Whatsapp Facebook X LinkedIn Instagram RSS feed

Met Spaanse Corvus aan de slag op Zuid-Limburgse glooiingen

ARTIKEL
TUIN- EN PARKTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, maandag 23 september 2024
215 sec


Het merk Corvus geniet groeiende bekendheid vanwege zijn utility task vehicles (UTV's), oftewel in goed Nederlands: werkvoertuigen voor ruw terrein. De Corvus-UTV's werden bedacht en worden gebouwd in Spanje. De voertuigen hebben een T1a-homologatie.

Foto Limburg Vebego Groen
Foto Limburg Vebego Groen

Deze Corvus-voertuigen met dieselmotor zijn al geruime tijd leverbaar. Sinds kort levert Intrak ze ook met een elektrische motor. Vebego Groen mocht enkele weken zo'n Corvus EX4 op accu's uitproberen, een exemplaar dat rechtstreeks uit Spanje kwam. Tot dusverre hadden ze bij Vebego Groen nog geen ervaring met andere off-the-roadvoertuigen van dit merk. Bij deze onderneming leeft de ambitie om in 2025 alles - indien mogelijk - elektrisch aangedreven te hebben.

Elektrisch voertuig voor grote projecten

Harold Cordeweners begon ooit als projectleider sport bij Attender Groen, thans een onderdeel van Vebego Groen. 'Het renoveren van sportvelden na afloop van het seizoen is nog steeds mijn pakkie-an', vertelt hij desgevraagd. 'We richten ons steeds meer op natuurontwikkeling en natuuronderhoud. Daarbij vervul ik tegenwoordig vooral een schakelfunctie bij grote projecten tussen de medewerkers en de opdrachtgevers, zoals SBB of Natuurmonumenten. We waren op zoek naar een elektrisch voertuig voor grote projecten, waarmee in de betreffende natuurterreinen gemakkelijk observaties kunnen worden gedaan. Soms zijn die terreinen namelijk moeilijk begaanbaar. Dat elektrische voertuig moest ook nuttig zijn bij het uitvoeren van werkzaamheden. Een dieselvoertuig is in dergelijke natuurgebieden natuurlijk onwenselijk.'


'Het is een terreinvoertuig; daar moet je hem dan ook voor gebruiken'

Cordeweners: 'Een voertuig waarmee je de glooiingen in het Limburgse heuvellandschap moet bedwingen op ruw terrein, moet krachtig zijn en bovendien goed kunnen accelereren. De Corvus EX4 voldoet volledig aan onze wensen. Heuvelafwaarts is hij begrensd op 45 km/uur en laadt hij regeneratief zijn accu's weer op. Bij aanbestedingen levert het gebruik van dit voertuig ons in het plan van aanpak extra punten op, zeker als het om de toepassing in dergelijke natuurgebieden gaat.' Cordeweners ging zelf ook op stap met het voertuig om een aantal projecten in uitvoering na te lopen: 'Daar komt vaak veel tijdrovend en fysiek inspannend loopwerk bij kijken', zo licht hij toe. 'Wij hebben het altijd heel druk en vaak is daar onvoldoende tijd voor. We hebben het dus anders aangepakt en de Corvus meegenomen. De Corvus EX4 heeft weliswaar een behoorlijke actieradius en een T1a-homologatie, maar het is wat ons betreft weinig zinvol om er tientallen kilometers mee over de weg of snelweg te rijden. Het is een terreinvoertuig en daarvoor moet je hem dan ook gebruiken.'

Foto Natuurmonumenten
Foto Natuurmonumenten

Ook winterwerk

Cordeweners vervolgt: 'Dus laadden we hem op een aanhanger en reden hem er weer af zodra we bij het betreffende project waren. Zo trokken we een aantal terreinen in, van het Brabantse Eersel tot Zuid-Limburg. We konden zo in betrekkelijk korte tijd veel projecten bezoeken en beoordelen, wat ons veel tijd bespaarde. Het voertuig is zeer geschikt voor ruwe glooiende terreinen en laat zich gemakkelijk bedienen. We zien zeker mogelijkheden voor het uitvoeren van winterwerk op dergelijke natuurterreinen. Het is dan wenselijk dat we het voertuig ergens veilig onderdak kunnen parkeren en opladen na afloop van een werkdag. We kunnen dan met een traditionele EV-personenauto naar zo'n natuurproject reizen en weer terug. De Corvus EX4 heeft namelijk alles in zich om gemakkelijk handgereedschap als zaagmateriaal en bosmaaiers mee te nemen. En hij beschikt over een laadbak, waarin je tot 620 kg last kunt vervoeren.' De Limburgse vestigingen van Vebego Groen hebben ook de nodige bos- en wandelpaden in onderhoud. Daarom is voor Cordeweners de trekkracht bij het aankoppelen van een geladen aanhanger een belangrijk punt. 'We moeten met zo'n machine ook ruwterreinmaaiers als die van AS Motors, de Sherpa of de Yak kunnen vervoeren. Ik heb gelezen dat de maximale treklast van de Corvus EX4 technisch 755 kg is; dat gaat dus prima. Gaan we in de toekomst nog één of meerdere Corvus EX 4's aanschaffen? Die keuze ligt bij de directie. Ik ben in ieder geval zeer positief over dit voertuig.'


