'Van leren met plezier steek je het meeste op' |
|
|
|
|
| 194 sec |
Opleidingsinstituten BIJDA en CCG bundelen krachten in CCB
De opleidingsinstituten BIJDA en Cursus Centrum Groen (CCG) zijn samengegaan in CCB BV. Het nieuwe opleidingsinstituut, met de hoofdvestiging in Arnhem, biedt een breed palet aan trainingen, cursussen en opleidingen aan voor mensen die in de groene sector werken. Het geeft door de branche erkende certificaten af, zoals NKC, ECC en ETW. De synergie van beide partijen leidt tot een nog sterkere organisatie, die zich kan onderscheiden met kwalitatieve en vernieuwende opleidingen.
V.l.n.r.: Jan van Huet, Erik Hesselink en Karin Jellema |
Het nieuwe CCB is ontstaan door een fusie van twee bedrijven met hun eigen wortels, die hun sporen hebben verdiend in de wereld van de opleidingen voor de groene sector. De onderneming richt zich op opleidingen voor mensen die in het groen werken. Zo verzorgt fusiepartner BIJDA, die branche-erkende certificaten aflevert, trainingen voor gemeenten, waterschappen, veiligheidsregio's en groen-, infra- en hoveniersbedrijven door heel Nederland. BIJDA maakt trainingen op maat voor organisaties, stelt toolboxen samen en adviseert over veilig werken in de buitenruimte. De expertise met een specifieke doelgroep neemt BIJDA mee naar CCB. Jan van Huet van BIJDA: ´We hebben de afgelopen jaren veel nadruk gelegd op trainingen voor leerlingen en kandidaten op een wat lager niveau. Voor veel jongeren, maar ook ouderen is het lastig om een VCA Groen-certificaat te halen. Daar hebben we een mooi alternatief voor gevonden, en wel de Basistraining Veiligheid Openbare ruimte (BVO). Zo willen we mensen met een lager opleidingsniveau een stukje veiligheid meegeven in hun werk.'
Praktijkervaring
CCG, de andere fusiepartner, bewijst zijn meerwaarde voor CCB met trainingen waarbij de deelnemers veel praktijkervaring opdoen en in kleine groepen leren van vakbekwame trainers uit de praktijk. Het betreft scholing van hoveniers, groenvoorzieners, bos- en natuurbeheerders, ecologen, medewerkers van gemeenten en waterschappen en landschapsbeheerders. Alle vakgerichte certificeringen die nodig zijn om in de groene sector te werken, kunnen voortaan ook worden behaald bij het nieuwe CCB. Erik Hesselink van CCG haalt een voorbeeld aan. 'Als je met je groenbedrijf bij een gemeente wilt inschrijven op een groenbestek voor onderhoud in een wijk, moet je tegenwoordig ook een aantal medewerkers hebben met een certificaat voor natuurbescherming. Hiervoor heeft CCB nu ook cursussen in het aanbod, gericht op verschillende niveaus en functies. Bovendien geven we trainingen voor boomveiligheidscontroleurs. De groep die ons weet te vinden, groeit nog steeds.' Zowel BIJDA als CCG heeft zijn sporen verdiend met opleidingen, trainingen en cursussen op maat. 'Hierin onderscheiden we ons van andere bedrijven', stelt Van Huet. Ook staan ontwikkeling en vernieuwing hoog in het vaandel bij beide opleidingsinstituten.
Complementaire doelgroepen
De oprichting van CCB is eigenlijk logisch vanwege de overeenkomstige achtergrond en bedrijfscultuur van beide fusiepartijen. Karin Jellema van CCG: 'We vullen elkaar goed aan en we kunnen samen een grotere klantengroep bedienen. Bovendien wordt CCB ook aantrekkelijker voor grote organisaties. De doelgroepen waarvoor we werken, zijn complementair. Zo richt BIJDA zich vooral op gemeentes en sociale werkvoorziening en doet CCG ook veel voor natuurorganisaties als Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en verschillende landschapsorganisaties.'
| Bij CCB doe je veel praktijkervaring op |
|
|
Jellema: 'Daarnaast hebben beide organisaties samen een compleet aanbod op verschillende niveaus. Onze filosofie is nadrukkelijk gefocust op aansluiting bij de doelgroep. Leren moet leuk zijn en we sluiten daar met onze werkvormen op aan. We hebben een combinatie van e-learning en aantrekkelijke, niet-gestandaardiseerde werkvormen tijdens de training, zodat de cursisten met plezier kennis opdoen. Op die manier steken mensen het meest op.' De nieuwe CCB, met vestigingen in Arnhem en Ede en steunpunten in het hele land, zet overwegend trainers in die uit het vak komen. Jellema: 'Ze weten allemaal waarover ze het hebben. Daarnaast zijn we ook sterk met didactiek bezig. We werken in kleine groepen en we streven zo veel mogelijk naar een evenwichtige afwisseling tussen praktijk en theorie.'
|
'In kleine groepen streven we naar een evenwichtige afwisseling tussen praktijk en theorie'
| |
|
Duurzaamheid
Duurzaamheid is ook een van de speerpunten van het opleidingsinstituut. Jellema: 'We streven naar zo min mogelijk uitstoot en werken bijvoorbeeld met accumachines als het kan. Onze missie is om tot emissieloos werken te komen. We volgen de markt op de voet en bekijken wat daarin mogelijk is. Ook zijn duurzaamheid en milieu onderdeel van al onze trainingen.' Daarnaast komt een deel van de trainingen voort uit de Arbowetgeving. Hesselink: 'Bij het werken met een kettingzaag komt meer kijken dan je denkt. Mensen moeten gecertificeerd zijn om kundig met de machine om te kunnen gaan en hem niet te zien als een gevaarlijk werktuig. Medewerkers van instanties als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, gemeentes, aannemers, groenvoorzieners en hoveniers worden daarin geschoold.' De fusiepartners geven al jaren speciale trainingen voor de brandweer. 'Dankzij de jarenlange ervaring en de bundeling van krachten kon CCB mooie circuittrainingen maken, met een instructiewagen die zagen onder spanning simuleert door bijzondere technieken. Hiermee trainen brandweerlieden extra technieken voor het zagen onder spanning. Met deze unieke machine worden we overal met open armen ontvangen. Die training is overigens ook geschikt voor andere organisaties. Daarnaast geven we een training stormhout zagen voor de brandweer', vertelt Van Huet.
Compleet leerplatform
CCB biedt een compleet leerplatform, waarmee bedrijven en organisaties ontzorgd kunnen worden. Zo kan een incompany- of maatwerktraject worden verzorgd dat precies op de wensen en situatie van de klant is gericht. Jellema: ´Dan stellen we de vraag: wat is voor de organisatie van belang? We kunnen een risico-inventarisatie maken en daar trainingen en opleidingen bij zoeken.' Daarnaast geeft CCB indien gewenst ook advies. Hesselink: ´Zo kunnen we een leerplan ontwikkelen voor deelnemers. Als bijvoorbeeld een certificaat verlopen is, krijgt de werkgever een melding van ons. Indien gewenst kunnen we dan onder meer een opfriscursus aanbieden.' Van Huet: 'We zijn blij met deze krachtenbundeling van twee mooie bedrijven, met deskundige instructeurs en op een prachtige locatie. De trainingen worden doorontwikkeld; we luisteren naar klanten, zijn innovatief en bieden opleidingen op maat aan. Hiermee kunnen we ons de komende tijd onderscheiden.' Hesselink besluit met de opmerking: 'De klant staat op nummer één. Een tevreden klant komt immers terug. Daarvoor halen we alles uit de kast.´
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|
| |
Sima 2024
|
zondag 24 november 2024 t/m woensdag 27 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|