verrichten. De materialen die wij gebruiken, zijn van goede kwaliteit en gaan jaren mee. In de groenvoorziening richten we ons op gazonmaaien. De aanbouwdelen voor en achter zijn meestal afkomstig van Hemos. Naast het ruigere werk, zoals klepelen, maaikorven, maaizuigen, bladblazen, zagen, snoeien en versnipperen, behoren ook het frezen van de teeltlaag, bodembewerking met een rotorkopeg en het inzaaien van gras tot onze activiteiten.'

Over Hemos Machinebouw

Hemos Machinebouw is een veelzijdig machinebouwbedrijf, dat zich richt op het verbeteren van berm- en slootonderhoud. Met ruim 65 jaar ervaring ontwerpt en bouwt het bedrijf innovatieve werktuigen, gieken en voertuigen voor uiteenlopende werkzaamheden. Hemos Machinebouw doet zaken over de hele wereld en heeft daardoor uitgebreide kennis van onder meer de agrarische sector. Het brede productportfolio met talrijke productopties sluit aan bij de specifieke omstandigheden en klantwensen in deze sector. Hemos-machines bieden uitkomst bij het onderhoud van bermen, taluds en watergangen. De diverse werktuigen voor slootreiniging, bermmaaien, ontplanting en bermverlaging zorgen voor een keurig bermbeeld en bevorderen de afwatering. Hemos biedt complete oplossingen die toepasbaar zijn op moeilijk begaanbare of bereikbare plaatsen langs de waterkant en snelwegen. Afhankelijk van het terrein kunnen ondernemers in deze sector kiezen voor diverse giekaanbouwen, zelfrijders en zelfs maaiboten.

Hemos bouwt onder meer 'struweelmaaiers'.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Foire de Libramont
zondag 28 juli 2024
t/m woensdag 31 juli 2024
PlantariumGroen-Direkt Najaarseditie 2024
woensdag 21 augustus 2024
t/m donderdag 22 augustus 2024
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Future Green City 2024 in Utrecht
maandag 23 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024
Vakbeurs Openbare Ruimte 2024
woensdag 25 september 2024
t/m donderdag 26 september 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER