Betonspecialist wacht op certificering voor nieuwe milieuplaat |
|
|
|
|
| 167 sec |
'Als alles goed gaat, kunnen we over een paar maanden offertes uitbrengen'
Zwaagstra Beton in Hoogeveen is volop bezig met de uitbreiding van het assortiment. Deze specialist in betonproducten voor de infra- en agrisector heeft onlangs een certificaat aangevraagd voor een nieuwe spoelplaatsoplossing, die afgelopen februari tijdens de Infra Relatiedagen in Hardenberg werd gepresenteerd. Maar ook de verholen goot met rubberen afsluiting is een nieuw product. 'Vorig jaar hebben wij op de militaire vliegbasis in Leeuwarden 9 kilometer van deze goten uitgeleverd.'
De verholen goot dient ook als geleidegoot voor de servicekarren op het opstelperron van ProRail |
'Het voordeel van een verholen goot met rubberen afsluiting is dat je er makkelijker een onderdeel tussenuit kunt krijgen met een klem, mocht er onverhoopt iets kapot zijn gegaan door verkeerde belasting', vertelt André Veerkamp, verkoper buitendienst. 'Een verholen goot met rubberen afsluiting was een specifieke wens van de vliegbasis. Zoiets hadden wij nog niet in het assortiment, maar we konden het wel maken. We hebben de mallen ontwikkeld en zijn ze vervolgens gaan produceren.' Zelfs voor een bedrijf als Zwaagstra is de uitlevering van maar liefst 4500 goten een flink project.
| Buitenterrein van Zwaagstra Beton |
|
|
Dubbelfunctie
Op zich is de verholen goot geen nieuw product. Zo levert Zwaagstra deze oplossing bijvoorbeeld al jaren voor opstelperrons van ProRail. 'De goot heeft bij ProRail een dubbelfunctie', legt Veerkamp uit. 'In de eerste plaats dient die natuurlijk voor de afvoer van regenwater. In de tweede plaats is het een geleidegoot voor de servicekarren op het opstelperron. De schoonmakers van treinen kunnen met behulp van de servicekarren de hoger gelegen trein binnengaan.'
|
'De sleufbreedte hebben we speciaal voor ProRail aangepast'
| |
|
De hele constructie is 33 centimeter diep. De goot zelf, met een diameter van 16 centimeter, ligt verdiept in de constructie. 'Vandaar ook de term "verholen". Deze goten passen naadloos op elkaar met een betonnen aansluiting, waarvan we nu dus ook een rubberen variant hebben. Om de 20 meter is er een zandvangput, om zand in op te vangen. Vandaaruit loopt het water via pvc-buizen naar een sloot of het riool.' Voor zwaardere belasting zijn er ook goten beschikbaar met stalen hoeklijnen. Deze variant heeft een sleufbreedte van 4 centimeter. De verholen goot zonder hoeklijn heeft een sleuf van 3,5 centimeter, die met rubberen afsluiting heeft een sleufbreedte van 3 centimeter.
| André Veerkamp: 'Ik denk dat wij met deze XL-slibvanggoot wel uniek zijn.' |
|
|
KOMO-certificaat
Als er meer water en vuil afgevoerd moet worden, is een slibvanggoot een betere oplossing. Deze goot, met een lengte van 2 meter, heeft twee roosters, die makkelijk te verwijderen zijn zodat het slib in de goot weggeschept kan worden. 'Deze oplossing wordt onder andere gebruikt op spoelplaatsen, waar bijvoorbeeld graafmachines en tractoren worden schoongespoten.' De aansluiting tussen de betonplaten en de goot moet bij dergelijke spoelplaatsen dichtgekit zijn, om een vloeistofdichte situatie te creëren. 'Er mogen namelijk geen vetten of oliën in het oppervlaktewater, het riool of de bodem (dus het milieu) terechtkomen', zo licht Veerkamp toe. 'Het vuile water gaat via de goot naar een speciale olie-benzineafscheider.' Zwaagstra Beton heeft naast de slibvanggoot nu ook een putversie met onderuitloop en slibbuffercapaciteit, een slibvanggoot met een put eronder verstopt. Ook de bijbehorende milieuplaat met de speciale kitsponning is een nieuwe ontwikkeling. 'Deze milieuplaat is met een dikte van 20 centimeter dikker dan een gewone plaat. Rondom zit een kitsponning, waardoor er een ruimte van 1 centimeter ontstaat als je twee platen tegen elkaar aan legt. Daarin kun je de platen zodanig afkitten dat er een vloeistofdichte situatie ontstaat. De milieuplaat heeft een licht stroeve structuur en is goed schoon te maken.'
|
'Ik denk dat wij met deze XL-slibvanggoot wel uniek zijn'
| |
|
Sinds de presentatie van deze slibvanggoot op de Infra Relatiedagen in Hardenberg is ook het certificeringstraject in gang gezet. 'We hebben voor onze betonplaten het KOMO-certificaat. Dat willen we voor de milieuplaat ook hebben. Maar voor situaties waarin de certificering niet vereist is, zijn we al volop aan het uitleveren. Mijn collega Danny Achttien is specialist op het gebied van spoelplaatsen en kartrekker bij het promoten van de milieuplaat. Als alles goed gaat, is de certificering met een paar weken rond. Vanaf dan kunnen we meer offertes uitbrengen en aan acquisitie gaan doen.'
XL-formaat
De slibvanggoten zijn ook beschikbaar in een groter formaat: slibvanggoot XL. Op de bak, die inwendig 40 centimeter breed is, kun je roosters leggen van 2, 4 of 6 meter, van thermisch verzinkt of onbehandeld staal. Het voordeel is dat je deze goot met een minikraan makkelijk leeg kunt scheppen, vindt Veerkamp. 'Deze goten werden vroeger veel toegepast rond NAM-locaties. De XL- goten produceren wij zelf.' Zwaagstra bracht de constructie in 2018 op de markt en lijkt hiervan de enige producent te zijn. 'Ja, ik denk dat wij met deze XL-slibvanggoot wel uniek zijn.'
| De slibvanggoten zijn ook beschikbaar in XL-formaat |
|
|
Om klanten goed te kunnen bedienen, is advisering essentieel. En ook een beetje maatwerk. 'Daar is Danny sterk in', vindt Veerkamp. 'Goed luisteren naar de klant, nadenken over vragen als: welke plaat en bijpassende goot zijn er nodig? Hoort daar eventueel nog een olie-benzineafscheider bij? Vervolgens maakt hij een tekening voor de klant. Doorgaans hebben we grote voorraden, waardoor we snel kunnen leveren. Het maakt ons niet uit hoe groot die levering is; dat kunnen twee gootjes zijn in Maastricht of 4500 op een vliegbasis in Leeuwarden.'
| André Veerkamp |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Agribex 2025
|
woensdag 3 december 2025 t/m zondag 7 december 2025 |
|
|
|
|
|
|
|