De vering is gemakkelijk aanpasbaar voor elk terrein.
De vering is gemakkelijk aanpasbaar voor elk terrein.

Rode knop

Wil je stil en emissieloos over uitdagende terreinen rijden zonder de aanwezige dieren of wandelaars met motorgeronk op te schrikken, dan is een volledig elektrische UTV een optie. De Corvus EX4 brengt je met accupakket van 15 kWh off-the-road maar liefst 100 kilometer ver. En zwaar werk, ook dat schuwt deze Corvus niet. Bij extreem zware omstandigheden kun je rijdend in de laagste versnelling een rode knop op het dashboard activeren. Daarmee ben je volgens de producent verzekerd van een actieradius van 75 km op één lading. De elektrische versie herken je mede aan de standaardkleur: grijswit, maar desgewenst kan de klant het voertuig ook in zijn bedrijfskleuren laten spuiten.


Diesel

Intrak, gevestigd in Weert, is de importeur van het Spaanse merk Corvus. Frank Hautvast is daar verantwoordelijk voor de afdeling Tuin en Park. Hij vertelt dat Intrak een groot aantal andere bekende topmerken voert, die leidend zijn in de professionele tuin- en parksector. 'Bij Intrak herkenden wij meteen de toegevoegde waarde van dit merk voor onze onderneming. Dat was tijdens een vakbeurs enkele jaren geleden', verklaart Hautvast. 'De Corvus-voertuigen zijn leverbaar met een dieselmotor en sinds kort ook met een elektrische motor. Het merk Corvus is ontstaan vanuit de passie voor off-the-road rijden, met de focus op rijbeleving. Deze UTV's hebben stuk voor stuk een onafhankelijke wielophanging, waarbij je de vering al naargelang het terrein handmatig kunt verstellen. Ze hebben 4WD en een inschakelbaar sperdifferentieel en combineren dat met de kleinst mogelijke draaicirkel en een minimaal eigen gewicht. Dankzij deze factoren zijn de machines ook geschikt voor gebruik op natuurterreinen en zelfs op golfbanen. Bij alle machines wordt de hele aandrijflijn van onderen door een plaat beschermd. De draaiende delen kunnen dus nooit in aanraking komen met de bodem. Ook kan zich geen lang gras rondom de draaiende assen wikkelen.'


Volgens Frank Hautvast ligt de focus bij Corvus ook op de rijbeleving.
Volgens Frank Hautvast ligt de focus bij Corvus ook op de rijbeleving.

Vebego Groen

Deze onderneming met totaal 1.100 medewerkers ontstond op 1 januari 2023 door de samenvoeging van de groenbedrijven Attender Groen (regio Limburg), Axent Groen (regio Gelderland/Overijssel) en Brouwers Groen (regio Noord-Brabant). Ruim een jaar later werd de Vebego Groen-familie uitgebreid met hoveniersbedrijf Hoek (regio Noord- en Zuid-Holland). Het samenvoegen van veel ervaring, kennis en groene harten en handen maakt de onderneming tot een belangrijke kennispartner, aannemer en uitvoerder bij groenvoorziening in de publieke en private buitenruimte. Dat strekt zich uit van advies, ontwerp en realisatie tot onderhoud en het beheren van de leefomgeving. De drie vestigingen in de regio Limburg, met circa 350 medewerkers actief in verschillende groenprojecten, vindt je in Meersen, Weert en Hoensbroek.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Groene Sector Vakbeurs 2025
dinsdag 7 januari 2025
t/m donderdag 9 januari 2025
Agribex 2025
woensdag 3 december 2025
t/m zondag 7 december 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER